Lengyelország óvatos álláspontja
Lengyelország, amely jelenleg az EU soros elnökségét látja el, azt javasolja, hogy a GPS-adatok megosztása csak bizonyos esetekben legyen kötelező. Az ő álláspontjuk szerint a valós idejű követés túlzott adminisztrációs terhet róna a fuvarozókra, és veszélyeztetné a szektor versenyképességét. Lengyelország szerint elegendő lenne, ha az adatokat csak akkor osztanák meg a hatóságokkal, ha a jármű eltér a tervezett útvonalától, vagy ha fennáll az állatjóléti szabályok megsértésének gyanúja.
Magyarország álláspontja és érintettsége
A magyar termelők jelentős számú élő állatot exportálnak más EU-tagállamokba, így a szigorúbb szabályozás közvetlen hatással lenne a hazai gazdákra és fuvarozókra is. A magyar kormány ennek megfelelően eddig óvatos álláspontot képviselt az állatszállítás szigorításának kérdésében. Magyarország számára kulcsfontosságú, hogy a szabályok ne tegyék túlzottan drágává az állatszállítást, ugyanakkor az állatvédelmi szempontokat sem hagyhatja figyelmen kívül.

A mezőgazdasági és élelmiszeripari érdekek miatt várhatóan Magyarország inkább Lengyelország álláspontjához áll majd közelebb, és azt támogatja, hogy a GPS-nyomkövetés ne váljon kötelezővé minden esetben.
Mi várható a következő hónapokban?
Az EU tagállamai jelenleg is tárgyalásokat folytatnak a kérdésről, és a következő hónapokban várhatóan kompromisszumos megoldás születik. Valószínű, hogy egy olyan szabályozás jön létre, amely figyelembe veszi a fuvarozók gazdasági érdekeit, de közben biztosítja az állatok védelmét is.
Egy olyan megoldás, amely lehetővé teszi az adatmegosztás rugalmasabb szabályozását, mindkét szempontot kielégíthetné.