Hiába tárgyalnak már lényegében három éve a tagállamok a közös agrárpolitika reformjáról, a szűz föld feltörésével felérő, keserves alkudozásra volt szükség a politikai megállapodás eléréséhez. Az ír elnökség kitartását azonban siker koronázta, a minimális cél megvalósult, a Tanács közös állásponttal vághat neki április 11-én a tárgyalásoknak az Európai Parlamenttel a KAP végleges formájáról.
A megállapodást mind az EP jelentéstevői, mind Dacian Ciolo§ agrárbiztos méltatták, mindamellett nem rejtették véka alá, hogy számos pontban nem értenek egyet a kormányok képviselőivel, ami nehéz tárgyalásokat vetít előre.
Dacian Ciolos, az ülést követően közölte, hogy a 2014 utáni közös agrárpolitika általános felépítménye stabilnak tűnik, és a Tanács álláspontja fontos kérdésekben – így a cukorszabályozást, a zöldítést érintő szankciókat vagy az ökológiai fókuszterület minimális százalékos arányát illetően – közeledik a parlamentéhoz. A biztos ugyanakkor világossá tette, hogy számos kérdésben kritikus szemmel tekint a Tanács által kiérlelt megoldásokra.
A biztos ezek közé sorolta a közvetlen kifizetések egy adott országon belüli újraelosztását, amely véleménye szerint mellőz minden ambíciót és ezért elfogadhatatlan. A mezőgazdasági miniszterek 2019-ig a javasolttal szemben csak részleges belső konvergenciára szavaztak, figyelmen kívül hagyva az agrárbiztosnak azt az igényét, hogy a külső konvergenciához hasonlóan egy vállalható minimális célt tűzzenek ki. A tagállamok ezt mindössze 10 százalékra lőtték be első küszöbként, megfejelve egy arányos zöldítéssel, ami Dacian Ciolos szerint ahhoz vezet, hogy 2015-ben a közvetlen kifizetéseket tartalmazó borítéknak kevesebb, mint 1 százalékát osztják el újra egy adott országban és régióban a gazdák között.
Magyarország számára is fontos információ, hogy önkéntes alapon a hétéves pénzügyi keret végéig, 2020-ig meghosszabbítható lesz az egységes (egyszerűsített) területalapú támogatási rendszer, más néven a SAPS, és 2015 és 2020 között átmenetileg nemzeti támogatást is lehet majd nyújtani.
A képviselők és az agrárbiztos is kifejezetten rossz néven vették, hogy a Tanács nem tette kötelezővé (csupán önkéntesen bevezethetővé) az egy birtoknak kifizethető direkt támogatások behatárolását, de a támogatások fokozatos csökkentésétől, a degresszivitás elvétől is eltekintettek.
A 2014 utáni közös agrárpolitika nagy újítása a direkt támogatások kizöldítése lesz. A tagállamok is elfogadták az elvet, miszerint a közvetlen jövedelemtámogatások 30 százaléka zöld komponens legyen, és szankciókkal sújtsák azokat a gazdákat, akik nem tartják be a zöldítési szabályokat. A kormányok képviselői végül úgy döntöttek, hogy a pénzbüntetés 25 százalékkal túlmegy majd a 30 százalékos zöldkifizetésen, tehát a gazdáknak nagy lesz a vesztenivalójuk.
Kevésbé tetszik a biztosnak az, hogy a tagállamok nem szüntették meg a kettős kifizetés lehetőségét, vagyis azt, hogy az agrártermelők ugyanazon a címen a KAP mindkét pilléréből pénzt kapjanak. Márpedig ez a Bizottság és a Parlament számára sem lehet alku tárgya. Dacian Ciolos az ekvivalencia szabályaival is elégedetlen. Ezekre azért van szükség, hogy a vidékfejlesztésnél már elismert agrár-környezetvédelmi intézkedéseket zöl-dítési szempontból minősítsék, és a duplikációkkal ne nehezítsék meg a gazdák életét.
A tagállamok mind a három zöldítési intézkedésnél „felvizezték” a Bizottság javaslatait.
A Brüsszel által javasolt 7 százalék helyett az úgynevezett ökológiai fókuszterület teljes birtokhoz viszonyított aránya csak 5 százalék lenne kezdetben, és csak egy felülvizsgálat után 2018-ra érhetné el a 7 százalékot, ha egyáltalán elérné. A reform piacszervezési részénél a cukorkvóta rezsimet 2015-ről 2016-17-re terjesztették ki, míg a bor- és szőlő ágazatban a telepítési jogok új rendszerét hat évvel, 2024 végéig meghosszabbították, amit Dacian Ciolos túl hosszú időnek tart.
Pozitív elemként az EP után a tagállamok is elkötelezték magukat az agrártámogatások kedvezményezettjei nevének és a támogatások mértékének nyilvánosságra hozatala mellett. (Európai és hazai vélemények lapunk 12-13. oldalán.)


