0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 10.

Állatok segítik a tanulást egy brit iskolában

Az angliai Grange Akadémia farmmal egybekötött oktatási modellje új távlatokat nyit a speciális nevelési igényű gyermekek fejlesztésében – és talán a hagyományos iskolai nevelésben is.

Magyar lehetőségek: miért nincs nálunk farm az iskolában?

Magyarországon az állatasszisztált nevelés elsősorban terápiás célokat szolgál, leginkább lovas- vagy kutyás foglalkozások keretében. Olyan komplex farmpedagógiai program, mint a Grange Akadémián, egyelőre hiányzik.

Pedig a módszer bizonyítottan segíti az autizmussal élő, tanulási nehézségekkel vagy magatartási zavarokkal küzdő gyermekeket.

A mezőgazdasági képzés területén ugyan léteznek állattenyésztési gyakorlatok, de azok elsősorban szakképzésekre korlátozódnak. A Grange példája viszont azt mutatja: már a korai iskolai években is hasznos lehet a gyerekek számára, ha élőlényekről gondoskodhatnak. Egy hasonló magyar modell kialakítása nemcsak a vidéki iskolák lehetősége lenne, hanem városi intézményeké is – konténerfarmokkal, mobil istállókkal, kisállat-simogatóval.

Empátia, felelősség, karrier

A farm nemcsak megnyugvást ad, hanem tudást is. Kai, 12 éves tanuló, etet, itat, szénát hord, és különösen szereti a Nutmeg (magyarul szerecsendió) nevű pónit. „Puha, barátságos, és nem fél az emberektől” – mondja. A 15 éves Bradley szerint „sosem lehet tudni, mire számíts az állatokkal – mindig történik valami, és ez izgalmas.”

Forrás: grange.beds.sch.uk

A diákok ma már ismerik a különböző tyúkfajtákat, felismerik a juhok betegségeit, például a légylárva fertőzést, és tudják, hogyan kell gyors döntést hozni egy állat érdekében. Ez a tudás nemcsak a farmon hasznos – jövőbeli munkáltatójuk is értékeli majd a gondoskodó hozzáállást.

Emellett a stresszkezelésben is segít: a gyerekek nyugodtabban viselik a vizsgákat, konfliktushelyzeteket.

A tanároknak is sokat ad

Rachel Timms igazgatónő elmondása szerint a farm életet visz az iskolába: „A gyerekek elképesztő tudással rendelkeznek. Megtanulják, hogyan kell egy kutyát fésülni vagy egy csirkét etetni, de közben fejlődik a kommunikációjuk, az együttműködésük és az empátiájuk is.”

A projekt az iskola dolgozóit is motiválja, és a szülőktől is pozitív visszajelzések érkeznek. Az állatok jelenléte olyan biztonságérzetet nyújt a diákoknak, amit a hagyományos oktatás gyakran nem tud biztosítani.

A tanulók nemcsak kötődnek az állatokhoz, de egymáshoz is nyitottabbá válnak.

Nyílt nap, nyílt szívvel

A Grange Akadémia nyílt napot is tartott, ahol a tanulók maguk mutatták be, mit tudnak. Az esemény célja a közösség megnyerése mellett az volt, hogy új eszközökre – például juhistállóra – gyűjtsenek. A látogatók testközelből is megtapasztalhatták, mennyi munka és szeretet rejlik a farm mindennapjaiban.

Andrea Foster, az iskola egyik dolgozója, több mint húsz éve segíti a gyerekeket, és a farm projektnek ő is lelkes támogatója. „Amikor az iskola zárva van, mi akkor is itt vagyunk, hogy az állatok megkapják, amire szükségük van. Mert ők is a család részei.”

Tanterem vagy karám? Miért ne lehetne mindkettő?

A Grange Akadémia példája megmutatja: az oktatás jövője lehet zöldebb, érzékenyebb és emberibb. Az iskolai farm nemcsak a speciális nevelési igényű gyermekeknek jelent segítséget, hanem minden diáknak, aki szeretne kilépni a négy fal közül, és tanulni az életről – az élettől.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu / bbc.com