0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 1.

Virágzik a helyi

A francia fogyasztók eddig is előnyben részesítették saját termékeiket, a Covid-járvány óta pedig virágzik a helyi és térségi termékek kereslete. Ráadásul a bioélelmiszerek rovására is.

A közel húszéves folyamatos növekedés után a bioélelmiszerek értékesítése 2021-ben csaknem 2 százalékkal csökkent Franciaországban. Amíg 1998-ban a franciák 61, 2011-ben 80, 2020-ban 87 százaléka vásárolt bioterméket, idén csak a 84 százalékuk.

Egy februári felmérésben minden negyedik francia azt válaszolta, hogy több élelmiszert vásárolt és fogyasztott a helyi termelőktől 2020-ban, mint korábban, és 66%-uk hajlandó lenne még több helyi, illetve francia terméket venni még akkor is, ha az 10 vagy 15 százalékkal drágább. A bioélelmiszerek kapcsán ugyanakkor mindössze 36 százalékuk nyilatkozta ezt, áll a freshplaza.fr összefoglalójában.

Más felmérések is megerősítették, hogy növekszik a helyi élelmiszerek kereslete. Kielégítik a vásárlók minőségi igényeit, és csak 10 százalékkal kell értük többet fizetni, szemben a 30 százalékkal drágább biotermékekkel.

A biotermékek keresletének visszaesése az ökológiai címkébe vetett bizalom csökkenésével is magyarázható: amíg 2008-ban a fogyasztók 70 százaléka adott hitelt neki, 2021-ben már csak az 52 százalékuk.

A megkérdezettek 91 százaléka pedig túl drágának véli a biotermékeket.

A közvélemény-kutató központ azonban hangsúlyozta, hogy a fogyasztók válasza az életkörülményeiktől is függ. A helyi termékek inkább az „érettebb”, 45-60 közötti lakosságot vonzzák, akiket jobban foglalkoztat, hogy vásárlásukkal a helyi gazdaságot is segítik.

A biotermékekre pedig a gazdasági kérdések iránt kevésbé érdeklő fiatalok nyitottak. A vásárlói közt tehát elsősorban nem az egészségükre nagyon vigyázó fogyasztókat jelöli meg az összefoglaló.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu