Élete a bor, egész eddigi életpályáját végigkísérte a szakma iránti elkötelezettség.
A közelmúltban tett látogatásunk elsődleges célja nem az volt, hogy a borászat munkájába, a szakember tevékenységébe nyerjünk bepillantást, hanem a Magyar Bor Akadémia elnökségi tagjaival arra voltunk kíváncsiak, hogy a februári gálaebédre közösen kiválasszuk, mik lesznek a fogadó- és köszöntő italok, illetve az étel-ital párosítások milyen lehetőséget biztosítanak.
A kedves fogadtatást követően Liptai Zsoltot nem is annyira a borkészítésről, mintsem az idegenforgalom, a borturizmus változásairól kérdeztük. A szakember elmondta, a COVID előtt a Viator Apátsági étterem kedvelt volt a távol-keleti vendégek körében. Jellemzően európai körútjuk során, Bécs és Budapest között kiváló megállási és étkezési lehetőséget biztosított a pannonhalmi konyha. Mondhatnánk, a bor sem volt kedvük ellenére való, de a helyben fogyasztáson kívül a repülőút miatt további vásárlásra alig lehetett számítani. Mára – ha nem is teljes mértékben – átvették a szerepüket a lengyelek, a szlovákok, s sokan jönnek a gazdaságilag egyre erősebb Dunaszerdahelyről.
Mint Liptai Zsolt elmondta, át kellett gondolniuk az idegenforgalommal, turizmussal kapcsolatos eddigi gyakorlatukat. Az elmúlt évben végeztettek egy felmérést, hogy újrapozicionálják magukat ezen a területen is. Ebből kiderült, a hazai piacon Budapest és Pest vármegye viszi a prímet, mögöttük messze lemarad Veszprém vármegye, s a Felvidékről is többen jönnek hozzájuk, mint Győrből. A nagy buszos csoportokat felváltották a családi és baráti társaságok. Számukra viszont már nem elég a jó konyha és bor, egyéb programokat kell nyújtani. Terveikben szerepel egy XXI. századi kóstolóterem megépítése, ahol nem csak bemutatókat, hanem konferenciákat is lehet tartani.
A kis tájékoztatást követően már a boroké volt a főszerep, melyek bemutatásában Liptai Zsolt mellett Illés Tamás, a pincészet marketing- és kereskedelmi vezetője volt segítségünkre. Mint megtudtuk, 2018 volt az az év, amikor elkezdték szűkíteni – vagy inkább racionalizálni – a termékpalettájukat. A 12 borból álló kínálat felöleli az alapboroktól a csúcsborokig terjedő választékot. Éppen ezért egyik oldalról könnyű feladatnak, másrészt komoly kihívásnak bizonyult, hogy eldöntsük, a kiváló termékek közül melyiket hová párosítsuk, hol találják meg leginkább a helyüket.
A borkóstolást és szakmai konzultációt követően az apátság patinás épületét tekintettük meg, majd a történelmi falak között elfogyasztottuk ebédünket, mely során Hortobágyi T. Cirill főapát is megjelent. Az egyházi vezető – aki 1973 óta él Pannonhalmán – elmondta, egyik legrégebbi gazdasági tevékenységük kötődik a szőlőhöz, a borhoz.
A liturgiák – és a hétköznapok – mellett mindig szükség volt a borra, éppen ezért is volt fájó pont számukra ezek elvesztése. Számukra a bor teremtette meg a megélhetés alapját, de ez túl is számos ponton forr egybe a bor és a szakralitás. Éppen ezért volt fontos számukra, amikor több mint két évtizede felépül a pince, s megteltek a hordók. A Pannonhalmán folyó munkát minősíti a két alkalommal is elnyert Év Pincészete cím, s hogy Liptai Zsolt révén az Év Bortermelője díjat is megkapták.