Magyar lehetőségek: miért nincs nálunk farm az iskolában?
Magyarországon az állatasszisztált nevelés elsősorban terápiás célokat szolgál, leginkább lovas- vagy kutyás foglalkozások keretében. Olyan komplex farmpedagógiai program, mint a Grange Akadémián, egyelőre hiányzik.
A mezőgazdasági képzés területén ugyan léteznek állattenyésztési gyakorlatok, de azok elsősorban szakképzésekre korlátozódnak. A Grange példája viszont azt mutatja: már a korai iskolai években is hasznos lehet a gyerekek számára, ha élőlényekről gondoskodhatnak. Egy hasonló magyar modell kialakítása nemcsak a vidéki iskolák lehetősége lenne, hanem városi intézményeké is – konténerfarmokkal, mobil istállókkal, kisállat-simogatóval.
Empátia, felelősség, karrier
A farm nemcsak megnyugvást ad, hanem tudást is. Kai, 12 éves tanuló, etet, itat, szénát hord, és különösen szereti a Nutmeg (magyarul szerecsendió) nevű pónit. „Puha, barátságos, és nem fél az emberektől” – mondja. A 15 éves Bradley szerint „sosem lehet tudni, mire számíts az állatokkal – mindig történik valami, és ez izgalmas.”

A diákok ma már ismerik a különböző tyúkfajtákat, felismerik a juhok betegségeit, például a légylárva fertőzést, és tudják, hogyan kell gyors döntést hozni egy állat érdekében. Ez a tudás nemcsak a farmon hasznos – jövőbeli munkáltatójuk is értékeli majd a gondoskodó hozzáállást.
A tanároknak is sokat ad
Rachel Timms igazgatónő elmondása szerint a farm életet visz az iskolába: „A gyerekek elképesztő tudással rendelkeznek. Megtanulják, hogyan kell egy kutyát fésülni vagy egy csirkét etetni, de közben fejlődik a kommunikációjuk, az együttműködésük és az empátiájuk is.”
A projekt az iskola dolgozóit is motiválja, és a szülőktől is pozitív visszajelzések érkeznek. Az állatok jelenléte olyan biztonságérzetet nyújt a diákoknak, amit a hagyományos oktatás gyakran nem tud biztosítani.
Nyílt nap, nyílt szívvel
A Grange Akadémia nyílt napot is tartott, ahol a tanulók maguk mutatták be, mit tudnak. Az esemény célja a közösség megnyerése mellett az volt, hogy új eszközökre – például juhistállóra – gyűjtsenek. A látogatók testközelből is megtapasztalhatták, mennyi munka és szeretet rejlik a farm mindennapjaiban.
Andrea Foster, az iskola egyik dolgozója, több mint húsz éve segíti a gyerekeket, és a farm projektnek ő is lelkes támogatója. „Amikor az iskola zárva van, mi akkor is itt vagyunk, hogy az állatok megkapják, amire szükségük van. Mert ők is a család részei.”
Tanterem vagy karám? Miért ne lehetne mindkettő?
A Grange Akadémia példája megmutatja: az oktatás jövője lehet zöldebb, érzékenyebb és emberibb. Az iskolai farm nemcsak a speciális nevelési igényű gyermekeknek jelent segítséget, hanem minden diáknak, aki szeretne kilépni a négy fal közül, és tanulni az életről – az élettől.