0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. március 23.

Miért jó a Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész szakmának?

Az Agrárminiszter piacszervezési intézkedés kiterjesztéséről szóló rendelete, illetve az ennek kapcsán létrejött Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész ágazat legnagyobb hatású érdekképviseleti eredménye a rendszerváltás óta.

A díszkertész ágazatban közel két tucat szakmai szervezet működik aktívan, gyakorlatilag minden részterületnek van saját közössége valamilyen intézményesített formában. A COVID és az azt követő kormányzati intézkedések bizonyították, hogy hatékony érdekképviseletre a szakmaközi szervezet, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete képes.

Be kell látnunk, hogy hiába a sok aktív szervezet és kiváló szakember, forráshiányosan lehetetlen rendszerszintű és éveken, évtizedeken átívelő fejlesztéseket, programokat megvalósítani.

A tagszervezetek tagjai csupán egy részét teszik ki a díszkertész ágazatnak, eddig sokan nem járultak hozzá az érdekképviselethez, csak élvezték annak hatásait.

virágültetés
Fotó: Freepik

A marketing és innovációs hozzájárulást minden dísznövény termékekkel foglalkozó, Magyarország területén működő termelő, szolgáltató, kereskedő és egyéb kategóriába eső tevékenységet végző, jogi vagy természetes személyre kötelezően írja elő a rendelet.

Óriási lehetőséget kapott a szakma, hiszen a sok fillér elve alapján – több tízezer szakmai szereplő 10.000 Ft-os nagyságrendű befizetése révén – évente százmilliós mértékű dedikált forrása lesz.

A Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezetének feladata és felelőssége ezt hatékonyan olyan célok elérésére fordítani, ami évtizedekre meghatározza majd a teljes díszkertész ágazat pályáját. A következő években három fő területen az alábbi feladatokat tervezik megvalósítani (fontossági sorrend nélkül):

Innovációs jellegű feladatok:

  • szakértők által kiválasztott, az egész szakmát érintő, kiemelt innovációs kutatások és/vagy fejlesztések támogatása
  • beruházások során felmerülő igények és a termelők/kereskedők által nyújtott szolgáltatások összehangolására platform kialakítása
  • projektek/beruházások kezdete és termékbeszerzési ideje közötti időelcsúszás miatt felmerülő készletbeszerzési/megtartási problémák kezelésére megoldás keresése
virágcsokor
Fotó: Freepik

Kereskedelmi jellegű feladatok:

  • promóciós kampányokat megelőző, megalapozó piackutatások koordinálása
  • szakmaközi egyeztetés a beszállítók jobb piackiszolgáló képessége érdekében
  • termékfejlesztési/termelési irányok közös meghatározása és kommunikálása
  • kereskedelemfejlesztéssel kapcsolatos feladatok elvégzése
  • versenyképesség felmérése, annak javítására vonatkozó javaslatok
  • piaci résztvevők közötti kommunikáció elősegítése a hatékony és a keresletnek megfelelő termelés és kiszolgálás érdekében
  • nagyberuházások, fejlesztések követése
  • új zöldfelület fejlesztési irányok követése
kert
Illusztráció

Marketing jellegű feladatok:

  • a termelők és a kereskedők marketing tevékenységének összehangolása
  • hosszútávú országos marketing stratégia kidolgozása
  • éves országos marketing stratégia kidolgozása
  • fogyasztói kampányok kidolgozása
  • vásárokon, kiállításokon történő közösségi részvétel szervezése, értékelése
  • hazai és nemzetközi kiállításokon, rendezvényeken való megjelenés
  • tájékoztatók, reklámanyagok előkészítése
  • média megjelenések megszervezése
  • szakújságírókkal, véleményformálókkal kapcsolat felvétele
  • védjegy működtetése
  • önkormányzatokkal és döntéshozókkal való kommunikáció
  • termékbemutatók, mintaprojektek, fejlesztések kommunikációja
  • továbbképzések szervezése
  • szakmai akkreditáció biztosítása
  • készletjegyzékek naprakészségét biztosító platform kialakítása

A közelmúltban létrejött egy héttagú Szakmaközi Marketing és Innovációs Bizottság, képviselve a díszkertészet minden területét. A Bizottság feladata lesz a fentiek koordinálása, megvalósítása, melyről a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete rendszeresen be fog számolni a honlapján, a legmagasabb szinten betartva az elvárt transzparencia szempontjait.

Fontos tehát, hogy a rendelet által életre hívott alap működjön, és a díszkertész szakmán múlik, hogy ez mennyire lesz sikeres!

Az éves pénzügyi hozzájárulás mértékét* az ágazati szereplők önbevallás alapján a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete elkülönített, MagNet banknál vezetett 16200223-10149199-00000000 számú folyószámlájára kötelesek utalni, minden év május 31.-ig.  2024. évben az utalás határideje szeptember 30.-a.  A Szakmaközi Szervezet a befizetésről a befizető külön kérelmére igazolást állít ki.

Az éves pénzügyi hozzájárulás mértéke*: 8 millió Ft alatti éves árbevétel esetén évente 5 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 5 000 Ft; illetve 8 millió Ft feletti éves árbevétel esetén évente 10 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 10 000 Ft.  (29/2024. (IV. 30.) rendelet)

A rendelet hatálya alá eső dísznövények körét – melyekre vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettsége – a 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet XIII. része tartalmazza. A melléklet magában foglalja a Kombinált Nómenklatúra 6. árucsoportjában található valamennyi terméket, kivéve a 0601 20 10,  0602 10 10,  0602 20, 0602 90 10, 0602 90 20,  0602 90 30, valamint a  0602 90 41 vámtarifaszám alá tartozó termékek közül a nem díszítésre használt erdei fa terméket.

Forrás: Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete

Magazin ajánló: