Az intézményben 1902 óta folyik agrárjellegű, illetve kertészképzés, tehát 115 éves múltat mondhat magáénak. A dísznövénykertész szakmát 1960 óta oktatják az iskolában, 1971 óta pedig dísznövénykertészetet, virágkötészetet és parképítést is tanulhattak az emelt szintű szakmunkásképzés keretében az ide járó diákok. Ekkor vált igazán sikeressé az iskola képzése, ami a kor követelményeihez és igényeihez való folyamatos alkalmazkodásnak köszönhetően a mai napig tart.
Magyar Gyula, a neves kertész, növénynemesítő és szakíró nevét 1995-ben vette fel az iskola. Az intézmény jelenlegi igazgatója, Hajnal Sándor, aki bemutatta nekünk az iskolát és tankertészetét, maga is itt végzett.
A kezdetben három tantermes szakképző először további három tanteremmel gyarapodott, majd az 1980-as évek elején még nyolc tanteremmel bővítették. Eközben a tankertészete is fejlődött és gazdagodott. Ugrásszerű változás 2006–2008 között történt, amikor teljes rekonstrukción és újabb bővülésen esett át az iskola, és kialakult jelenlegi arculata és jellege. Az átalakításnak köszönhetően már 36 elméleti és szaktanteremmel rendelkeznek, a korábbi tornaterem mellé építettek egy tornacsarnokot, egy aulát és egy melegítőkonyhás ebédlőt. Mindez ráadásul a főváros beruházása volt, mivel az iskola akkor még Budapest kezelésébe tartozott.

A teljes felújítás óta eltelt közel egy évtizedben a tankertészet fejlesztése és modernizálása került előtérbe, azután pedig az informatikai eszközpark korszerűsítését és bővítését tervezik.
Távlatilag a rendkívül költséges gázfűtés kiváltására szeretnének megoldást találni valamilyen megújuló energiaforrás alkalmazásával, vagy legalább a tankertészet energetikai leválasztását a gázüzemről.
Az agrárszakképzés 2010-es átalakításával az iskola is az Agrár-szakképző Iskolák Hálózata (ASzIH) nagy „családjának” lett tagja, és 2013 augusztusában az FM fenntartásába került.
A szakgimnáziumi képzés a legmagasabb szintű a mezőgazdasági szakmacsoportban. Ennek keretében a „kimenet” a parképítő és parkfenntartó technikusi szakképzettség és végzettség. A diákok 4 év alatt érettségit tesznek, és még 1 éves képzéssel kaphatják meg a technikusi bizonyítványt. A szakközépiskolai képzésben (3 év) dísznövénykertész, kertész, valamint virágkötő és virágkereskedő szakképzettséget lehet szerezni, amire 2 évet „rátanulva” tehetnek érettségi vizsgát a diákok. A virágkötő szakmára úgynevezett ráépüléssel 1 év alatt a virágdekoratőr, a kertész-dísznövénykertészre pedig a gyógy- és fűszernövény- termesztő szakma szerezhető meg. A dísznövénykertész hiányszakmának minősül, ezért az erre a képzésre beiratkozók Szabóky Adolf-ösztöndíjban részesülhetnek, ami 10–35 ezer Ft/fő/hó a 2. félévtől kezdve, a tanulmányi eredménytől függően.
Az iskola 1961 óta képez érzékszervi fogyatékos, illetve enyhe értelmi fogyatékos és autista fiatalokat (BNO F70-es kóddal rendelkezőket), és ad nekik bizonyos részszakmai képzettséget szakiskolai oktatás formájában. A 9., úgynevezett előkészítő évfolyam után 2 év alatt kerti munkás vagy parkgondozó képesítést kapnak a végzett tanulók, amivel el tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon.
|
A dísznövénytermesztés gyakorlati tárgyainak oktatója maga is az iskola volt diákja. A dísznövénytermesztési gyakorlatokon a diákok részt vesznek a növényházak növényeinek gondozásában. Az iskola területén található egy trópusi üvegház és egy kaktuszház is. A bennük lévő növények gondozása mellett a hajtatásuk legfontosabb lépéseivel is megismerkednek. A dísznövénykertész-képzés a lányok között népszerűbb, míg az általános kertészképzésben vegyesebb a kép. A gyakorlati órák szakonként eltérnek, de ettől függetlenül hetente akár négy napot is az üvegházakban vagy más gyakorlati helyeken töltenek a diákok. A munkaerő-piaci elhelyezkedés esélye az itt végzetteknek kedvező, hiszen a magyar dísznövényágazat kezdi behozni a zöldség-gyümölcs termesztéssel szemben felhalmozott lemaradását, sok kis- és középvállalkozás kezdett fás vagy lágy szárú dísznövények termesztésébe. |
Az intézmény nyitott, befogadó iskolaként határozza meg magát, amibe az is beletartozik, hogy a szakiskolai képzésben résztvevőket integrálták az iskola életébe, együtt járnak a többiekkel. Létrehozták a Humánia Személyiségfejlesztő és Programszervező Munkaközösséget, amelyben gyógypedagógus, logopédus, iskolapszichológus és fejlesztő pedagógus segíti a tanárok munkáját, jelentős segítséget nyújtva a szakiskolai képzésben résztvevőknek is.
Nagy gondot fordítanak a felnőttoktatásra, melynek iskolai rendszerű képzésében érettségire felkészítő osztályt hirdettek nappali (25 éves korig) és esti tagozaton, szakközépiskolai virágkötő osztályt esti tagozaton, továbbá megfelelő számú jelentkező esetén dísznövénykertész/ kertész osztályt is indítanak. Felnőttképzésben – azaz 1 éves tanfolyami képzésben, önköltségesen – virágkötő és virágbolti eladó képesítés megszerzésére van lehetőség, továbbá úgynevezett „hobbitanfolyamok” keretében, az eddigieknél rövidebb képzés során is lehet itt virágkötészetet, kertészeti alapismereteket vagy koszorúkészítést tanulni.
Az iskola teljes területe 2,7 hektár, amiből 2 hektár a termesztőterület, és amin belül 2500 m2 fűtött termesztőberendezés, vagyis üvegház vagy fóliasátor található.
A szakképzésben 40:60 százalék az elmélet és a gyakorlat aránya. A tanulók az első év gyakorlatait az iskolai gyakorlóhelyeken – tankertészet, virágkötő műhely stb. – töltik, majd az első év végén, a kötelező szintvizsga letétele után a nyári összefüggő gyakorlatot – és a további évek gyakorlatait is – már külső cégeknél, a duális képzés keretében végzik.
Egyedül az agrárszakképzés területén van lehetőség arra, hogy a jól működő tangazdaságok (tankertészetek, tanüzemek) tanulószerződéssel foglalkoztathassanak diákokat. A kertésztanulók például az iskola tankertészetében végzik az összes gyakorlatukat. A virágkötők a második és a harmadik évben általában virágüzletekben, a dísznövénykertészek, parképítők pedig kertészetekben, faiskolákban tanulószerződéssel, illetve együttműködési megállapodás keretében, üzemi körülmények között végzik gyakorlati feladataikat és sajátítják el a szakma fogásait.
Az árunövény-termelés bevételt is biztosít, amire az iskolának égető szüksége van – ennek keretében egyúttal szolgáltatást is nyújtanak. A dísznövénykertészet, kertészet által egynyári és kétnyári palántákat, zöldségpalántákat, balkonnövényeket, tavaszi virágzókat, levéldísznövényeket stb. állítanak elő, a virágkötészetet tanulók dekorációs szolgáltatásokat (csokrok, asztaldíszek, koszorúk stb.) nyújtanak, parkrendezési szolgáltatást pedig főleg közületeknek adnak. Például a legnagyobb megrendelőjük szűkebb „hazájuk”, a X. kerületi önkormányzat, de együttműködési megállapodást kötöttek parkfenntartásra a Vasúttörténeti Parkkal is. Ebben a szakmában legalább fél évre előre kell gondolkozni és tervezni, mivel a nagy névnapok, ünnepek, események (anyák napja, halottak napja, ballagás stb.) időpontjára kell időzíteni a termelést és „formába” (virágba) hozni a növényeket.
A tankertészetben az üvegházak és a fóliák mellett szaporítóház is van, ahol mintegy 100–150 ezer növényt állítanak elő évente. Itt található a mikroszaporító tanterem és labor, valamint az árutermelő mikroszaporító labor is, amelyek középfokú oktatási intézménynél azért nem mindennaposak. Szabadföldi terület viszonylag kevés van, az is főleg park, parkosított terület, de azért van mintegy 50 négyzetméteres zöldségeskert, egy kis, bemutató jellegű gyümölcsös őshonos magyar gyümölcsfákkal, bogyósgyümölcsűekkel. Az üvegházakban (a trópusi házban, a bemutató házban és a termelő házban stb.) úgynevezett „árapályos” gördülő asztalok, modern, automatizált berendezések (öntöző, klimatizáló stb.) biztosítják az optimális termelési körülményeket. Az oktatás elsődlegessége mellett minden háznak legalább a felében termelő tevékenységet végeznek. A képződő rengeteg szerves hulladékot komposztálják, de a földkeveréket – amire ma már profi cégek szakosodtak – megvásárolják. Az iskolában tanulók két kerti tóval és hozzájuk tartozó növényzettel is „találkozhatnak”, valamint a tetőkert technológiával is megismerkedhetnek: egy nagy biodiverzitású önfenntartó és egy szukkulens tetőkert szolgálja az oktatást.
Évente 30 diáknak biztosítanak lehetőséget az Erasmus+ pályázatoknak köszönhetően 2–6 hét külföldi szakmai gyakorlatra német, olasz, francia, svéd, finn, osztrák kertészeteknél és faiskoláknál. Testvériskolai kapcsolataik közül az erdélyi a legintenzívebb, a válaszúti mezőgazdasági szakképző iskolával, valamint az észak-németországi ammerlandi szakképző iskolával, amellyel együttműködési megállapodást is kötöttek. A szakmai versenyeken (SZKTV, OSZTV) az iskola diákjai általában kiváló eredményekkel szerepelnek, sőt sok esetben szervezőként is kiveszik a részüket az országos szakmai versenyekből. Például 2018 tavaszán az iskola rendezi a virágkötők és dísznövénykertészek országos SZKTV-jét. Ugyancsak részt vesznek a szakmához kapcsolódó egyéb rendezvényeken. Például a „Ments meg egy kertet” országos mozgalom zárásaként november 23-án kerül sor az ünnepélyes díjátadásra az iskolában, vagy a „Magyarország legszebb konyhakertjei” programban is részt vettek.
|
Az intézmény egyik legtapasztaltabb oktatója osztotta meg velünk tapasztalatait a képzéssel és a diákokkal kapcsolatban. A dísznövénytermesztési gyakorlatban mind a fás, mind a lágy szárú növények ismerete elvárás, és ezeknek az ismereteknek az elsajátítására kiváló lehetőséget ad az iskola körül található park és a benne lévő üvegházak. A karbantartáson és az ápoláson túl fontos a különböző fajok szaporításának elsajátítása is. A diákok külön gyakorlaton ismerkednek meg a mikroszaporítási technológiákkal. Az iskola adottságai kiválóak, sok gyakorlati ismeret elsajátítására van lehetőség. Az oktatók igyekeznek minél gyakrabban külső helyszíneken is gyakorlatot tartani, hogy a diákok az üzemi termelésbe és a faiskolák életébe is betekinthessenek. A szakmai versenyeken rendszerint jól teljesít az intézmény, ami mutatja, hogy az itt végző diákok hasznos ismeretekkel léphetnek ki a munkaerőpiacra. Az iskola jó nemzetközi kapcsolatokkal rendelkezik, így sok diákjuknak van lehetősége külföldi gyakorlatot szerezni. |
Magyar Gyula születéséhez, illetve halálához kapcsolódóan az iskola minden tavasszal megtartja a „Magyar Gyula Kertészeti Napok” kétnapos rendezvényét, amelyen kertészeti szakelőadások hangzanak el, amelyek megtartására vállalkozókat, külső előadókat, társiskolákat hívnak. Jövőre, a 115 éves múltra emlékezve egy kiadvány megjelentetését is tervezik. A 2018-ban április 19–20-ára tervezett rendezvény egyben az iskola „Nyitott Kapu” rendezvényének is tekinthető.

Az iskolának jelenleg 406 tanulója van, de ennél jóval több diák képzésére is lehetőség volna. A beiskolázásban ezért nagyon aktívak, elvégre ez szó szerint létfontosságú.
Az iskola oktatói helybe mennek a diákokért: 20–30 általános iskolával állnak kapcsolatban, amelyekhez kimennek, hogy helyben tartsanak nyílt napot, de közösségi házaknál, pályaválasztási börzéken, kiállításokon (pl. az OMÉK vagy a Szakmázz kiállítás a HUNGEXPO- n) is tartanak ismertetőket a kertész-dísznövénykertész szakma szépségeiről. Külön marketingcsoportot is létrehoztak a beiskolázás támogatására.
|
A virágkereskedelem és a virágkertészet nemzetközileg is elismert alakja szintén az iskola volt diákja és büszkesége. Munkája során számos kertészeti céggel működik együtt itthon és külföldön is, továbbá a különböző virágkötészeti versenyeken rendszeresen zsűritag. Az iskolával való jó kapcsolata máig fennmaradt. Mezőffy Tamás lapunknak elmondta, hogy az iskolát nemzetközi viszonylatban is jól felkészült intézménynek tartja, amely kiváló szakmai ismereteket ad a diákoknak. Munkája során gyakran jár hasonló intézményekben, és tapasztalatai alapján a Magyar Gyula a területét és felszereltségét tekintve a nyugat-európai iskolákhoz képest is erős. A diákok foglalkoztatásában is szerepet vállal a szakember. Az elmúlt 10 évben rendszeresen foglalkoztatott diákokat tanulói szerződéssel, akik így valódi piaci körülmények között szerezhettek tapasztalatot szakmájuk értékét illetően. Szerinte az itt végzett diákok jól felkészült szakemberként lépnek ki a munkaerőpiacra. A virágkötő egyértelmű hiányszakma manapság, kevés az igazán hozzáértő, jó szakember. |
Aki érdeklődik az iskola és képzései iránt, az a www.magyulaiskola.hu honlapon részletesen tájékozódhat minden kérdésről, rendezvényidőpontokról vagy a felvételivel kapcsolatos kérdésekről. A Facebookon is fent van az iskola, amely egyébként 2014-ben elnyerte az Örökös ökoiskola címet is. Az ország egyik legjobb szakmai képzési lehetőségén túl aktív diákélettel, sport- és kulturális programokkal várják a tanulókat, a jövő kertész szakembereit.
youtube://v/LnZQ51JRBfE

Dorogi Zsolt, dísznövény-termesztési szakoktató
Ferencz Klára, kertészeti szakoktató
Mezőffy Tamás, nemzetközi hírű virágdizájner, Európa-bajnok
