0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. szeptember 13.

A kínai biodízelimport nyomja le a repcemag árát az EU-ban. Németország vizsgálja az ügyet

A repcetermesztés jövedelmezősége zuhanni kezdett, mivel Kínából nagy mennyiségű bioüzemanyag érkezik az EU-ba. A németországi Olaj- és Fehérjenövények Szövetsége (UFOP) az eljárás alapos kivizsgálását követeli nemzeti és uniós szinten.

Az európai gazdák alacsonyabb árakat kapnak a repcemagért a Kínából importált, megkérdőjelezhető tanúsítvánnyal rendelkező biodízelért, és a helyzet a következő betakarítás után tovább romolhat. A német szövetség szerint 2022 vége óta több mint félmillió tonna használt olajokból és zsírokból származó, bioüzemanyagként bejelentett kínai biodízel került az EU-ba.

Az UFAP szerint a Kínából származó biodízel nem felel meg az uniós fenntarthatósági követelményeknek, ezért tévesen fogadták be a tanúsítványokat.

Eközben a Távol-Keletről származó olcsó üzemanyag hatalmas mennyiségben árasztja el az EU piacát, és kiszorítja a jobb minőségű európai bioüzemanyagokat. A Kínából származó biodízelimport drasztikusan csökkentette az olajipar keresletét az európai repceolajból előállított biodízel iránt. Az EU mezőgazdasági termelői ezért az egész EU-ban veszteséget szenvednek.

Az ágazati szövetség jelentése szerint 2023 januárja és áprilisa között akár 0,8 millió tonna biodízel is érkezhetett Kínából az EU-ba, ami csaknem kétszerese a tavalyi év azonos időszakához képest.

A párizsi Matif tőzsdén a repce ára csaknem egy éve folyamatosan csökken. Májusban a 400 eurós tonnánkénti szint alá estek.

A német repcetermesztők szerint felmerült a gyanú, hogy a kínai bioüzemanyaghoz szükséges nyersanyag származási igazolása valójában nem felel meg az uniós irányelv követelményeinek. Az olcsó, de igazolt biodízel azonban nagyon kívánatos az olajvállalatok számára, amellyel igazolhatják azt az üvegházhatású gázokkal kapcsolatos kötelezettségeik teljesítését.

Az UFAP felszólította a szövetségi kormányt és az Európai Bizottságot, hogy tegyenek lépéseket a kínai üzemanyag tanúsítványainak kivizsgálására.

A szövetségi környezetvédelmi minisztérium a gyanús esetek ellenőrzésére bekérte a dokumentumokat. Brüsszelből azonban még nem érkezett reakció.

 

Forrás: farmer.pl