Elemzések szerint a digitális kereskedelemre jellemző trendek – mint, amilyen a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia, illetve a személyre szabhatóság térhódítása – 2018-ban tovább erősödnek. A forgalom többek között ezeknek köszönhetően az ötszörösére nő Magyarországon, külföldön ennek a többszörösére lehet számítani. Ezzel párhuzamosan a fogyasztói bizalom is erősödik – ez a mobilfizetések számának növekedésén is látszik -, valamint várhatóan a 21. század egyik nagy újítása, a chatbot-kommunikáció is kezdi megvetni a lábát.
Kíváncsiak voltunk, hogy milyen erőt képviselnek ebben a tekintetben a hazai kereskedelmi láncok.
Az előkészítés alatt álló rendszerről egyelőre nem kívántak részleteket elárulni.
Tőzsér Judit a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője szintén csak annyit árult el, hogy a diszkontlánc is dolgozik a saját webshop szolgáltatása kialakításán.
Az Aldi részéről Pákolicz Attila sajtóreferens azt válaszolta, a társaság folyamatosan figyeli vásárlói igényeket, piaci folyamatokat, a kínálatát és szolgáltatásait úgy alakítja ki, hogy minél több előnyt biztosítson ügyfelei számára. 2017-ben szolgáltatásaik egyik újdonságaként olyan nagyméretű termékeket – például mosógépet, hűtőszekrényt – kínáltak akciósan üzleteikben, amelyekhez házhozszállítást biztosítottak, ugyanakkor élelmiszert egyelőre nem lehet az ALDI-nál online rendelni. A jövőben is figyelik a kiskereskedelmi, illetve fogyasztói tendenciákat, és ezek figyelembevételével határoznak az újabb szolgáltatások bevezetéséről.
A Tesco 2013-ban vezette be Online Bevásárlás Szolgáltatását Magyarországon, ez az áruházlánc egyik legdinamikusabban fejlődő szolgáltatása, amely a vásárlói visszajelzések alapján bővít és javít – tudtuk meg Varga Eszter kommunikációs menedzsertől. A folyamatos növekedésnek köszönhetően Budapest, Székesfehérvár, Győr és Szeged mellett 2017. júniustól heti hat alkalommal már Veszprémben és a környező településeken is elérhető a cipekedésmentes bevásárlás.
Az elmúlt években munkatársaik 1,6 milliónál is több rendelés teljesítése során – több mint 110 autóval – közel 100 millió darab terméket szállítottak ki.
A vásárlók a bevasarlas.tesco.hu oldalon 20 ezer élelmiszer, vegyi áru és háztartási cikk közül választhatnak, majd 5 egyszerű lépésben adhatják le rendeléseiket. A termékeket a megadott napon és időintervallumban a társaság kollégái házhoz szállítják, a vásárlók így amellett, hogy időt spórolnak, megkímélhetik magukat a cipekedéstől is. A Tesco Online Bevásárlás alkalmazás segítségével a platform mobiltelefonról és táblagépről is elérhető. Eddig több mint 4000 vásárló töltötte le az alkalmazást, s mintegy 51 százalékuk rendszeresen használja is.
– nyilatkozta Adorján Abigél az Auchan kommunikációs menedzsere. Elmondása szerint a mesterséges intelligencia csak bizonyos területeken áll már olyan fejlettségi szinten, hogy valóban fokozza a vásárlói élményt, ezért úgy látják, csak nagyon körültekintően szabad bevezetni ezeket a technológiákat: „mi is vizsgálunk ilyen jellegű megoldásokat és tervezzük, hogy rövidesen bevezetünk a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseket.
A virtuális valóság szintén egy érdekes kérdéskör, de jelen pillanatban még nem tömegesen elterjedt technológia.”
Hozzátette, szerintük sem a mesterséges intelligencia, sem a chatbotok nem állnak még olyan fejlettségi szinten, hogy helyettesíthessék az emberi munkaerőt, sőt könnyen lehet, hogy sosem jutnak el erre a szintre: jelenleg Magyarországon munkaerő-hiány tapasztalható a kiskereskedelmi szektorban, az új technológiák bevezetésével nem várhatóak leépítések.
Elmondása szerint az online kereskedelem folyamatosan fejlődik, az üteméről viszont nagyon sok becslés ismert. Abban biztosak, hogy egyre többen választják a családjuk számára szükséges élelmiszerek beszerzésére az online rendelést. A szolgáltatást folyamatosan fejlesztik, és ennek ismertsége folyamatosan növekszik. Azt is látják, hogy egyre többen szeretnék az idejüket inkább a családjukkal tölteni, a bevásárlást pedig a gyerekek lefektetése után, kényelmesen, a fotelből intézni.
Hisznek a vásárlói élmény javításában, ez stratégiájuk egyik alapköve. Aktuális újításaikat a már meglévő szolgáltatásokat használó vásárlóiknak felkínálják, így lehetőségük van azokat kipróbálni, és visszajelzéseik segítségével fejleszthetik az új folyamataikat és eszközeiket a jobb vásárlói élményért. A mobilfizetéseknek főleg a mikrotranzakciók esetében van jelentősége, például mozijegy vagy parkolás fizetésekor, őket ezért kevésbé érinti ez a technológia, de például a mobiltelefonos NFC-s fizetésre ők is lehetőséget biztosítanak a POS bankkártya termináljaikon keresztül.