0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 14.

Folyamatosan javuló márkaelégedettség

Az Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetsége (CLIMMAR) 13 éve készít több országban felmérést a generálimportőr gépkereskedők körében annak megállapítására, milyen mértékben elégedettek a velük kapcsolatban álló traktorgyártók tevékenységével.

A felmérés eredménye irányadó lehet a gépvásárlók minél magasabb színvonalú kiszolgálására. A nemzetközi szervezetnek a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetsége (MEGFOSZ) is tagja, egyben az adatgyűjtést koordináló testület aktív közreműködője. A hazai mezőgép-forgalmazók adatszolgáltatása 2018-tól hozzájárul a vezető traktormárkák márkaelégedettségi indexének (DSI) megbízható, hiteles meghatározásához.

A DSI (Dealer Satisfaction Index) meghatározása 2023-ban már 11 európai országban (Belgium, Egyesült Királyság, Dánia, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Németország, Olaszország, Svédország), 10 európai traktormárkára (Case IH, CLAAS, Deutz-Fahr, Fendt, John Deere, Kubota, Massey-Ferguson, New Holland, Same, Valtra) terjedt ki.

Az elektronikus adatszolgáltatói rendszerhez a korábbi évekhez képest némileg kevesebb kitöltött kérdőív érkezett, ami a dílerhálózatok koncentrációjával, a gépforgalmazók számának csökkenésével magyarázható.

Az 1024 minősítésből legtöbb a Deutz márkára vonatkozott, a legkevesebb választ pedig a John Deere és a Same márkakereskedők szolgáltatták.

A felmérés egyrészt a márkaimázs, illetve ismertség, a márkához kapcsolódó marketing, az eredeti alkatrészek terén biztosított marketingmix (azaz márkavédelem az utángyártott alkatrészekkel szemben), a garanciával, illetve az értékesítés utáni szerviztámogatással kapcsolatos gyártói magatartás, az informatikai szolgáltatások színvonala és a gyártónak a forgalmazók reklámköltségeihez való hozzájárulásának kérdéskörére irányult. Másrészt a fizetési feltételek és adminisztráció, a gyártó által szervezett tréningprogramok színvonala, a menedzsment stratégiájának realitása és annak kommunikációja, a gyártói-kereskedői kapcsolattartás minősége, a jövedelmezőséghez való hozzájárulás, a pénzügyi finanszírozásban nyújtott segítség, ezen kívül a lopásvédelmi megoldások, valamint a szolgálatkészség a gyenge pontok kijavításában területeket ölelte át.

1. ábra: A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe

A CLIMMAR szokás szerint a kiértékelésekből számított összesített elégedettségi indexe alapján rangsorolta az egyes márkákat (1. ábra).

Az elmúlt évben változatlanul a Fendt található a vezető helyen, amelyet egytized ponttal lemaradva a Deutz-Fahr és a CLAAS követ, míg a képzeletbeli dobogóról csupán egytized ponttal maradt le a John Deere.

A középmezőnyben az ötödik helyet elfoglaló Case IH, a hatodik Same, a hetedik Massey-Ferguson, a nyolcadik Valtra, valamint a kilencedik New Holland található, márkaelégedettségi mutatójuk értéke mindössze fél ponttal tér el egymástól. A sort a legalacsonyabb pontszámmal a Kubota zárja.

2. ábra: A traktormárkák rangsorbani elhelyezkedésének változása 2022 és 2023 között

A domináns traktormárkák rangsorát tekintve megállapítható, hogy a korábbi évhez viszonyítva a Deutz-Fahr egy helyet lépett előre, a CLAAS-t leszorította a harmadik helyre. A John Deere további két helyet javított, de a legnagyobb „ugrást” a Case IH tudhatja megáénak, amely négy pozíciót javítva az ötödik helyre jött fel. Szintén jól teljesített a Same, két helyet javítva a tavalyelőtti rangsorbéli elhelyezkedésén. Pozitív irányba mozdult a New Holland, amely a 10. helyről eggyel előbbre került. Ugyanakkor a Massey-Ferguson a Valtra és a Kubota három-három helyet veszített a 2022. évi pozíciójából (2. ábra).

Forrás: Magyar Mezőgazdaság

Szaklap, amelyben a cikk megjelent:

Magazin ajánló: