0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. október 5.

Az akciósból fogy több

A zöldség-gyümölcs kereskedelemre is hatást gyakorol a fogyasztói árak emelkedése. Az alapvető élelmiszerekből csak végszükség esetén vesznek kevesebbet a vásárlók, akciós termékekből fogy a legtöbb. Két kiskereskedelmi lánc válaszolt kérdéseinkre.
Illusztráció
Fotó: freepik

Az utóbbi két év élelmiszerinflációja a termelőknek, a kereskedőknek és a fogyasztóknak egyaránt feladta a leckét. Az elsők közt az édesipari termékek esetén tapasztalták a kereskedők, hogy a fogyasztóik már nem feltétlenül választják a jobb minőséget magasabb áron. A kávé és tea esetében is eljutottunk oda, hogy az úgynevezett lefelé vásárlást a fogyasztás csökkenése követte.

Az áruházláncok nagy felvevőpiacai a hazai kertészeti termékeknek, ám az idei magas infláció minden piaci szereplőt kihívások elé állított.

Bár ma már mind több fogyasztó részesíti előnyben a magyar termékeket, ezt a döntésüket e nehéz helyzetben felülírhatja az árérzékenység.

Még korábban mondta egy termelő, hogy ha a nagyléptékű áremelkedések és ezzel párhuzamosan az anyagi helyzetük romlása miatt az emberek csak annyival kevesebb zöldséget-gyümölcsöt vesznek majd, amennyi korábban rájuk romlott és kidobták, akkor is 10-12%-kal visszaesik e termékek forgalma.

A pénzügyi év eleje óta összességében enyhén csökkent a zöldség-gyümölcs osztály forgalma az előző év azonos időszakához képest, válaszolta kérdésünkre a Tesco sajtóosztálya. Vásárlóikat többek között a „Friss 5” zöldség-gyümölcs ajánlataikkal segítik abban, hogy továbbra is jó áron jussanak hozzá az egészséges életmódhoz szükséges termékekhez. A vásárlási döntés fő mozgatórugója továbbra is az ár-érték arány, így a minőség ugyanolyan fontos, mint az ár. A különböző magvak és a frissen préselt gyümölcslevek esetében megfigyelték, hogy a vásárlók a megfizethetőbb árukat részesítik előnyben, főként az akciós, valamint a saját márkás termékeket választják ezekben a kategóriákban, közölte az áruházlánc. Az egzotikus gyümölcsökből évről évre egyre kevesebb fogy, ám ezek szezonja csak novemberben kezdődött, a karácsonyi időszakban fellendülés várható.

Az alapvető zöldségek, például a burgonya, hagyma vagy a gyökérzöldségek forgalma növekedett idén az áruházláncban, illetve nagy a kereslet a szőlő és a bogyós gyümölcsök, a csonthéjasok, az alma és a körte iránt.
Illusztráció
Fotó: freepik

Szállítóikkal szoros partneri kapcsolatban állnak és mindig közösen tervezik a beszállítást. Vásárlóik értékelik a friss, magyar termékeket, így a betakarítási idényben széles hazai választék várja őket az üzletekben paradicsomból, paprikából, spárgából, retekből, csonthéjas gyümölcsökből, görögdinnyéből.

A gyümölcs és zöldség ára az évszaktól, az időjárási viszonyoktól és az adott évi terméstől függ.

Kedvező időjárás esetén a hazai termelés olcsóbb lehet az importnál, ám ha rosszak a körülmények, érdemesebb lehet külföldi terméket behozni. Ugyanakkor a Tescónál kifejezetten figyelnek arra, hogy a zöldségek-gyümölcsök jelentős részét hazai forrásból szerezzék be, mondta az áruházlánc sajtóosztályának munkatársa.

Forrás: Kertészet és Szőlészet

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: