A közelmúltban forradalmian új JCB hidrogénégésű motorról, a építőipari és mezőgazdasági eszközökhöz készült szén-dioxid kibocsátás-mentes megoldásokról kerültek ki információk a Conexpo 2023 kiállításon Las Vegasban, a Nemzetközi Fluid Power Exposition (IFPE) részeként.
A JCB elnöke, Anthony Bamford vezeti a JCB hidrogén-technológiájának fejlesztésére irányuló projektet. Lord Bamford így nyilatkozott: „A JCB mérnöki csapata rövid idő alatt óriási lépéseket tett a hidrogénnel működő belső égésű motor kifejlesztésében.
A JCB hidrogénmotorok prototípusai már a kotró-rakodók és a Loadall teleszkópos rakodógépek meghajtására szolgálnak. A JCB jelentős áttörést ért el a hidrogénégető technológia szélesebb körű megismertetése terén is azzal, hogy az egyik szuperhatékony hidrogénmotort egy 7,5 tonnás Mercedes teherautóba szerelte – az utólagos felszerelést néhány nap alatt végezték el. A JCB bemutatta saját tervezésű és gyártású mobil töltőjét is, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja. A Bowser 16 hidrogénes kotró-rakodó megtöltéséhez elegendő hidrogéngázzal rendelkezik, és akár egy módosított JCB Fastrac traktoron, pótkocsin szállítható.
Lord Bamford a következőket mondta: „A JCB mérnöki csapata visszatért az első alapelvekhez, és teljesen újratervezte az égési folyamatot. A JCB elkötelezettsége a károsanyag-kibocsátás csökkentésére csaknem 25 éves múltra tekint vissza, és a legújabb dízelmotorok, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek az Európai V. előírásainak, már 1999 óta 97%-kal csökkentették az NO2-kibocsátást és 98%-kal a részecske-kibocsátást. Ezenkívül a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a több mint egy évtizede gyártottak, ezzel 16 milliárd liter üzemanyagot takarítottak meg, ami 53 millió tonna CO2 kibocsájtásnak felel meg.
A JCB emellett élen jár az elektromos technológia fejlesztésében, hogy megfeleljen az ügyfelek nulla szén-dioxid-kibocsátású termékek iránti igényeinek.
Míg az akkumulátoros megoldás kisebb gépekhez alkalmas, amelyek kevesebb órát dolgoznak és általában kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, a nagyobb gépek energiaigénye magasabb. Ez nagyobb akkumulátorokat igényelne, amelyek töltése tovább tart, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, és nincs elegendő állásidő az újratöltéshez.
Ennek eredményeként a JCB az elektromos gépek fejlesztését a kompakt eszközök kínálatára összpontosította, beleértve az 525-60E Loadall teleszkópos rakodót és a 19C-1E minikotrót – a világ első elektromos mini kotróját. Mindeközben a vállalat a jövőbeli üzemanyagokat vizsgálja, amelyek nulla károsanyag-kibocsátással járnak.
Lord Bamford elmondta: „Ezen alternatív üzemanyagok többségének előállításához hidrogén előállítása szükséges, ezért teljesen logikus a hidrogén használata, mivel ez tiszta, nulla szén-dioxid-kibocsátású üzemanyag, amely megújuló energiából állítható elő. A hidrogén a nagyobb gépek akkumulátoraival kapcsolatos kihívásokra is potenciális megoldást kínál; lehetővé teszi a gyors tankolást.”
Hidrogénfejlesztésének részeként a JCB az üzemanyagcellákban való felhasználását is megvizsgálta, és 2020 júliusában bemutatta az építőipar első hidrogénüzemű kotróját – egy 20 tonnás 220X-et.
A JCB egyelőre arra a következtetésre jutott, hogy az üzemanyagcellák túl drágák, túl bonyolultak és nem elég robusztusak az építőipari és mezőgazdasági berendezésekhez. Megszületett a JCB hidrogénmotorja, ami kihívást jelentett a JCB mérnöki csapatának, hogy másképp gondolkodjanak a körülöttünk lévő technológiáról.
Lord Bamford elmondta: „A hidrogén egyedülálló égési tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a hidrogénmotor ugyanazt a teljesítményt, nyomatékot és hatékonyságot adja le, mint a mai JCB gépek, de szén-dioxid-kibocsátás nélkül. A hidrogénégésű motorok további jelentős előnyöket is kínálnak. A dízelmotor-technológiát és alkatrészeket kihasználva nem igényelnek ritkaföld-fém elemeket.”