Az Európai Parlament kedden megerősítette a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok aktualizálását. A jogalkotók célja, hogy javuljon a közúti közlekedés biztonsága, és csökkenjen az EU közútjain évente közel 20 ezer halásos kimenetelű közúti balesetek száma. A szavazás menetét a helyszínen követtük. Számba vettük a reform legfontosabb változásit.
Új fejezetek a járművezetői vizsgában
Bővítik a járművezetői vizsga témakörét ezentúl például olyan témák is helyet kapnak, mint a holttérrel kapcsolatos kockázatok, a vezetéstámogató rendszerek, a telefonhasználat okozta figyelemelterelés veszélye. A képviselők kérésére az új képzési és vizsgakövetelmények nagyobb hangsúlyt helyeznek majd a kockázatokra, különösen a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal kapcsolatban.

Hosszabb érvényesség a vezetői engedélyre
A tehergépjárművek és az autóbuszok vezetői engedélye 5 évig lesz érvényes. A 65 éves vagy idősebb járművezetők esetében a tagállamoknak lehetőségük lesz csökkentésre annak érdekében, hogy növeljék az orvosi ellenőrzések vagy az ismeretek frissítésére szolgáló tanfolyamok gyakoriságát.
Az első jogosítvány megszerzése vagy a már meglévő megújítása előtt a kérelmezőknek a látásukat, valamint szív- és érrendszeri állapotukat felmérő orvosi ellenőrzésen kell átesniük.

Próbaidő a kezdő vezetőknek
Az uniós szabályozás most először legalább kétéves próbaidőt határoz meg a kezdő járművezetők számára. Ráadásul ebben az időszakban rájuk szigorúbb szabályok is vonatkoznak, például komolyabb szankciókkal jár, ha alkohol vagy kábítószer hatása alatt vezetnek, vagy elmulasztják a biztonsági öv használatát.
Emellett a 17 évesek is kaphatnak B kategóriás jogosítványt, de 18 éves korukig egy gyakorlott járművezető kíséretében kell vezetniük.

Enyhítést kapnak a hivatásos sofőrök, mert az új szabályok lehetővé teszik a C-kategóriás tehergépjármű-vezetői engedély megszerzését 18 éves korban, a D-kategóriás autóbusz-vezetői engedélyt pedig 21 éves korban, ehhez viszont szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal kell rendelkezniük.
Digitális jogsi a telefonon
A külföldön kapott büntetésekről
Ezentúl a külföldön elkövetett ittas, vagy kábítószer hatása alatt történő vezetéssel, a halálos kimenetelű közlekedési balesettel, vagy a sebességhatár nagymértékű túllépésével összefüggő büntetéseket és a járművezetéstől való felfüggesztést vagy eltiltást továbbítják majd a kiállító uniós országnak. A nemzeti hatóságoknak a jövőben késedelem nélkül tájékoztatniuk kell egymást a legsúlyosabb közlekedési szabálysértésekről, aminek célja a határokon túl elkövetett gondatlan vezetés visszaszorítása.

-A mai nap fontos előrelépés a közúti biztonság javításában. Az egyértelműbb és időszerűbb feltételek bevezetése a súlyos szabálysértések esetén a vezetési jogosultság felfüggesztése, nemcsak a felelősségteljes járművezetőket, hanem az egész közösséget védik. A szigorúbb, hatékonyabb ellenőrzési és végrehajtási rendszer segít megelőzni a baleseteket és életeket ment, fogalmazott az az olasz Matteo Ricci képviselő, a téma előterjesztője.
Az új szabályokat az uniós országoknak három év alatt kell átültetniük saját jogrendjükbe, és további egy év áll rendelkezésükre arra, hogy felkészüljenek azok végrehajtására.