0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. február 9.

Jön a Gutenberg-galaxis másodvirágzása

A mai széles információs sztrádáról az online sajtó valóban teljes mértékben kiszorította a nyomtatott lapokat? Vagy a folyton változó világban fordul a kocka, és a print hamarosan újra reneszánszát éli?

És hogyan segítheti a két platform egymást? – ezekre a kérdésekre is választ kapunk Sári Enikő ügyvezető igazgatótól, Halmos B. Ágnestől, a Kistermelők Lapja főszerkesztőjétől és Mizsei Károly onlineüzletág-vezetőtől a Magyar Mezőgazdaság Kiadó Kft. évértékelő MMG Direkt stúdióbeszélgetésében.  

A koronavírus-járvány alatt nehéz két évet zárt a kiadó; a gondozása alá tartozó tíz agrárszaklapot nem lehetett megvásárolni a lapárusoknál, nem voltak agrárrendezvények, gyakorlatilag ez az időszak az átvészelésről szólt. Mindenki azt gondolta, a pandémia után minden visszatér a rendes kerékvágásba, azonban ez nem így történt.

Fotó: Bokor Ádám

– Olyan, a lapkiadást érintő változások következtek, amire nem lehetett számítani.

Vidéken ötszázhetven postahivatalban megszüntették a hírlapárusítást. Nekünk, agrárszaklap-kiadónak a vidék az olvasóbázisunk, ezért ez súlyos érvágást jelentett.

De a helyzetre reagálni kellett, ezért megpróbáltuk előfizetésre ösztönözni olvasóinkat, csakhogy az erre való átállás nagyon lassú folyamat. Ezután következett a Covid utáni gazdasági válság, amit nemcsak az olvasók, a hirdetőink is megérezték, így a kiadó is. Mindennek ellenére életben tartottuk lapjainkat, és ez továbbra sem lesz másként, várjon ránk bármilyen nehézség is a jövőben – mondta Sári Enikő.

– A postai lapterjesztés ellehetetlenülése mellett a nagy áruházláncokba vagy benzinkutakba való lapelhelyezésnek is meg vannak a maga nehézségei.

Egy lapot a neve és/vagy a címlap ad el. Csakhogy a lapértékesítő helyek fakkjaiba elhelyezett újságok egymást fedik, így sok esetben csak a fejléc látható a címlapból.

Ezért kiadónk igyekszik hangsúlyosabbá, vonzóbbá tenni lapjaink fejlécét, így hamarosan a Kistermelők Lapja is új köntösben fog megjelenni – tette hozzá Halmos B. Ágnes.

A lapok „ömlesztett” elhelyezése csak a kisebbik gond, a nagyobb probléma, hogy egyre kevesebb árusítóhelyen fogadják be a szaklapokat, aminek legfőbb oka, hogy kevesebb példányszámban kelnek el, mint, mondjuk, a közéleti lapok. Úgyhogy kevés ösztönző kártyát tart egy szaklapkiadó a kezében, amiket kijátszva befolyásolni tudná a terjesztést.

– A kiadó online portálja, a magyarmezogazdasag.hu immáron hat éve, azaz működése óta abban a szerencsés helyzetben van, hogy a tíz agrárszaklap múltjában és jelenében rejlő jó hírére tud támaszkodni.

Az online szerzőgárda majdhogynem megegyezik a lapok szakújságíróival, így a lapok szellemisége és minősége visszatükröződik a képernyőn is. Mondhatnánk azt is, hogy jó bornak nem kell cégér, de lapjaink és weboldalunk, valamint számos közösségimédia-felületünk igenis egymásra támaszkodva, egymást segítve működnek.

Ezt erősítette meg a tavaly megújított weblapunk, amely amellett, hogy átláthatóbban nyújt még több hasznos és érdekes információt a különféle témájú tartalmakon keresztül, a honlapra felöltött cikkekkel agrárszaklapjainkat is reklámozzuk, amiket már webshopunkon keresztül is megvásárolhatnak olvasóink – ismertette Mizsei Károly.

– Büszke vagyok arra, hogy az online előfizetések sora a Kistermelők Lapjával kezdődött. Szerintem ez részint a Haszon, állat, társ, minden, ami állattartás Facebook-oldal sikerességének is betudható. A másfél éve kezelt oldal lassan ezer feliratkozója közösséget alkot az online térben, és csak bátorítanám az állattartókat a csatlakozáshoz, a csoport eddigi tagjainak pedig köszönjük a feliratkozást – tette hozzá a Kistermelők Lapja főszerkesztője.

– Másik nagy múltú, kiadónk nevét is viselő vezető hetilapunk, a Magyar Mezőgazdaság elsősorban a top agrárgazdasági vezetői szférának szól, mégis kevés nagy agrárcéget találunk az előfizetőink között.

Pedig számos olyan agrártéma van, amiről nem lehet egy rövid hírből tájékozódni, majd levonni a konzekvenciát és a vállalat termelésének elősegítését célzó döntés(eke)t az alapján meghozni.

A lapban több aspektusból közelítjük meg az adott agrártémát, nézőpontokat ütköztetünk, hogy átfogó, hiteles és hasznos információkat tudjunk közvetíteni az olvasók, így az agrárvezetők felé is. Ugyanígy biztatom az előfizetésre a középvezetőket, a szaktanácsadókat vagy éppen a falugazdászokat, hogy a legújabb ismeretekkel a birtokukban tudjanak szaktanácsot adni – hívta fel a figyelmet az ügyvezető igazgató.

– Azt gondolom, a tudományos igénnyel elkészített cikkek, publikációk kinyomtatott formában nyerik el hitelességüket. Ennek az az egyszerű oka, hogy a papírra vetett szó megmásíthatatlan.

Weboldalunk pont emiatt némileg más stílust képvisel. Egyrészt hírújság, ugyanakkor táplálkozási, életmódmagazinként is tekintünk rá, tehát szakhíreket és szórakoztató tartalmat egyaránt találunk ott. De mint mondtam, segítjük újságjainkat, megjelenésük után szemlézünk belőlük, így a lapokba írott cikkeknek egy része rövidebb terjedelemben a weboldalon is elérhető, lapjaink pedig egy kattintással azonnal megrendelhetők – jelezte az onlineüzletág-vezető.

– A Gutenberg-galaxis csillagainak még korántsem áldoztak le. A digitális világ térnyerésével az erőszakosan „arcba mászó” hirdetések egyre gyakoribbak, és a piackutatási adatok szerint ez az olvasási élmény megzavarását, az olvasó figyelmének elterelését eredményezte. A felmérések szerint a hirdetések jobban hasznosulnak a nyomtatott lapokban, hiszen az olvasó arra koncentrálhat, ami érdekli, és nincs ráerőszakolva semmiféle számára érdektelen tartalom – zárta a kiadó évértékelő beszélgetését Sári Enikő.

Nagy szolgáltatási repertoár

A Magyar Mezőgazdaság Kft. a szaklapkiadás és a weblap-üzemeltetés mellett számos más tevékenységi körrel foglalkozik. Kiállítás-szervezési tapasztalatait már sok éve kamatoztatja a Bábolnai Gazdanapok és a KÁN Egyetemi Napok lebonyolításában, konferenciaszervezési feladatainak eredménye pedig az Agrárakadémia és Agrármarketing és -médianap sikerességében testesül meg. Kiadónk számos közösségimédia-felületen is megtalálható, több Facebook-oldalra, Youtube-csatornára, Instagramra, LinkedIn-fiókra és podcast csatornára is színes, szakmai tartalmat készít. Nem utolsósorban könyvkiadást is vállal, tavaly a KITE Zrt. 50 éves jubileumára Nyomot hagyunk a mezőgazdaságban címmel jelentette meg exkluzív agrártörténeti kiadványát.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu