0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. augusztus 19.

Palkovics László: a SZIE korszerű egyetem lesz

Egy modern egyetem építésének óhajával nézünk a jövőbe, áll Palkovics László rektor köszöntőjében. A Szent István Egyetem új vezetője november elsejétől tölti be ezt a tisztét, miután két éven át a Budai Campus rektorhelyetteseként működött. Kinevezése alkalmából beszélgettünk az új rektorral.

• Miben látja a korszerű egyetem lényegét, milyen tervekkel vág a munkába?

Névjegy

Palkovics László 1985-ben a Kertészeti Egyetemen szerezte meg kertészmérnöki oklevelét, mint növényvédő mérnök, de első munkahelye az egyetem Növényörökléstani és Nemesítési Tanszéke lett, ahol növénykórtani feladatokkal bízták meg. Kutatómunkáját a szilvahimlő vírussal kapcsolatban kezdte. Vizsgálataihoz az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetében sajátította el a molekuláris módszereket, majd 1989–2003 között a Mezőgazdasági Biotechnológiai Kutatóközpontban dolgozott. 1997-ben szerzett PhD fokozatot a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen.

2003-ban tért vissza a Szent István Egyetem Kertészettudományi Karára, ahol a Növénykórtani Tanszék vezetésével bízták meg. Az MTA doktora címet 2006-ban nyerte el, egy év múlva lett egyetemi tanár. 2016-tól a Szent István Egyetem Budai Campusának rektorhelyettese, 2018. november 1-je óta a Szent István Egyetem rektora.

– Új struktúrában és új rektorhelyettesekkel kezdjük a következő évet, de a személyi változásokról még korai lenne szólni. A legfontosabb tennivalónak az oktatás átszervezését tartom, mert az utóbbi évtizedben nem változott, nem követte a változó igényeket. A Szent István Egyetem négy campuson, nyolc karral működik: a Budai Campus a volt Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem és ott a Tájépítészeti és Településtervezési Kar is; Szarvas az Agrár- és Gazdaságtudományi Kar székhelye; Gödöllőn Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar, valamint Gépészmérnöki Kar működik; és Építéstudományi Karunk is van Budapesten. Ezek a karok szorosan kapcsolódnak egymáshoz és az agrártudományon kívül a műszaki, a gazdaság- és társadalomtudományokat is felölelik.

Ez a színes paletta kevés agrárképzéssel foglalkozó egyetemen van meg.

A modern agrárgazdasághoz szükséges minden területen folyik tehát képzés nálunk, de az egész országban nagyon elaprózottak az alapszakok. A fő iránynak a mezőgazdasági mérnök, kertészmérnök, állattenyésztő, gépész, építő, építész, tájépítész és településtervező alapszakokat érdemes kijelölni, azokra épülhetnek a sokszínű mesterképzések. Az elméleti és gyakorlati tárgyakat és óraszámokat úgy kell megállapítani, hogy segítsék a szükséges képességek, ismeretek megszerzését. Sokszor nem a „kimeneti oldalról” határoztuk meg a tantárgyakat,

az alapképzésben talán magasabb szintű tudást adunk át, mint amire szükség lenne azon a képzési szinten, és a végzetteket elszívják a vállalatok, mesterképzésre már nem jelentkeznek.

Ez egyébként egész Európára jellemző.

Az sem elképzelhetetlen, hogy egy speciális mesterképzés csak egy évig tartson, vagy hogy rátegyünk még egy fél év gyakorlatot például a növényorvos-képzésre. Az is fontos, hogy a hallgatók több gazdasági, vállalatvezetési ismeretet kapjanak, amivel már átlátják az üzem működését, irányítani tudnak egy vállalkozást. Az oktatásban nagyobb szerepet kell kapnia az informatikának, mert rohamtempóban terjednek a digitális, precíziós technikák. Pillanatokon belül önjáró berendezésekkel takarítják be a terményt vagy oldják meg a növényvédelmet.

Ma Magyarországon több mint egy tucat felsőoktatási intézményben képeznek agrárszakembereket, ami az anyagi és a szellemi erőforrások szempontjából nem optimális. Át kell alakítani ezt a struktúrát és oda összpontosítani a képzéseket, ahol hagyományuk van és megvan az oktatói gárda is. Át kell gondolni azt is, hogy az egyes intézmények milyen fokozatú képzést folytassanak.

• A Szent István Egyetem elhelyezkedése kimondottan vonzó a hallgatók számára…

– Kiváló képzéseink mellett Gödöllőt Budapest közelsége miatt is kifejezetten vonzónak tartják a hallgatók, ahogy a Pesti, illetve a Budai Campusnak is nagy vonzereje az elhelyezkedése. Egyetlen hátrány, hogy Budapest drága a megélhetés szempontjából és kevés a megfizethető szálláshely, ezért a családok nehezebben tudják finanszírozni az egyetemi éveket. Éppen ezért szeretném, hogy felújítsuk és korszerűsítsük a törökbálinti kollégiumunkat, ahol 100 férőhelyet alakítunk ki, kétágyas szobákban.

Úgy tudunk biztonságosan hallgatói létszámot növelni, ha ilyen és hasonló szolgáltatásokat nyújtunk, nem pedig a felvételi ponthatárok csökkentésével.

Éppen emelni akarjuk a ponthatárokat, hogy még több tehetséges hallgatót tudjunk beiskolázni. Budapesten és Gödöllőn az épületek megújítására van szükség. Sajnos a központi régióbeli elhelyezkedés miatt lényegesen kevesebb uniós forrást tudtunk megszerezni, amiből komoly fejlesztések valósulhattak volna meg. A hallgatók számára a szolgáltatások, a városi pezsgés, a színvonalas oktatási paletta és a komoly oktatói gárda a vonzerő.

Lényeges, hogy a QS nemzetközi egyetemi rangsorban a 300 feltörekvő egyetem összehasonlításában a 101. helyen vagyunk. Célunk, hogy a szakterületünkön a világranglistán komoly helyezést érjünk el.

• Régóta mondják az agráregyetemek, hogy szükség lenne a hallgatói normatíva emelésére. Ezen a téren várható-e előrelépés?

– Nemcsak az agrárképzés, hanem általában a műszaki és a természettudományos képzések is hasonló helyzetben vannak. Ahol laboratóriumi oktatásra, terepi munkára van szükség, a normatíva nem tudja fedezni a működési költségeket. Most kizárólag a hallgatói létszám alapján finanszírozzák az egyetemeket, régebben emellett az oktatók minősítése és a tudományos teljesítmény is szerepet játszott. Ígéretet kaptunk a finanszírozás áttekintésére, és bízunk annak mihamarabbi emelésében.

Ugyanakkor a belső működésben is vannak tartalékok. Szeretném, ha az ügyvitel, a gazdasági ügyek és az akadémiai oldal élesebben elválna egymástól, és nem az oktatóknak kellene bürokratikus feladatokkal birkózniuk ahelyett, hogy kutatással foglalkoznának.

Ilyen oktatási és adminisztrációs terhek mellett nehéz megtartani az oktatókat, nemhogy fiatalokat idecsábítani, pedig fontos, hogy naprakész tudományos ismeretekkel rendelkezzenek, legyen kitekintésük a tudományterületükre, az új oktatási fejlesztésekre és komoly pályázati és innovációs tevékenységet folytassanak.

A másik terület a kutatás-fejlesztési eredmények olyan hasznosítása, amiből az egyetem is profitál. Most sok esetben a tudományos eredmények megrekednek nálunk, nem lesz belőlük termék. Ehhez támogatásra és szervezeti fejlesztésre van szükség. A Budapest Téliszalámi például az Élelmiszertudományi Kar munkatársainak közreműködésével kelt új életre és lett különleges ízvilágú, oltalom alatt álló földrajzi jelzésű termék két évvel ezelőtt. Eredetileg a 19. században született meg ez a szalámi, nemespenész-bevonata a speciális budapesti érlelőpincékben alakul ki. Most a Spar húsüzemében gyártják. Büszkék vagyunk a Deák Tibor Szakkollégium hallgatóinak találmányára, a zöldségekből készült kolbászfélére is, ami VeSage néven európai termékinnovációs díjat nyert 2015-ben.

A hallgatókat is be kell vonni az ilyen és hasonló termékfejlesztésekbe, pályázatokat és ösztöndíjakat kiírva nekik. A szabadalmi bejelentés elindításához viszont olyan struktúra kell, ami tudja azt menedzselni.

• Amikor a Budai Campus karai a Corvinusról a Szent István Egyetemre kerültek, sokan féltek attól, hogy a párhuzamos területek fölszámolásával megszűnik a munkahelyük. Nem történt azonban nagy változás, legalábbis kívülről így látszik.

– Sokszor fölmerült a párhuzamosságok kérdése, de az oktatói létszám a feladatok ellátásához mérten nem magas, az óraterhelés miatt blokkosítva tudnak más campuson oktatni. Csak minimális párhuzamosságot látok az egyetemen. Természetesen fontos, hogy a feladatokat minél inkább belső erőforrásokkal, saját kollégáinkkal oldjuk meg. A hallgatók általában helyszínt választanak, és az ottani képzési lehetőségek közül keresnek kedvükre valót.

• Nem tervez szorosabb kapcsolatot a gyakorló gazdálkodókkal, több szakmai konferenciával, ahol ők is új ismeretekhez juthatnak?

– A szakmai továbbképzéseket mindenképpen szeretném erősíteni, ez a szaktanácsadók és szakmérnökök oktatása. Sikeresek a gyógynövénytermesztéssel, faápolással, sör- vagy pálinkafőzéssel kapcsolatos szakértő- és szakmérnök-képzéseink. Megvan a szakmai párbeszéd a gyakorlat és az oktatóink között, akik számos tanácskozáson tartanak előadásokat és kapcsolatban vannak a nagy cégekkel. Hagyományosan mi adunk otthont a Növényorvos Napnak vagy a Food Konferenciának is. Több ilyen rendezvényt szeretnék az egyetemen.

Forrás: Kertészet és Szőlészet