Magyarországon az egész évben elfogyasztott halak mintegy egyharmada a karácsonyi ünnepekkor kerülnek asztalra. A karácsonyi halfogyasztás aktualitásaival foglalkozó sajtótájékoztatón Nagy István agrárminiszter elmondta, hiába áll egyre nagyobb számban feldolgozott, konyhakész hal a magyar fogyasztók rendelkezésére, Európában honfitársaink messze a legkevesebb halat fogyasztják – az átlagnak mindössze egyharmadát.
A tárcavezető hangsúlyozta, a halhús nemcsak finom, de a szervezet számára rendkívül fontos vitaminokat is tartalmaz, éppen ezért lényeges, hogy honfitársaink ne csak ünnepekkor, hanem a hétköznapokban is fogyasszanak minél többet belőle.
Haltermelésben ugyanakkor az élen járunk Európában. Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) elmondta, afrikai, illetve szürke harcsában, süllőben és csukában a kontinensen vezetők vagyunk, pontytermelésben pedig dobogósok a lengyelek é a csehek mögött.
– hangsúlyozta Németh István. A MA-HAL elnöke ugyanakkor elmondta, nem bánná, ha csökkenne valamelyest az export és több halat értékesítenének a belföldi piacra. Mint mondta, 40 település 60 értékesítési pontján szolgálják ki friss, élő hallal a vásárlókat. „Az ünnepekhez közeledve ingyenes receptkiadvánnyal is készültünk, amelyben a hazai halakból készült újszerű elkészítési módokat találnak az érdeklődők. Németh István hozzátette, a halfogyasztás népszerűsítésében az Agrármarketing Centrummal (AMC) is együttműködnek, s szervezték meg egyebek mellett az éves, országos halfőző versenyt is – ezúttal Tiszafüreden –, ahol mintegy ötezer ember kóstolhatta meg a finom falatokat.
A kóstoltatás az AMC számára is fontos feladat, éppen ezért a „Kapj rá!” elnevezésű, halfogyasztást ösztönző kampányuk részeként az ország 34 helyszínére szerveztek idén roadshow-kat. Ondré Péter ügyvezető igazgató elmondta, egyebek közt ott voltak a nagy fesztiválokon és gasztronómiai rendezvényeken is, s összesen mintegy másfél millió embert ismertettek meg a legkülönbözőbb halfalatokkal, illetve a halhús elkészítési módjaival és jótékony hatásaival.
– mondta Ondré Péter, hangsúlyozva az egyéb felületeken futó médiakampányaikat is. Mint mondta, a 2023-ig tartó kampány célja, hogy legalább 20 százalékkal nőjön a hazai halfogyasztás átlaga.