Back to top

Új JCB gépek hidrogén meghajtással

A JCB szuperhatékony hidrogénmotorok gyártására irányuló 100 millió font értékű projektje a közelmúltban debütált nemzetközileg a világ egyik legnagyobb építőipari gépvásárán. Mintegy 150 fős mérnökből álló csapat dolgozik a hidrogén égésű motorok fejlesztésére irányuló úttörő kezdeményezésen – és már több mint 50 prototípust gyártottak le a JCB brit motorgyárában.

A közelmúltban forradalmian új JCB hidrogénégésű motorról, a építőipari és mezőgazdasági eszközökhöz készült szén-dioxid kibocsátás-mentes megoldásokról kerültek ki információk a Conexpo 2023 kiállításon Las Vegasban, a Nemzetközi Fluid Power Exposition (IFPE) részeként.

A JCB elnöke, Anthony Bamford vezeti a JCB hidrogén-technológiájának fejlesztésére irányuló projektet. Lord Bamford így nyilatkozott: „A JCB mérnöki csapata rövid idő alatt óriási lépéseket tett a hidrogénnel működő belső égésű motor kifejlesztésében.

A legnagyobb építőipari gépekkel foglalkozó vállalat működőképes, hidrogénüzemű belsőégésű motort tervezett, nagyon örülök, hogy ezt a technológiát a nemzetközi színtéren is bemutathatjuk.”

A JCB hidrogénmotorok prototípusai már a kotró-rakodók és a Loadall teleszkópos rakodógépek meghajtására szolgálnak. A JCB jelentős áttörést ért el a hidrogénégető technológia szélesebb körű megismertetése terén is azzal, hogy az egyik szuperhatékony hidrogénmotort egy 7,5 tonnás Mercedes teherautóba szerelte – az utólagos felszerelést néhány nap alatt végezték el. A JCB bemutatta saját tervezésű és gyártású mobil töltőjét is, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja. A Bowser 16 hidrogénes kotró-rakodó megtöltéséhez elegendő hidrogéngázzal rendelkezik, és akár egy módosított JCB Fastrac traktoron, pótkocsin szállítható.

Lord Bamford a következőket mondta: „A JCB mérnöki csapata visszatért az első alapelvekhez, és teljesen újratervezte az égési folyamatot. A JCB elkötelezettsége a károsanyag-kibocsátás csökkentésére csaknem 25 éves múltra tekint vissza, és a legújabb dízelmotorok, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek az Európai V. előírásainak, már 1999 óta 97%-kal csökkentették az NO2-kibocsátást és 98%-kal a részecske-kibocsátást. Ezenkívül a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a több mint egy évtizede gyártottak, ezzel 16 milliárd liter üzemanyagot takarítottak meg, ami 53 millió tonna CO2 kibocsájtásnak felel meg.

A JCB emellett élen jár az elektromos technológia fejlesztésében, hogy megfeleljen az ügyfelek nulla szén-dioxid-kibocsátású termékek iránti igényeinek.

Míg az akkumulátoros megoldás kisebb gépekhez alkalmas, amelyek kevesebb órát dolgoznak és általában kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, a nagyobb gépek energiaigénye magasabb. Ez nagyobb akkumulátorokat igényelne, amelyek töltése tovább tart, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, és nincs elegendő állásidő az újratöltéshez.

Ennek eredményeként a JCB az elektromos gépek fejlesztését a kompakt eszközök kínálatára összpontosította, beleértve az 525-60E Loadall teleszkópos rakodót és a 19C-1E minikotrót – a világ első elektromos mini kotróját. Mindeközben a vállalat a jövőbeli üzemanyagokat vizsgálja, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással járnak.

A maximális üzemidőt és gyors tankolást biztosító, a géphez szállítható mobil üzemanyag keresése során a HVO, a biogáz, az E-üzemanyagok, az ammónia és a hidrogén mind a mikroszkóp alá kerültek. Érdekes módon a JCB motorokat a Stage IIIB / Tier 4i motorjogszabályok hatályba lépése óta engedélyezték a HVO-val való használatra.

Lord Bamford elmondta: „Ezen alternatív üzemanyagok többségének előállításához hidrogén előállítása szükséges, ezért teljesen logikus a hidrogén használata, mivel ez tiszta, nulla szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag, amely megújuló energiából állítható elő. A hidrogén a nagyobb gépek akkumulátoraival kapcsolatos kihívásokra is potenciális megoldást kínál; lehetővé teszi a gyors tankolást.”

Hidrogénfejlesztésének részeként a JCB az üzemanyagcellákban való felhasználását is megvizsgálta, és 2020 júliusában bemutatta az építőipar első hidrogénüzemű kotróját – egy 20 tonnás 220X-et.

A JCB egyelőre arra a következtetésre jutott, hogy az üzemanyagcellák túl drágák, túl bonyolultak és nem elég robusztusak az építőipari és mezőgazdasági berendezésekhez. Megszületett a JCB hidrogénmotorja, ami kihívást jelentett a JCB mérnöki csapatának, hogy másképp gondolkodjanak a körülöttünk lévő technológiáról.

Lord Bamford elmondta: „A hidrogén egyedülálló égési tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a hidrogénmotor ugyanazt a teljesítményt, nyomatékot és hatékonyságot adja le, mint a mai JCB gépek, de szén-dioxid-kibocsátás nélkül. A hidrogénégésű motorok további jelentős előnyöket is kínálnak. A dízelmotor-technológiát és alkatrészeket kihasználva nem igényelnek ritkaföld-fém elemeket.”

 

Forrás: 
JCB

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Díj a legjobb borászatnak, borkereskedőnek, étteremnek, borszakírónak, oktatónak

A Magyar Sommelier Szövetség idén kilencedik alkalommal döntött a Par Excellence díj odaítéléséről, amelyet hat kategóriában lehet elnyerni. A jelöltekről döntést az elnökségi tagok hozzák annak figyelembe vételével is, hogy a maga területén kiválóan teljesítő vállalkozások, illetve szakemberek tevékenysége mennyire járul hozzá a szervezet alapszabályában megfogalmazott általános célkitűzésekhez.

A csirkefogyasztás oldhatja meg a talaj környezetkímélő tápanyagpótlását?

Egyre több csirkét eszünk – ami egyre több szerves hulladékkal is jár. Egy fiatal magyar agrárszakember azonban remek lehetőséget lát ebben. Kiss Nikolett Éva, a Debreceni egyetem doktorandusza azt vizsgálja, hogy mennyivel kisebb környezeti terhelést jelent a baromfitrágya használata a műtrágyával szemben.

Meggyilkolt brit újságíróról és brazil őslakos-szakértőről neveztek el két új élesztőgombafajt

Az Amazonas őserdejében tavaly meggyilkolt két férfiról, Dom Phillips brit újságíróról és Bruno Pereira brazil őslakos-szakértőről neveztek el egy-egy új élesztőgombafajt - számolt be róla a brit The Guardian online kiadása.

A méhész is vállalkozó 7. - Vállalkozásvezetés gyorsan változó környezetben

Jelenleg egy elég komolynak tűnő gazdasági válság elején járunk. Aki kicsit is ért a gazdaság ciklikusságához, az tudja, hogy ez nem egy váratlan dolog.

A génszerkesztés nem fér össze az ökológiai gazdálkodással

Köztudott, hogy az ökológiai gazdálkodás elutasít mindennemű génmódosítást. Ökológiai gazdálkodó nem termeszt génmódosított növényeket, nem tenyészt ilyen állatot, és nem használ genetikai módosítással vagy genetikailag módosított szervezet által előállított terméket. A génszerkesztés témakörét körbejárva azonban egy érdekes cikkre bukkantam, amiben Urs Niggli a zöld géntechnológiáról ír.

A körforgásos takarmányozás 13%-kal növelheti az élelmiszertermelést

Egy új tanulmány szerint, ha több élelmiszer-mellékterméket körforgásos takarmányozásban hasznosítanánk, azokkal akár egymilliárd embert is táplálhatnánk. A Finnországi Aalto Egyetem új kutatása szerint a takarmányipar már most is nagymértékben felhasználja az élelmiszergyártás melléktermékeit, de még mindig bőven van lehetőség a hatékonyság növelésére.

A siker kovásza az ágazati szereplők összefogásában rejlik

Az 1848/49-es Forradalom és Szabadságharc március 15-ei emléknapja alkalmából, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban rendezett ünnepségen, Nagy István agrárminiszter a vidéket a magyar nemzet gerincének nevezte, és akiknek tett ígéretét betartja, amivel soha nem látott fejlesztések indulnak el az agráriumban.

Csökkentek az amerikai termelői árak februárban havi szinten

A várt növekedés helyett csökkent az amerikai termelőiár-index februárban havi szinten.

Magyar Arany Érdemkereszt elismerést kapott a Tállyai Erdészet igazgatója

Az 1848-49-es Forradalom és Szabadságharc Emléknapja, március 15-e alkalmából Budapesten, a Magyar Mezőgazdasági Múzeumban rendezett ünnepséget az Agrárminisztérium.

Legyen béke, szabadság, egyetértés

Mi magyarok szeretünk emlékezni, különösen olyan történelmi időszakra, amely bővelkedik kiváló emberi teljesítményekben, fiatalos, friss lendületben, hősiességben, megfontolt bölcsességben – fogalmazott ünnepi beszédében Feldman Zsolt, a Bács-Kiskun vármegyei Hetényegyházán tartott március 15-ei ünnepségen.