0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. október 21.

Jön a digitális jogsi

Megszavazta az Európai Parlament kedden a jogosítványok uniós szabályozásának reformját, a változás érinti a kezdő vezetőket és a vezetéstől való eltiltás gyakorlatát is.

Az Európai Parlament kedden megerősítette a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok aktualizálását. A jogalkotók célja, hogy javuljon a közúti közlekedés biztonsága, és csökkenjen az EU közútjain évente közel 20 ezer halásos kimenetelű közúti balesetek száma. A szavazás menetét a helyszínen követtük. Számba vettük a reform legfontosabb változásit.

Új fejezetek a járművezetői vizsgában

Bővítik a járművezetői vizsga témakörét ezentúl például olyan témák is helyet kapnak, mint a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a vezetéstámogató rendszerek, a telefonhasználat okozta figyelemelterelés veszélye. A képviselők kérésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal kapcsolatban.

Fotó: SJ

Hosszabb érvényesség a vezetői engedélyre

A motorkerékpárok és a gépjárművek esetében a vezetői engedélyek érvényessége 15 év lenne, de a tagállamok lehetőséget kapnak arra, hogy ezt 10 évre csökkentsék, amennyiben a vezetői engedélyt személyazonosító igazolványként is használják.

A tehergépjárművek és az autóbuszok vezetői engedélye 5 évig lesz érvényes. A 65 éves vagy idősebb járművezetők esetében a tagállamoknak lehetőségük lesz csökkentésre annak érdekében, hogy növeljék az orvosi ellenőrzések vagy az ismeretek frissítésére szolgáló tanfolyamok gyakoriságát.

Az első jogosítvány megszerzése vagy a már meglévő megújítása előtt a kérelmezőknek a látásukat, valamint szív- és érrendszeri állapotukat felmérő orvosi ellenőrzésen kell átesniük.

Fotó: Freepik

Próbaidő a kezdő vezetőknek

Az uniós szabályozás most először legalább kétéves próbaidőt határoz meg a kezdő járművezetők számára. Ráadásul ebben az időszakban rájuk szigorúbb szabályok is vonatkoznak, például komolyabb szankciókkal jár, ha alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetnek, vagy elmulasztják a biztonsági öv használatát.

Emellett a 17 évesek is kaphatnak B kategóriás jogosítványt, de 18 éves korukig egy gyakorlott  járművezető kíséretében kell vezetniük.

Fotó: Freepik

Enyhítést kapnak a hivatásos sofőrök, mert az új szabályok lehetővé teszik a C-kategóriás  tehergépjármű-vezetői engedély megszerzését 18 éves korban, a D-kategóriás autóbusz-vezetői engedélyt pedig 21 éves korban, ehhez viszont szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal kell rendelkezniük.

Digitális jogsi a telefonon

A reform része a mobiltelefonon elérhető digitális vezetői engedély. A cél pedig az, hogy  fokozatosan az elsődleges jogosítványformátummá váljon az Unióban. Ez nem zárja ki azt, hogy ne lehessen továbbra is fizikai jogosítványt kérni.

A külföldön kapott büntetésekről

Ezentúl a külföldön elkövetett ittas, vagy kábítószer hatása alatt történő vezetéssel, a halálos kimenetelű közlekedési balesettel, vagy a sebességhatár nagymértékű túllépésével összefüggő büntetéseket és a járművezetéstől való felfüggesztést vagy eltiltást  továbbítják majd a kiállító uniós országnak. A nemzeti hatóságoknak a jövőben késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, aminek célja a határokon túl elkövetett gondatlan vezetés visszaszorítása.

Fotó: Freepik

-A mai nap fontos előrelépés a közúti biztonság javításában. Az egyértelműbb és időszerűbb feltételek bevezetése a súlyos szabálysértések esetén a vezetési jogosultság felfüggesztése, nemcsak a felelősségteljes járművezetőket, hanem az egész közösséget védik. A szigorúbb, hatékonyabb ellenőrzési és végrehajtási rendszer segít megelőzni a baleseteket és életeket ment, fogalmazott az az olasz Matteo Ricci képviselő, a téma előterjesztője.

Az új szabályokat  az uniós országoknak három év alatt kell átültetniük saját jogrendjükbe, és további egy év áll rendelkezésükre arra, hogy felkészüljenek azok végrehajtására.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu

Magazin ajánló: