A dán sörgyártó óriás, a Carlsberg a héten közzétett jelentésében közölte, hogy „stabil” évkezdést tapasztalt Kínában. Ugyanakkor figyelmeztetett: az Egyesült Államok által bevezetett vámok a jövőben hatással lehetnek a fogyasztói kiadásokra és a nyersanyagárakra is – írja a Reuters.
A világ harmadik legnagyobb sörgyártója – az Anheuser-Busch InBev és a Heineken mögött – megerősítette éves előrejelzését, annak ellenére, hogy az első negyedéves bevételei kissé elmaradtak az elemzői várakozásoktól.
A vállalat vezérigazgatója, Jacob Aarup-Andersen a Reutersnek nyilatkozva elmondta: áprilisban, amikor Donald Trump amerikai elnök széles körű vámintézkedéseket jelentett be, még nem észleltek változást a fogyasztói magatartásban. Ugyanakkor hozzátette: „A történelem azt mutatja, hogy az elhúzódó bizonytalanság hatással van a vásárlói döntésekre.”
A Carlsberg nem függ az amerikai piactól
A Carlsberg közvetlen kitettsége az amerikai piac felé csekély – az USA csak kis részét képezi a cég teljes értékesítésének –, ennek ellenére a cég is aggódik a globális következmények miatt. A szakértők szerint a vámok gyengíthetik a fogyasztói bizalmat, fokozhatják az inflációt és drágíthatják a nyersanyagokat világszerte.
A cég jelenleg stratégiát dolgoz ki az olyan alapanyagok árának alakulására, mint az árpa, a cukor vagy az alumínium. Aarup-Andersen szerint ezek az árak régiónként eltérően mozoghatnak a vámintézkedések következményeként.
Henrik Hallengreen Laustsen, a Jyske Bank elemzője szerint a Carlsberg „viszonylag biztonságos menedéket” jelenthet a befektetőknek, éppen az alacsony amerikai kitettsége miatt. „Lehet, hogy ők lesznek az egyik nyertesei ennek a helyzetnek” – tette hozzá.
A vállalat globális értékesítése 17%-kal nőtt az év első három hónapjában 2024 azonos időszakához képest, elérve a 20,12 milliárd dán koronát (2,7 milliárd dollár). Ez kissé elmaradt az elemzők által várt 20,4 milliárdtól.
Kína – a Carlsberg legnagyobb piaca – 2%-os volumenbővülést mutatott, amit elsősorban a prémium termékportfólió és a nagyvárosi értékesítés hajtott. Ugyanakkor a nyugati régiók helyi, középkategóriás márkáit gyenge fogyasztói hangulat sújtotta.
A Carlsberg szerint a kínai sörpiac tavaly 4%-kal zsugorodott, és 2025 első negyedévében is további, alacsony egyszámjegyű visszaesést tapasztaltak. Aarup-Andersen ugyanakkor bizakodóbb: szerinte a kínai kereslet kissé javulni fog a tavalyi évhez képest, bár összességében visszafogott marad.