0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. október 12.

„Zöldre festés” miatt pereltek be egy barkácsáruházláncot

Invazív növényeket reklámozott azzal egy németországi barkácsáruházlánc, hogy hasznos természetvédelmi intézkedés azokból sövényt telepíteni. Egy fogyasztóvédelmi civil szervezet be is perelte őket.

Miért jelentenek problémát az invazív növények?

A magyar nyelvű Wikipedia-szócikk szerint az inváziós vagy invazív faj olyan idegenhonos faj, amely miután sikeresen leküzdi a természetes terjedési gátakat, akadályokat (például folyók, tengerek, sivatagok), képes természetes elterjedési területén kívül megtelepedni, tömegesen elszaporodik, nagy területeken elterjed, és jelentős károkat okoz mind a természetvédelem, mind a gazdaság számára.

Szakértők úgy vélik, és a Kraut & Rüben hivatkozott cikke is így fogalmaz, hogy a biodiverzitásra, vagyis az élővilág sokszínűségére az invazív neofiták jelentik az egyik legnagyobb veszélyt. Versengenek a honos fajokkal az élőhelyért, a fényért és a tápanyagokért – gyakran tisztességtelen előnyökkel: sok invazív fajnak nincs természetes ellensége új élőhelyén, ezért akadálytalanul terjedhet.

A következmények drámaiak: a hazai növényfajok eltűnnek, ami láncreakciót vált ki. A specializált rovarok elveszítik táplálékforrásukat, a madarak kevésbé találnak alkalmas fészkelőhelyeket és táplálékot.

Egész ökoszisztémák egyensúlya borulhat fel. A szakértők becslései szerint az invazív fajok már körülbelül 60 százalékban felelősek a veszélyeztetett hazai fajok csökkenéséért, írja a cikk.

Fotó: Ralph , Pixabay

Mi az a zöldre festés?

A nemzetközileg elterjedt „greenwashing” kifejezésre használjuk magyarul, hogy „zöldre festés”. Olyan marketingtrükköket jelöl, amelyek a vállalatokat környezetbarátabbnak tüntetik fel, mint amilyenek valójában.

A kifejezés a „green” (zöld, környezetbarát) és a „whitewashing” (szépítés, tisztára mosás) szavakat ötvözi. Tipikus zöldre festés, amikor hamis környezetvédelmi ígéreteket tesznek, egyes „zöld” termékeket helyeznek a középpontba, bár az üzleti modell összességében továbbra is káros a környezetre, vagy bizonyítékok nélkül olyan kifejezésekkel díszítik magukat, mint „természetes” vagy „öko”. Így szándékosan megtévesztik azokat a fogyasztókat, akik fenntarthatóan szeretnének vásárolni.

A szászországi fogyasztóvédelmi tanácsadó központ szerint az idézett esetben klasszikus greenwashingről van szó: a honos és beporzóbarát növényeket kereső ügyfeleket szándékosan félrevezették.

Mivel a Hornbach nem jelezte, hogy megszüntetné a jogsértő magatartását, a szászországi fogyasztóvédelmi tanácsadó központ pert indított ellene.

„Természetesen a fogyasztóknak maguknak kell eldönteniük, hogyan alakítják a kertjüket. De lehetőséget kell kapniuk arra, hogy átlátható és valós információk alapján megalapozott döntést hozzanak” – kommentálta a lépésüket Beate Saupe, a szászországi fogyasztóvédelmi tanácsadó központ, a Verbraucherzentrale Sachsen jogi szakértője. „Zöld marketingjével a Hornbach megsértette ezeket az irányelveket. Ha a kérdéses fajokat sima dísznövényként árulnák, azzal nem lenne problémánk”, fogalmazott.

A német fogyasztóvédelmi tanácsadó központok (Verbraucherzentrale) tagállami szintű, fogyasztóvédelemmel foglalkozó egyesületek, amelyek kormányzati megbízás alapján tanácsadási szolgáltatásokat nyújtanak. Nonprofit szervezetként elismertek.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu