0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

Nyitnikék Obornakon: kikapcsolódás és tanulás

„Alszik a hóban a hegy, a völgy, hallgat az erdő, hallgat a föld…” Szabó Lőrinc sorairól könnyedén juthatnak eszünkbe az Obornak környéki erdők, hiszen havas téli időszakban, bármelyik dombról letekintünk, nyugalom tölt el bennünket. Ebben a harmonikus világban működik a Nyitnikék Erdészeti Erdei Iskola, ahol bármelyik évszakban garantált a kikapcsolódás, az aktív pihenés, vagy éppen a tanulás.

Ez utóbbiban, vagyis ismereteink bővítésében szakértő erdészek és erdőmérnökök segítenek. Örömmel, lelkesen mutatják be az erdőt, az erdő élővilágát, az erdőgazdálkodást és a vadászatot, nemcsak az iskolába érkező óvodás és iskolás csoportoknak, hanem családoknak, baráti vagy céges társaságoknak egyaránt.

Erdei iskolánk működtetésének egyik kiemelt célja, hogy tudatosítsa a gyermekekben az erdők, a környezet fontosságát, ezáltal erősítse a felnövekvő nemzedékekben a természet szeretetét és tiszteletét.

További célunk, hogy a fiatalok közelről megismerkedjenek az erdészek munkájával, mely az erdő minden életszakaszát felöleli: a csemetetermeléstől a fakitermelésig.

A zalakarosi Csiga-túra tanösvényünk kapcsán fogalmazódott meg bennünk először, hogy felhívjuk a figyelmet a Slow-life mozgalomra, aminek irányelvei bárhol a világon érvényesek, így Obornakon is. A mozgalom lényege: mai rohanó világunkban se menjünk el az élmények mellett, legyen idő pihenni, és észrevenni a „csodákat” a környezetünkben: ősszel a hulló faleveleket, télen a vadnyomokat a hóban, kikeletkor a csilingelő madárhangokat, nyáron pedig a csodás színekben pompázó mezei virágokat.

Az erdei iskola környékén is várnak ilyen „csodák”. Akár a rövidebb (2 kilométeres), akár a hosszabb (4 kilométeres) túraútvonalat választják a csoportok, találkozhatnak a természet kincseivel, termésekkel, különleges növényekkel, forrásokkal, állatokkal.

Ha az épületektől északra indulunk, nem messze vadetetőt és sószórót találunk, amelyeknek a vadgazdálkodásban van nagy szerepük. Minden gyerekcsoport szívesen időzik ott a túrák során.

Az erdei iskola szomszédságában áll a 2016-ban átadott Nyitnikék Erdei Szálló, amely iránt egyre több bakancsos turista és családi, baráti társaság érdeklődik. Akik több napra látogatnak el hozzánk, érdemes a környék távolabbi pontjait is felfedezniük. A Kéktúra-útvonal az épületegyüttes szomszédságában húzódik, így könnyedén rácsatlakozhatunk. Elgyalogolhatunk a 3 kilométerre lévő Várdomb-forráshoz, a túra tervezésekor azonban számoljunk a zalai dombok miatti szintkülönbségekkel. Ha már a környéken barangolunk, érdemes elmenni a 4 kilométerre található homokkomáromi szőlőhegyre és a kegytemplomhoz.

Messzebbről – gépjárművel – érkezőknek meleg szívvel ajánljuk a Nagykanizsai Parkerdőt és a Csónakázó-tavat, Újudvar környékén a Kőszikla-szurdokot és a Csibiti-tavat. Picit távolabb, 35 kilométerre található a Zalakarosi Parkerdő a már említett Csiga-túra tanösvénnyel, és nem utolsósorban a város méltán híres fürdőjével, de akinek ideje engedi és kedve tartja, mindenképp töltsön el pár órát a dél-zalai városkában és környékén!

Választható témakörök

Az erdei iskola programjait az adott korosztályhoz és az egyedi igényekhez igazítjuk. A gyerekekre igazi csapatmunka vár, rengeteg játékos feladattal, összegzéssel, következtetéssel, mind-mind a problémamegoldó képességüket, kreativitásukat fejleszti, emellett erősíti bennük a csapathoz tartozás érzését is.

• Mesél az erdő: bemutatjuk a fás és lágy szárú növényeket, megismerkedünk az erdei életközösséggel és az erdő szintjeivel.
  • Az aprók világa: részletesen megvizsgáljuk a növényeket, virágokat, megnézzük, hogy festenek testközelből a gombák és a talajlakók, a pókok és a rovarok. Megtanuljuk a mikroszkóp használatát.
  • Környezetünk és mi: az erdőt mint rendszert vizsgáljuk. Megfigyeljük, milyen hatásai vannak az időjárásnak. Sokat beszélgetünk arról, hogyan hatunk mi emberek a környezetre, mit lehet tenni otthon és az iskolában a környezetünk védelmében.
  • Vadak és szelídek: beazonosítjuk a vadat képről, hangról és a nyomuk alapján. Vadlest látogatunk, és találkozunk vadászokkal is, hogy megismerhessük a munkájukat.
  • A Zalai-dombság: a földrajzi jellegzetességeken kívül megismerkedünk Zala megye néprajzi értékeivel, népszokásaival, a helyi ételkülönlegességekkel, például a dödöllével. Térkép alapján tájékozódunk rövidebb-hosszabb túráinkon, majd langallósütéssel vagy agyagozással pihenjük ki a nap fáradalmait.
  • Az erdő és az ember: fontos kérdésekre keressük a választ. Kik dolgoznak az erdőben? Miért fontos az erdőgazdálkodás, egyáltalán mit jelent az, hogy gazdálkodunk az erdővel? Beszélgetünk az erdő életciklusairól, az erdész feladatairól, és bepillantunk a törvényi szabályozásba is egy picit.
  • Esőnap: ha nem tudunk kimenni az erdőbe, akkor is sokat beszélgetünk róla, és önfeledten játszunk közben. Erdőmodellt állítunk, bemutatjuk az erdő szintjeit. Két kedvenc játékunk: Amerikából jöttem és Activity – erdész módra. Mikroszkópozunk, filmezünk, próbáljuk felismerni a madárhangokat, ezúttal a CD-lejátszóból.

Sok más izgalmas és érdekes móka van még a tarsolyunkban! Szeretettel várjuk a kicsiket és nagyokat egyaránt!