0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 24.

Az egészségtudatos trendek hajtják az EU olajosmag importját

Az EU 2024-ben 7,1 milliárd dollár értékben importált dióféléket és magvakat, főként az USA-ból. A keresletet az egészségtudatosság és az élelmiszeripar hajtja, a hazai termelés bővül, de az import továbbra is kulcsfontosságú.

2024-ben az import értéke 7,1 milliárd dollárra (6 milliárd euróra) rúgott – derül ki az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma Külkereskedelmi Szolgálata számára készült friss jelentésből – írja az esmmagazine.com.

A növekvő belföldi termelés ellenére a kereslet továbbra is meghaladja a kínálatot, így az import elengedhetetlen a fogyasztói és ipari igények kielégítéséhez. Az Egyesült Államok továbbra is a legnagyobb szállító, az összes import 37%-át adja – ez az arány 2023 óta változatlan. Törökország a második helyen áll 25%-kal, főként mogyorót szállítva, őt követi Vietnam (kesudióval), valamint Chile (mogyoróval és dióval).

Fotó: Th G , Pixabay

Az Egyesült Államokból származó legnépszerűbb importtermék a mandula (héjas és hántolt formában is), 1 milliárd dollár (847 millió euró) értékben, ezt követik a pisztáciák 977 millió dollárral (828 millió euró), majd a diók 404 millió dollárral (342 millió euró).

Az EU-n belül Németország, Spanyolország és Hollandia az USA-ból származó fa­mag­ok legnagyobb importőrei.

A jelentés szerint az európai fogyasztást főként az élelmiszer-feldolgozó ipar és az egészséges nassolnivalók iránti rohamosan növekvő kereslet hajtja. „Az egészséges snackek iránti kereslet növekedése fokozza az érdeklődést a feldolgozott (pl. mandula, pisztácia, földimogyoró), valamint a feldolgozatlan fajták – mint például a dió és pekándió – iránt is, utóbbiakat egyre gyakrabban használják főzéshez és ‘tiszta címkés’ nassoláshoz” – áll a jelentésben.

A magvakat táplálóértékük és sokoldalúságuk miatt kedvelik az egészségtudatos fogyasztók, a flexitáriánusok és a növényi alapú fehérjeforrást keresők.

A gazdasági nyomás, különösen az infláció, negatívan hatott a fogyasztásra, mivel az árérzékeny vásárlók olcsóbb alternatívákat keresnek. „Ennek ellenére a piac továbbra is növekedési potenciált mutat, amit a magvak tápértéke és egészségügyi előnyei hajtanak” – olvasható a jelentésben.

A versenyképesség megőrzése érdekében a snackgyártók a gyártási hatékonyságra és a termékinnovációra összpontosítanak, ami hosszú távon is fenntartható növekedést tesz lehetővé a gazdasági bizonytalanságok ellenére is.

Forrás: esmmagazine.com