A november 7-én, Budapesten tartott eseményen a hazai és a nemzetközi kereskedelem volt a fókuszban, de az aktuális szakmai kérdések megvitatása mellett Klauzál Gábor elismerő oklevelet és Magyar Kereskedelemért Nagydíj kitüntetéseket is átadtak.
Nagy István agrárminiszter a beszédében köszönetet mondott a hazai kereskedelem valamennyi szereplőjének, hogy a koronavírus-járvány idején és a háborútól terhes években, a logisztikai, szállítási nehézségek ellenére, az élelmiszer-ellátás mindvégig biztosított volt. Az elmúlt évek azt is bebizonyították, hogy a magyar élelmiszer- és feldolgozóipar, valamint a kereskedelem nemcsak stratégiai ágazattá vált, hanem nemzetbiztonsági szerepet is betölt. Ugyanakkor az energiaválság arra is rávilágított, hogy a globális kereskedelmi ellátási láncok nagyon is sérülékenyek, ezért szükségszerű a teljes értékesítési lánc új stratégiájának a kialakítása.

Eppel János, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) elnöke az idei év nehézségeit ecsetelte. Az infláció, a magas kamatok, az energiaválság, az ellátási láncok problémái egyszerre sújtották a kereskedőket, akiknek a szerepe felettébb hálátlan, „hiszen amikor minden jól működik, észre sem vesszük őket, csak akkor, amikor zavarok lépnek fel.” Az idén fennállásának 35. évfordulóját ünneplő szervezet tavasszal elfogadott ötéves stratégiájában a vállalkozói szektor érdekképviselete mellett aktívabb, támogatói szerepre törekszik.
„Ennek érdekében elindítottuk a VOSZport szoftvert, amely a cégek adminisztratív terheinek csökkentését szolgálja.” Valamint energiahatékonysági és ESG (Environmental – ’környezeti’; Social – ’társadalmi’; Governance – ’irányítási’) -tanácsadásban is segítségére lehet a kereskedelmi szférának.

Krisán László új iránynak tartja az ügyfélközpontú értékesítést. „A vásárlók valódi élményekre vágynak, már nem érik be az árengedményekkel. A fogyasztók ugyanakkor egyre kevésbé kiszámíthatóak, már nem annyira jellemző az impulzív vásárlás. A nehezebb időszakokban erősödik az árérzékenység, ezzel magyarázható a saját márkás termékek népszerűségének növekedése is” – magyarázta a vezérigazgató.

A szakmai nap köszöntőbeszédei után átadták a Klauzál Gábor elismerő okleveleket, valamint a Demjén Sándor által alapított Magyar Kereskedelemért Nagydíj kitüntetéseket.
A cikk bővebben a Magyar Mezőgazdaság 46. számában olvasható.