Back to top

A külföldi élelmiszer továbbra is kiszorítja az üzletekből a hazait

A szlovákiai élelmiszereket népszerűsítő kampányoknak köszönhetően ugyan sikerült visszafordítani a külföldi élelmiszerek arányának a drasztikus növekedését, a hazai élelmiszerek aránya azonban a legfrissebb felmérések szerint továbbra is rendkívül alacsony.

A Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara  (SPPK) legfrissebb, most közzétett felmérése szerint az elmúlt időszakban, ha enyhén is, de tovább nőtt a szlovákiai élelmiszerek aránya az üzletláncokban - írja az ujszo.com. Az SPPK tavaly novemberben a Tesco, a Lidl, a Coop Jednota, a Kaufland, a Terno, a Billa, a CBA és a Metro 54 üzletében mérte fel a hazai élelmiszerek arányát.

Az eredmény: az üzletek pultjain található élelmiszernek a 40,18 százaléka származik hazai gyártótól vagy feldolgozótól.

„Az eredmény továbbra sem megnyugtató, hiszen a hazai élelmiszerek arányának a növekedési üteme elenyészőnek nevezhető. Míg 2014-ben ezek aránya 38,87 százalék volt, 2017-re ez 40,11 százalékra nőtt, és még most is csak 40,18 százaléknál tartunk” – nyilatkozta Marián Šolty, az SPPK alelnöke. Csak összehasonlításképpen: a GfK piackutató társaság egy korábbi elemzése szerint 2011-ben ez az arány még elérte az 50 százalékot. „Szlovákia továbbra is azon országok közé tartozik, amelyekben a külföldi gyártók továbbra is előnyt élveznek a hazaiakkal szemben. Hosszabb távon fenntarthatatlan, hogy tíz élelmiszerből csupán négy hazai” – tette hozzá Šolty. Szerinte az SPPK is tisztában van azzal, hogy

a hazai élelmiszerek aránya soha nem érheti el a 100 százalékot az üzletekben, az optimális megoldás szerintük az lenne, ha ezt a jövőben legalább 60 százalékra sikerülne feltornászni.

Az egyes üzletláncok között azonban már most is látványos különbségek vannak, így olyan is akad, amely az SPPK által optimálisnak tartott 60 százalékot is meghaladja.

Akik a hazai élelmiszerek széles választékára vágynak, azoknak a COOP Jednota üzleteibe éri meg betérni, ahol a hazai élelmiszerek aránya már most eléri a 61%-ot, míg a sor végén kullogó Lidl üzleteiben ez az érték csupán 16%.

Nem csupán az üzletek, hanem az egyes termékcsoportok között is markáns különbségek vannak.

A polcokon levő tojásnak például a 74%-a származik hazai termelőktől, a méznek 69, a tejnek 68 százaléka hazai. A szlovákiai zöldséget tavaly novemberben ugyanakkor nagyítóval kellett keresni, hiszen csupán a 21 százaléka származott hazai termelőktől. A hús esetében ez 24, a friss gyümölcs esetében pedig 26 százalék volt.

„A most közzétett elemzésünk is bebizonyította, hogy a friss hazai zöldség és gyümölcs egyre inkább kiszorul az üzletláncok kínálatából” – mondta Šolty. Stanislav Voskár, a Szlovák Élelmiszeripari Szövetség (ÚPS) elnöke szerint a szlovákiai élelmiszerek elenyésző aránya megérződik a mezőgazdaság csökkenő foglalkoztatottságán és a vidéki régiók romló gazdasági helyzetén is.

Forrás: 
ujszo.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

6 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom

A kiskereskedelmi üzletek forgalma tavaly decemberben a nyers adat szerint 3,7 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 4,1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Ezen belül az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletekben 3,4 százalékkal nőtt a forgalom.

Többet költünk élelmiszerre, mint bármi másra

A magyarok közel fele (46 százalék) úgy véli, jobban áll anyagilag, mint öt évvel korábban. A pénztöbbletből leginkább a kiskereskedelem profitált: 100-ból 42 magyar fogyasztó, saját bevallása szerint, többet költ élelmiszerre, mint öt évvel ezelőtt.

A németek megfeleznék a kidobott élelmiszer mennyiségét

Az élelmiszerhulladék 50 százalékos csökkentését célzó stratégiát fogadott el szerdai ülésén a német kormány, az évente 11 millió tonnás mennyiséget 2030-ig kellene megfelezni.

Termelői piac nyílt Pusztaszeren

A helyben és a környékbeli tanyákon élők régóta felmerülő igényeit kiszolgáló új közösségi térrel gazdagodott Pusztaszer, ahol a kor követelményeinek megfelelő elárusítóhelyen találhat egymásra termelő és fogyasztó – mondta Farkas Sándor országgyűlési képviselő, az Agrárminisztérium miniszterhelyettese a 31 és fél millió forintból kialakított pusztaszeri piactér átadásán.

Ha kistermelőktől vásárolna, ezt az oldalt önnek találták ki

Nem szükséges többé zord téli időben a termelői kispiacon dideregni. Egy vállalkozó kedvű szegedi könyvelő egyszerű megoldása segítségével jóval könnyebben találkozhatnak a kistermelők és vevőik. A Microker új térképes kereső alkalmazása segít a termelőknek és a vevőknek egymásra találni.

Európába jön a zöld csoki

A Nestlé idén tavasszal Európában is bevezeti a Japánban igen népszerű KitKat Matcha zöld teás változatot.

Porosodó pálinkafőzőkkel lenne tele az ország?

Nem tartja életszerűnek a NAV-hoz befolyó adatokat a Pálinka Nemzeti Tanács, a magánfőzésről szóló 2018-as adóhatósági adatokból ugyanis az derül ki, hogy az országban nyilvántartott, magánfőzésre szolgáló lepárlókészülékeknek csak mintegy egyharmadát használták 2018-ban.

Szárnyal a prémium sörök forgalma

Hetvenhatezer hektoliterrel több sört adtak el tavaly a vezető sörgyárak a hazai piacon. A felsőkategóriás sörök értékesítése 2018-ban messze az átlag felett, összesen 24 százalékkal nőtt. Szintén átlag feletti növekedést ért el az alkoholmentes és az ízesített sörök forgalma is.

Problémás csiliolajat és őrölt gyömbért találtak

Határérték feletti benzo(a)pirént és PAH-ot mértek Kínából származó őrölt gyömbérben, illetve határérték feletti lágyítószert, úgynevezett epoxidált szójaolajat (ESBO) mutatott ki kínai, csirke ízesítésű, tofus, chili olajban. Mindkét esetről a RASFF-on keresztül szerzett tudomást a Nébih.

Elszállnak az élelmiszerárak Ausztriában

Nyugati szomszédainknál 2011 óta 6 százalékponttal gyorsabban emelkedtek az árak az euró-övezet átlagánál, s e különbséghez a regionális élelmiszerek jelentős drágulása is hozzájárult.