A korszerű dízelmotorokba nemcsak gázolaj kell, hanem
a füstgázban lévő nitrogén-oxidok nitrogénné és vízzé alakításához szükséges adalékanyag is,
közismert nevén AdBlue (a Németországban elterjedt márkanév vált közismertté, de nemcsak ilyen néven forgalmazzák az erre a célra szánt vizes karbamidoldatot, a DEF és az AUS 32 ugyanezt jelenti). Lényeg, hogy az Euro 5 és Euro 6 kibocsátási norma teljesítése nem megy e nélkül az adalékanyag nélkül, így a korszerű dízel-személyautók el sem indulnak, ha nincs betöltve belőle megfelelő mennyiség, a mezőgazdasági gépek pedig a motorteljesítmény részleges korlátozásával reagálnak a helyzetre.
A német agrarheute.com portál a Deutz AG, a Fendt és a John Deere gyárakat elsőként arról kérdezte, hogy tényleg hiány van-e az AdBlue-ból, mint ahogy az utóbbi hónapokban ez már többször szerepelt a hírekben. Mint a válaszaikból kiderült,
hiányról nincs szó, csak esetenként hosszabb szállítási idővel (5-40 nap) kell számolni, és persze lényegesen felmentek az árak.
A másik hétköznapi helyzet adta kérdés az volt, hogy ha minden mezőgazdasági üzem használ karbamidot műtrágyaként, esetleg takarmányként (vannak granulált és folyékony változatok is), akkor abból lehet-e házilag AdBlue-t keverni. A gépgyártók
egyértelműen óva intik ettől a kísérletező kedvű gazdákat,
mondván, hogy így semmiképpen nem tudnák elérni azt a fokú tisztaságot, amit egy ilyen adalékanyag előállítására vonatkozó szabvány előír.
Ezenkívül néhány praktikus tanácsot olvashatunk még a cikkben az AdBlue tárolásával kapcsolatban. Különösebben nem nagy kihívás, csak az extrém hidegtől és az extrém melegtől kell óvni, a –5 °C és 30 °C közötti tartomány megfelelő. De az sem katasztrófa, ha rövid időre alacsonyabb vagy magasabb a hőmérséklet, maximum az eltarthatósági idő rövidül. Ökölszabály, hogy az alapvetően 18 hónapos szavatossági idő a 30 °C-os felső határ fölött 5 °C-onként rövidül hat hónappal; vagyis például ha hosszabb ideig 35 °C van a tárolóhelyiségben, akkor 12 hónapra csökken. Ha az ajánlottnál hidegebb van, az kisebb gond. Az AdBlue –11 °C-on megfagy ugyan, de felengedés után gond nélkül használható. Csak arra kell ügyelni, hogy a tárolóedény meg ne repedjen, mert a vízhez hasonlóan megnő a térfogata fagyott állapotban, olvastuk az agrarheute.com gyakorlati tanácsadójában.