A törvény értelmében az orosz hatóságok azt tervezték, hogy szabványosítják a „zöld”, „öko” és „bio” kifejezések használatát az élelmiszerek így a tejipar teremékeinek címkéin is. Ennek eredményeként csak a biotanúsítványon átesett gyártók használhatnak ökológiai szabványokkal kapcsolatos szavakat termékeiken és promóciós kampányaikon.
A Szojuzmoloko becslése szerint a törvény az országban az élelmiszerboltok polcain található tejtermékek nagyjából 14%-át érintené – írja a Dairy Global.

Márkanevek veszélyben
Az elmúlt években az orosz élelmiszergyártók széles körben használták a zöld kifejezéseket a márkanevekben és a termékreklámokban, hogy vonzzák a vásárlókat, és ez a gyakorlat különösen a tejiparban volt gyakori.
Jó néhány orosz gyártó nagy erőfeszítéseket tett a zöld márkák népszerűsítésére, anélkül, hogy tényleges tervei lettek volna arra, hogy biotermékké alakítsák azokat – mondta Lubov Akszenova, az EkoNiva, egy neves orosz tejipari gyártó osztályvezetője.
Az új törvény arra kényszerítené ezeket a gyártókat, hogy elhagyják márkáikat, és így elveszítenék az ebbe befektetett pénzt – mondta Akszenova.

forrás: pixabay.com
Átmeneti időszakra van szükség
A veszteségek minimalizálása érdekében – folytatta – az orosz tejiparnak átmeneti időszakra van szüksége. A nemzetközi tapasztalatokkal összhangban ez 10-15 év között mozoghat, ami elegendő időt adna a legális gyártóknak a felkészülésre.
A Milk News orosz hírportál helyi elemzőkre hivatkozva arról számolt be, hogy egy új márka bejegyzése legalább 500 millió rubel (5,5 millió dollár) befektetést igényelne, és körülbelül 1,5 év alatt kellene elvégezni az összes kapcsolódó eljárást.
Az ökológiai szabványoknak való megfelelés nem mindig lehetséges a tejtermékgyártók számára, tekintettel az ilyen márkákba tartozó egyes termékek jellegére. Ennek eredményeképpen a gyártók a fogyasztói kereslet jelentős visszaesésével szembesülhetnek, míg a kiskereskedők és a fogyasztók kedvenc termékeik egy részének eltűnésével szembesülhetnek, ami megváltoztathatja a tejpiacot.
A biopiac növekedése
Az orosz kormány becslése szerint 2021-ben a biotermékek az orosz élelmiszerboltok polcain lévő kínálat 0,13%-át tették ki, 24,4 milliárd rubel (230 millió Euro) értékben. A tejpiacon, amelynek értékét 1,5 billió rubelre (13 milliárd Euró) becsülik, mintegy 1,6% a biotermékek aránya. A Szojuzmoloko bizakodását fejezte ki, hogy egyes ismert márkák használatának korlátozása értelmetlen lesz.
A bioipar fejlesztésére irányuló orosz stratégia szerint a biotermékek értékesítése 2030-ig közel 12-szeresére fog nőni.
Az orosz törvényhozók elismerik, hogy a probléma valós. Julia Oglobina, az orosz parlament alsóházának, az Állami Dumának a tagja egyetértett azzal, hogy az új törvény közel 400 különböző márkát veszélyeztetne, és hogy valamilyen megoldásra van szükség ahhoz, hogy a rendszer működjön, de ne sérüljenek a piaci szereplők üzleti érdekei sem.