0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 4.

Gazdaság átadás: Az értékrend és az érzelmek alakulása

A családi gazdaságok átadásáról szóló cikksorozat 3. részében az érzelmekről fogok írni, hiszen az átadás nem egy papírmunka, hanem egy élet munkájának lezárása.

Szerző:
Marázi Judit
HR-szakértő, szervezetfejlesztési szaktanácsadó

Nem lehet csak jogi és adózási oldalról megközelíteni. A vállalkozás átadása, elengedése, így az elválás egy gyászfolyamatot eredményez, ezért nagyon fontos, hogy évekkel az átadás előtt már egyeztessenek a családtagok, milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy az átadás minél zökkenőmentesebb legyen.

Erre a folyamatra alkalmazzák a Családi Alkotmány rendszerét, ami nem más mint egy családi közmegegyezésen alapuló, szerződéses jellegű okirat, amely elengedhetetlen a működés folytonosságához. Pontosan rögzíteni kell, melyik családtag vagy kijelölt utód milyen ütemben, tehát mikor és milyen feladatokat vesz át, hogyan kap egyre nagyobb teret a cég működésében. Az elsőgenerációs családi vállalkozások értékrendje sok esetben egybevág az alapító személyének az értékrendjével, ami a cég stabilitását és működési biztonságát adja.

A módszer elemeinek kidolgozása során egy asztalhoz ül az utódlás során érintett család – és nem családtagok, akiket az alapító megjelöl, mint a témában érintettetek –, így biztosított a közmegegyezés. Ez egy megbeszélési folyamat, amely alatt javasolt egy külső moderátor, tanácsadó bevonása, mivel sok érzékeny témát kell érinteni ahhoz, hogy a kívánt cél teljesüljön. Külön „játékszabályokat” szükséges elfogadtatni a tagokkal. Ezek közül a legfontosabbak a nyílt, őszinte kommunikáció és a „nem egyetértés” kulturált kifejezése.

A résztvevők érzéseinek kifejezésére teret kell hagyni

A családfő esetleges elnyomó szerepét tompítani kell, és az „alárendelt” helyzetben lévő résztvevők érzéseinek kifejezésére teret kell hagyni. Ez a fórum határozza meg a család generációkon átívelő értékrendjét, szabályait, jogait, etikáját, a Családi Alkotmány kulcstényezőit, sőt adott esetben akár a társadalomban elfoglalt helyét is. Amennyiben részletesen és pontosan fogalmazzák meg a létrehozott dokumentumok sarokpontjait, úgy egy következő át­örökítés esetén már gördülékenyebben és gyorsabban történhet meg az utódlás.

Minden cég más, ahogy minden család is. Minden alapító más céllal hozta létre a vállalkozását, és legjobb tudása és hite szerint építette az elmúlt 20-30 évben.

Az, hogy más lehetőségük, más céljuk, más működési modelljük is lehetett volna, sok esetben az utódok céghez kerülésekor derül ki. Ekkor fogalmazódik meg sok vállalkozóban az is – cégmérettől függetlenül –, hogy a vállalkozásból vállalattá vagy cégcsoporttá kellene alakulniuk.

gazda oktatás generációváltás víz
Illusztráció: Freepik

Az átadónak tudnia kell, hogy mivel fognak telni a „nyugdíjas napok”, fel kell éleszteni a régi hobbikat, meg kell tervezni, mivel fogja kitölteni azt az űrt, amit eddig a munka adott. Mert az bizony nem járja, hogy az átadást követően is bejár a munkahelyre, és ott kritikát fogalmaz meg az új működéssel kapcsolatosan, főleg, ha nem kérik a véleményét. Az sem előnyös, ha továbbra is irányítja a munkavállalókat, mert a függőségük lehet, hogy személyéhez erősebb, mint a fiatalokhoz.

Az átvevő bizalmat vár az átadótól, de neki ezért cserébe tisztelet kell mutatni az átadó irányába, és nem szabad a „fürdővízzel együtt kiönteni a gyereket”. Átmenetnek kell lennie az átadásban, lassú változtatásokat lehet csak eszközölni. Minden esetben javasolt az alapító valamilyen szokását, szavajárását továbbvinni, hogy a munkavállalók érezzék a folytonosságot.

Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: