Valamint a Zöld Hét vásár alkalmából elhangzott politikusi megnyilvánulásoknak is.
A vásár nyitóünnepségén elmondott köszöntőjében Janusz Wojciechowski, az Európai Bizottság mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős biztosa egyebek mellett a különböző érdekcsoportok közötti együttműködés mellett érvelt. Hangsúlyozta, hogy a Közös Agrárpolitika finanszírozását 2027 után is folytatni kell.
Ugyanakkor az éghajlatváltozás is problémákat okoz, egyre gyakoribbak az olyan időjárási szélsőségek, mint az árvizek, aszályok és erdőtüzek. Ezért fontos, hogy pénzügyi ösztönzőket biztosítsanak azokhoz a módszerekhez, melyek az éghajlat és a környezet javát szolgálják, egyben biztosítják a mezőgazdaság termelékenységét – mondta a biztos.
Több szabadságot, kevesebb szabályozást!
Joachim Rukwied – ahogy az a közelmúlt fejleményei ismeretében várható volt – az ismert alkotmánybírósági döntés után egyértelműen bírálta a költségvetés átdolgozásával, pontosabban szigorításával bajlódó szövetségi kormányt. A Német Gazdaszövetség (DBV) elnöke elmondta, hogy a gazdák tiltakozásai – az általuk okozott közlekedési akadályok ellenére – komoly támogatást kapott a lakosságtól. A mezőgazdaságnak „nagyobb vállalkozói szabadságra, nagyobb mozgástérre, az innovációhoz való jobb hozzáférésre van szüksége” – mondta, hozzátéve, hogy kevésbé kell korlátozni azt.
Mint emlékezetes, Rukwied alig pár nappal a Zöld Hét megnyitása után, egy a Rheinische Post című lapnak adott interjúban újabb országos gazdatüntetéseket helyezett kilátásba, mert – mint fogalmazott – a gazdák továbbra is „harcolni fognak a mezőgazdasági dízel megfelelő megoldásáért”. A DBV nem adta fel a reményt, hogy – miután az illetékes szakbizottság január 18-án az agrárdízel-kedvezmény fokozatos felszámolását magába foglaló 2024. évi költségvetést továbbengedte –, a Bundestag plenáris ülésén, a költségvetési vitában még napirendre kerül és visszavonják a mezőgazdaság által felhasznált dízelolaj utáni adókedvezmény eltörlését. A szövetségi kormány azon ajánlatára pedig, hogy az kész más, a gazdák tehermentesítését szolgáló változtatásról, például az istállók átépítésének támogatásáról tárgyalni, Rukwied azt mondta, hogy ilyenre csak a dízeladó-kedvezmény fokozatos eltörlésének visszavonását követően kerülhet sor.
Christian von Boetticher, a Német Élelmiszerfeldolgozók Egyesülésének (BVE) elnöke szintén több szabadságot és kevesebb szabályozást sürgetett. Szerinte a jelenlegi nemcsak a mezőgazdaság számára nehéz időszak, hanem az élelmiszeripar is érintett, s fennáll a veszélye annak, hogy ugyanolyan sorsra jut, mint számos olyan kis- és középvállalkozás, amelyek „nem hangosan, hanem csendben haldokolnak”.
A miniszter közös megoldásban reménykedik
Cem Özdemir zöldpárti élelmezési és mezőgazdasági miniszter „nagy megértését” fejezte ki „a gazdák haragja iránt”, elismerve, hogy a mezőgazdaságban használt gépjárművek adómentességének és az ott felhasznált gázolaj adókedvezményének eltörlése „nem volt rendben”, s ezért azt korrigálták. Egyébként pedig itt az ideje, hogy beszéljenek azokról az ágazatot érintő kérdésekről, „melyeket évek óta elhanyagoltak”.
A miniszter úgy látja: ez idő szerint a mezőgazdaság jövőre való alkalmassá tételéről, a vidéki területek megerősítéséről és ezáltal a demokrácia védelméről van szó. Arra kért mindenkit, hogy a még nyitott kérdéseket közösen oldják meg. A vidéken élőknek nem szabad azt érezniük, hogy lemaradnak, de a másik oldalnak sem szabad a városban élőkkel szemben ellenérzéseket szítani. A vidéknek és a városoknak szükségük van egymásra, és több köti össze, mint ami elválasztja őket.