A whisky és a sör mesterséges intelligenciával történő előállításának első kísérletei után eljött a bor ideje. A Dél-franciaországi borászok úgy döntöttek, hogy az OpenAI cég tulajdonában lévő ChatGPT algoritmust bevonják a bortermelés folyamatába. Az első évjáratból több száz kísérleti palack készült.
A mesterséges intelligencia bevonásának ötlete a bortermelésbe két fiatal languedoc-i borásztól, Anthony Aubert-től és Jean-Charles Mathieu-től származik. Innovatív projektjükről először egy francia szakmai honlap számolt be, ahol a borászok megosztották a gyártási folyamat részleteit.
– meséli Anthony Aubert. A szőlőfajták jellemzőit, mint például a színt, tanninokat, aromákat figyelembe véve a borkészítésre vonatkozó válaszai elragadóak voltak – teszi hozzá a borász. Az algoritmus a Syrah és a Grenache fajták 60-40 százalékos arányú használatát javasolta.
A ChatGPT arra is utalt, hogy ha ezeket az arányokat megfordítanák, a bor tanninosabb, azaz jóval fanyarabb lenne. Mivel Aubert és Mathieu egy kiegyensúlyozottabb, gyümölcsösebb karakterű bort akartak, ezért az utóbbi lehetőséget választották.
A borászok számos más kérdésben is tanácsot kértek a ChatGPT-től. A rendszer többek között azt javasolta, hogy a bort szélesebb, burgundi típusú palackban kellene árulni, mivel az feltűnőbb, mint a karcsúbb bordeaux-i. A franciák kérésére a ChatGPT még egy sajtóközleményt és marketingtervet is írt az új bor köré. Aubert és Mathieu csak a bor árazása tekintetében nem fogadta meg az algoritmus javaslatát. Ahelyett, hogy 50 és 100 euró közötti áron adnák el a bort, ahogy a ChatGPT javasolta, kedvezőbb, 29,90 eurós áron árulják.
-Ez valójában aggasztónak tűnhet – állítja Aubert. Az értékesítőink azonnal felismerték, hogy a mesterséges intelligencia képes a munkájuk minden fázisát elvégezni, de szerencsére a ChatGPT-nek is megvannak a maga korlátai. Rámutattak a hiányosságokra, hogy a fent említett sajtóközleményben rengeteg nyelvi hiba volt, továbbá nem volt képes címke terveket javasolni. A borászok a címke tervezéséhez egy másik algoritmust használtak, de az eredmény ebben az esetben sem volt kielégítő. Ennek eredményeként a címke teljesen fehér, és csak a bor nevét tartalmazza. Ez azt hivatott szimbolizálni, hogy a mesterséges intelligencia használata azért még korlátozott lehetőségeket kínál – és hogy a kreatív embernek ezen a téren teljes a mozgástere.
Nem ez az első kísérlet a mesterséges intelligencia segítségével történő alkoholgyártásra. A svéd Mackmyra szeszfőzde 2021-ben adta ki a világ első algoritmus által előállított whiskyjét, és 2016-ban Londonban készítették el az első ilyen jellegű sört.