Back to top

A külföldi élelmiszer továbbra is kiszorítja az üzletekből a hazait

A szlovákiai élelmiszereket népszerűsítő kampányoknak köszönhetően ugyan sikerült visszafordítani a külföldi élelmiszerek arányának a drasztikus növekedését, a hazai élelmiszerek aránya azonban a legfrissebb felmérések szerint továbbra is rendkívül alacsony.

A Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara  (SPPK) legfrissebb, most közzétett felmérése szerint az elmúlt időszakban, ha enyhén is, de tovább nőtt a szlovákiai élelmiszerek aránya az üzletláncokban - írja az ujszo.com. Az SPPK tavaly novemberben a Tesco, a Lidl, a Coop Jednota, a Kaufland, a Terno, a Billa, a CBA és a Metro 54 üzletében mérte fel a hazai élelmiszerek arányát.

Az eredmény: az üzletek pultjain található élelmiszernek a 40,18 százaléka származik hazai gyártótól vagy feldolgozótól.

„Az eredmény továbbra sem megnyugtató, hiszen a hazai élelmiszerek arányának a növekedési üteme elenyészőnek nevezhető. Míg 2014-ben ezek aránya 38,87 százalék volt, 2017-re ez 40,11 százalékra nőtt, és még most is csak 40,18 százaléknál tartunk” – nyilatkozta Marián Šolty, az SPPK alelnöke. Csak összehasonlításképpen: a GfK piackutató társaság egy korábbi elemzése szerint 2011-ben ez az arány még elérte az 50 százalékot. „Szlovákia továbbra is azon országok közé tartozik, amelyekben a külföldi gyártók továbbra is előnyt élveznek a hazaiakkal szemben. Hosszabb távon fenntarthatatlan, hogy tíz élelmiszerből csupán négy hazai” – tette hozzá Šolty. Szerinte az SPPK is tisztában van azzal, hogy

a hazai élelmiszerek aránya soha nem érheti el a 100 százalékot az üzletekben, az optimális megoldás szerintük az lenne, ha ezt a jövőben legalább 60 százalékra sikerülne feltornászni.

Az egyes üzletláncok között azonban már most is látványos különbségek vannak, így olyan is akad, amely az SPPK által optimálisnak tartott 60 százalékot is meghaladja.

Akik a hazai élelmiszerek széles választékára vágynak, azoknak a COOP Jednota üzleteibe éri meg betérni, ahol a hazai élelmiszerek aránya már most eléri a 61%-ot, míg a sor végén kullogó Lidl üzleteiben ez az érték csupán 16%.

Nem csupán az üzletek, hanem az egyes termékcsoportok között is markáns különbségek vannak.

A polcokon levő tojásnak például a 74%-a származik hazai termelőktől, a méznek 69, a tejnek 68 százaléka hazai. A szlovákiai zöldséget tavaly novemberben ugyanakkor nagyítóval kellett keresni, hiszen csupán a 21 százaléka származott hazai termelőktől. A hús esetében ez 24, a friss gyümölcs esetében pedig 26 százalék volt.

„A most közzétett elemzésünk is bebizonyította, hogy a friss hazai zöldség és gyümölcs egyre inkább kiszorul az üzletláncok kínálatából” – mondta Šolty. Stanislav Voskár, a Szlovák Élelmiszeripari Szövetség (ÚPS) elnöke szerint a szlovákiai élelmiszerek elenyésző aránya megérződik a mezőgazdaság csökkenő foglalkoztatottságán és a vidéki régiók romló gazdasági helyzetén is.

Forrás: 
ujszo.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Kecskesajt és turizmus: farm a Mátra-alján

Nagy utat tett meg a kecsketej és sajt, mire megjelent a piacon, vagy a neves éttermekben. Aki ma fog a kecsketartásába, annak már könnyebb a helyzete, bár a kitartás és az elhivatottság nélkül kódolva van a kudarc. A Nagyrédei Kecskefarm tulajdonosa, Sánta Judit nem tíz, vagy tizenöt évvel ezelőtt kezdte a szakmát, amikor már kezdett a köztudatban megjelenni a kecskesajt, hanem jóval korábban.

A betiltott lóbab

Az olaszországi Sesto Fiorentino polgármestere, Lorenzo Falchi megtiltotta a lóbab termesztését egy beteg gyermek védelmében. A gyermek házától 300 méteres körzetben rendelte el a növények felszámolását.

Világhírű, minőségi, mégsem esszük

A vad a természet része, megújítható természeti forrás, amelynek bölcs hasznosítása minden ágazat egyforma érdeke. A hazai vadhús nem csak kiváló minőségű alapanyag, de emellett kifejezetten egészséges is. Mégis, attól függetlenül, hogy a magyar vadászkultúra régmúltban gyökeredző hagyományokkal rendelkezik, az ország vadhúsfogyasztása európai viszonylathoz képest meglehetősen alacsony.

Jelentős áremelés jöhet a fuvarozóknál

A mikro- és kisvállalkozások után már a közepes és a nagyvállalatok is bajban vannak az önköltséget sem fedező alacsony fuvardíjak miatt – mondta az InfoRádiónak a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Karmos Gábor hozzátette: ezért két számjegyű, körülbelül 10-20 százalékos fuvardíj emelésre lenne szükség.

Nevet váltott az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége

Nevet váltott az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) ezentúl Felelős Élelmiszergyártók Szövetségeként (FÉSZ) működik tovább - közölte a mintegy 500 hazai élelmiszeripari céget tömörítő szakmai szervezet szerdán az MTI-vel.

Szójabab – Az amerikai kapcsolat

Európa első számú szójabab-beszállítója az Egyesült Államok: 121 százalékkal, vagyis több mint duplájára nőtt az uniós import 2018 júliusa és 2019 áprilisa között az előző év azonos időszakához képest – derül ki az Európai Bizottság frissen közzétett adataiból.

A vártnál jobb negyedévet zárt a Coca-Cola

Az amerikai Coca-Cola a vártnál nagyobb adózott eredményt és bevételadatot közölt kedden a március végén zárult negyedévéről.

Miniszteri biztos: a magyar agrárcégek egyre sikeresebbek az orosz piacon

Nagyszerű, hogy az embargó ellenére a magyar cégek sikerrel szerepelnek olyan orosz állami pályázatokon, amelyek lehetővé teszik a gazdasági együttműködést az uniós országokkal - jelentette ki Budai Gyula.

Milliárdokért sütögetünk a grillszezonban

Csaknem három és fél milliárd forintot költ el a lakosság május és augusztus között a grillszezon termékeire, azaz grillkolbászra, -sajtra és -fűszerre.

Egyre több pékség és húsbolt zár be Németországban

Egyre több pékség és hús-, és hentesáru üzlet zár be Németországban a kisiparosok országos szövetségének (ZDH) kedden megjelent kimutatása szerint.