Az eszközök az érkezésünk estéjén, a Hof Loermann gazdaság épületében, látványos performansz keretében léptek fel, másnap viszont már éles helyzetben tekinthettük meg őket.

Csendesen duruzsolt az 590 és a 650 lóerős Mercedes-Benz motor Willebadessenben, azon a gyakorlati bemutatón, amit a CLAAS szakemberei rendeztek a világ minden részéről érkező újságírók számára. A tekintélyt parancsoló megjelenés mellett az a könnyedség fogott meg, ahogyan korunk „dinoszauruszai” mozogtak a demonstrációra kijelölt területen.
Az erőgépek területén két új XERION típussal – 12.590 és 12.650 –, 585, illetve 653 lóerő maximális teljesítményű, kerekes és gumihevederes járószerkezetű speciális traktorokkal bővül a CLAAS kínálata a királykategóriában.
Emellett a TERRA TRAC kivitelű modellek új fejlesztésű, csillapított gumihevederes hajtásrendszerrel érkeztek a CLAAS Industrietechnik jóvoltából. Így minden téren erősebb géptípusokkal találkozhatunk: több vonóerő, nagyobb kényelem és fejlettebb kezelőtámogató rendszerek.
A XERION gépcsalád immár 25 éve szolgáltat alapot az újszerű alkalmazási területekhez, miközben töretlenül hódítja meg az európai és a tengerentúli piacokat. A 12.590 és 12.650 típusjelölésű modellek fejlesztése során hatékony specialisták létrehozására törekedtek a legtöbb vonóerőt igénylő és nagy munkaszélességű talajmunkagépekhez, vetőgépekhez és nagykapacitású átrakókocsik mozgatásához. Észak-Amerika, Közép-Európa és Dél-Amerika mellett a kulcspiacok közé tartoznak olyan országok is, mint például Ausztrália.
A felhasználókkal folytatott széles körű, előzetes egyeztetések során négy fő fejlesztési célt határoztak meg az új XERION számára. Fontos szempont volt a nagyobb jövedelmezőség az alacsony üzemanyag-fogyasztáson, karbantartási és kopási költségeken keresztül.
Kiváló vonóerő, jelentős forgatónyomaték, nagy felfekvő-felület, minden körülmények között 50:50 arányú, optimális súlyelosztás és lenyűgöző hidraulikateljesítmény jellemzi. Kiemelkedően kényelmes a tágas és négy ponton rugózott fülke – amiből zavartalan a körkörös kilátás – a TERRA TRAC csillapított gumihevederes hajtásszerkezetnek, illetve a kényelmes kormányzásnak köszönhetően.

Fejlett kezelőtámogató rendszerek segítik a felhasználót a CEBIS, a CMOTION, a CEMOS és a GPS PILOT CEMIS 1200 felszereltségeknek köszönhetően.
Mint a bemutatón elhangzott, a sikeres alapkoncepció lényege, hogy a csavarozott, nagy teherbírású alvázra két kormányzott híd került. Ezt a megoldást a nagyobb teljesítményhez és géptömeghez, illetve a szélesebb gumihevederekhez igazítva veszik át az új típusok a XERION 4200, 4500 és 5000-es modellektől.
A 2.0-ás alacsony motorfordulat-megoldás kiváló összhangot teremt a nagy lökettérfogatú Mercedes-Benz erőforrás, valamint a tökéletesen vezérelt, fokozatmentes hajtómű között. Mindez kiegészítve a csúcsteljesítményű, alacsony motorfordulatú hidraulikarendszerrel, mely a legnagyobb hidraulikateljesítményt kínálja a piacon. Az akár 653 lóerővel és 3100 Nm forgatónyomatékkal gazdálkodó XERION 12-es sorozat jelenleg a legerősebb négykerék-hajtású traktor, mely fokozatmentes hajtóművel rendelkezik. Az új típusok a CLAAS univerzális traktoraiból ismert CEMOS kezelőtámogató és folyamatoptimalizáló rendszerrel is felszereltek.
Ami a motortechnológiát illeti, ismét a Mercedes-Benzre esett a választás. Röviden összefoglalva nagy forgatónyomaték, remek üzemanyag-fogyasztás és könnyű karbantartás jellemzi a hathengeres motort, ami 15,6 literes hengerűrtartalommal és 2.0-ás alacsony motorfordulat-megoldással rendelkezik.
Ezek a motorok ismerősek lehetnek a JAGUAR és LEXION modellekből, melyekben szintén hatalmas nyomatékról, kiváló üzemanyag-fogyasztásról, valamint alacsony üzemeltetési költségekről tettek tanúbizonyságot. A turbófeltöltő után elhelyezett további energia-visszanyerő turbina (Turbo compound) rendkívüli teljesítményleadást biztosít, még alacsony fordulatszám mellett is.
A hűtőegységek a motorhoz, a váltóhoz, a hidraulikához és a hidakhoz – a hatékonyság érdekében – nagy méretűek, de egyúttal könnyen hozzáférhető helyre kerültek a könnyű karbantartás érdekében.
A hűtőfelületek egyetlen gombnyomással megtisztíthatók, a hidraulikusan visszaforgatható ventilátornak köszönhetően. A XERION 12-es sorozat üzemanyagtankja 1400 literes, míg az AdBlue-tartály 90 liter kapacitású. Az üzemanyagtartály központi elhelyezése egyúttal azt is biztosítja, hogy a gázolaj fogyása során az erőgép súlyelosztása ne változzon.
Valamennyi CLAAS nagytraktorhoz hasonlóan, a XERION 12-es sorozat is a CMATIC fokozatmentes hajtómű legújabb verziójával érkezik, mely kiemelkedik egyszerű karbantartásával, tartósságával, illetve amely tökéletesen illeszkedik a motor optimális nyomaték- és üzemanyag-fogyasztási jellemzőihez. Ezek a hajtóművek már két évtizede bizonyítják kivételesen hosszú élettartamukat, megbízhatóságukat a XERION típusokban, még a legnehezebb helyzetekben is. Emellett a hajtómű kíméletes indulási és lassítási nyomatéka, illetve a teljesítményelosztás elvén alapuló kialakítása megóvja a munkahelyzetben lévő munkagépeket a vázakra és függesztőpontokra eső csúcsterhelésektől fokozatváltáskor vagy indulás és megállás során. A négyféle, automatikusan kiválasztott hajtásmódnak köszönhetően a hajtómű nagy hatékonysággal dolgozik, miközben folyamatos a teljesítmény átadása mindkét hídon.
A XERION 12 TERRA TRAC kivitelű modellek 40 km/h maximális sebességet érhetnek el, gazdaságos 1400-as percenkénti motorfordulat mellett. A TRAC kerekes verziók maximális sebessége már 50 km/h, ami egyedülálló ebben a géposztályban.

Az ARION és AXION/AXION TERRA TRAC típusú hagyományos felépítésű, CMATIC váltóval szerelt traktorokon bemutatkozó CEMOS, azaz a CLAAS öntanulásra képes, párbeszéden alapuló kezelőtámogató és optimalizáló rendszere már a XERION típusokon is megjelenik. A területteljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás terén elérhető két számjegyű hatékonyságnövelés az erőátvitel optimalizálásának, illetve a hajtás és a súlyozás jobb kezelésének köszönhető. Ezen túlmenően a CEMOS a szántás beállításához is tartalmaz funkciókat, valamint rendelkezik a Terranimo applikációval is. A művelési kondíciók betáplálása után az applikáció kiszámítja és megjeleníti a talajtömörödés becsült kockázatát összesen 3 talajrétegre, ezáltal segítve a gépkezelőt a talajkímélő beállítások finomhangolásában.
A 2.0-ás verziójú alacsony motorfordulat-megoldás a XERION esetében magába foglalja a teljesítményhidraulikát és a hajtásláncot is.
Akár három darab Load-Sensing kialakítású szivattyú is biztosítja a külső fogyasztók számára a percenkénti 537 literes kapacitást, alacsony, mindössze 1900-as percenkénti motorfordulat mellett. Ezt az egyedülálló képességet egyetlen versenytárs sem tudja jelenleg felülmúlni. Ez a hatalmas teljesítmény még a legszélesebb, leginkább olajigényes pneumatikus vetőgépek üzemeltetését is lehetővé teszi, mindezt költséghatékony motorfordulatszám mellett. Az akár nyolc darab kettős működésű hidraulikakör folyamatosan biztosítja a hidraulikateljesítményt a talajmunkagépek, vetőgépek vagy precíziós pneumatikus vetőgépek számára, melyek közül a kiemelt körök akár percenként 140 literes kapacitásra is képesek a legnagyobb fogyasztók számára.
Minden hidraulikakör átfolyási értékét nyomon lehet követni a CEBIS terminál felületén, grafikus formában.
A Paderborn melletti CLAAS Industrietechnik fejlesztette ki az új gumihevederes járószerkezetet a XERION 12-es sorozat számára, azzal a céllal, hogy megfeleljenek a felhasználók legszigorúbb elvárásainak a teljesítményleadás, a talajvédelem és a kényelem terén. A hidakként két kiegészítő kormány-munkahengerrel kialakított, robusztus kormányzott hidak és az egyidejűleg 8 gumifoggal érintkező, nagyméretű hajtókerekek kíméletesen viszik át a teljesítményt a hevederekre.
A két kormányzott hídnak köszönhetően a TERRA TRAC és TRAC modellek szűken és pontosan irányíthatók, miközben a kabin és a hátsó függesztőpont a hossztengelyen maradnak. A kormányzási manőverek és a fordulók kíméletesek a munkagépekkel és a gépkezelőkkel, miközben minimális a nyomvályú-képződés.

A XERION 12-es sorozat kifejlesztése során a hatékony és talajkímélő teljesítmény-átadás mellett meghatározó szempont volt a gépkezelői kényelem biztosítása. A fülke 27 centiméterrel hosszabb lett előrefelé, ezáltal a legnagyobb kabint kínálva a prémium traktorok szegmensében. A lábtartók gyárilag beépítve elérhetők a kormányoszlop mögött, illetve a jobb oldali A-oszlopon. Az ülés akár 40 fokban is elforgatható, kiváló rálátást biztosítva a munkagépekre. A kipufogógáz-utókezelő rendszert és magát a kipufogót integrálták a vázba, melyek a fülke alatt, jobb oldalt találhatók.
A keskeny kormányoszloppal együtt mindez páratlan körkörös kilátást biztosít. A főbb funkciók az ergonomikus CMOTION karral és CEBIS érintőkijelzős terminállal szerelt kartámaszról vezérelhetők.
Az új, négy ponton rugózott fülke olyan kényelmi szintet képvisel, mely eddig ismeretlen volt ebben a teljesítménykategóriában. A rázkódások csillapításával és a billegések semlegesítésével a fülke lehetővé teszi a gépkezelő számára, hogy a munkavégzésre koncentrálhasson. Emellett a fülkét még jobban leválasztották az alvázról, jelentősen csökkentve a hajtásláncon és a járószerkezeten keletkező zajok és a vibrációk hatását.
A XERION 12-es sorozat személyre szabható csomagot kínál az ISOBUS műveletekhez és a precíziós gazdálkodáshoz. A géptulajdonosok választhatják a GPS PILOT rendszeren alapuló automata kormányzást különféle korrekciós jelekkel, valamint az online vagy offline munkautasítás-kezelést, illetve a precíziós műveletekhez a szakaszolást (Section Control) és a mennyiség-szabályozott kijuttatást (VRA) is. Minden modern, precíziós és helyspecifikus funkció egy helyről érhető el.


