Bár a John Deere EPower nem volt a leglátványosabb darab az Agritechnika kiállításon, annál nagyobb érdeklődést váltott ki – nem véletlenül – írja a wrp.pl.
A John Deere EPower nem prototípus, hanem működő gép
Az EPower néven futó modell nem csupán egy koncepció: valódi traktor, amely már tesztüzemben dolgozik gazdaságokban. A John Deere demóprogram keretében az elektromos traktorok gazdáról gazdára járnak, hogy a vállalat valós tapasztalatokat gyűjthessen a működésükről. Ez a közvetlen visszacsatolás segít eldönteni, merre érdemes fejleszteni az új technológiát – és egyáltalán, van-e jövője a szériagyártásnak.
Kompakt teljesítmény, meglepő hatékonyság
Az EPower ereje nagyjából 80–90 kW, és ezt a teljesítményt nem kell megosztania a hajtás és a TLT között, mint a hagyományos dízelmotoros gépeknél. Ez azt jelenti, hogy ugyanabból a teljesítményből hatékonyabb munkavégzés érhető el, hiszen az elektromos hajtás közvetlenül adja le az energiát.
A Kreisel akkumulátor a titkos fegyver
A traktor szívét a KBE39.750C/S típusú akkumulátor adja, amelyet a John Deere tulajdonába került Kreisel Electric gyárt. A 39 kWh-s kapacitású akkupakk különlegessége, hogy bármilyen orientációban beépíthető – lehet hosszában, keresztben vagy akár függőlegesen is elhelyezni, így modulárisan alakítható ki a traktor konfigurációja.
Ez lehetővé teszi például, hogy a kisebb igényű gépek csak egy kisebb akkumulátorral fussanak, míg nagyobb igénybevételre szánt változatok több akkut is hordozzanak – a korábbi dízelmotor és AdBlue-tartályok helyén.
John Deere EPower moduláris felépítése egy új gyártási korszak kezdete?
A legnagyobb újítás mégsem az elektromos hajtás, hanem a moduláris vázszerkezet, amely lehetővé teszi, hogy ugyanarra az alapra többféle modellt – akár különböző mezőgazdasági célokra – is építsenek. Ez a megközelítés már bevált az autóiparban, és komoly gyártási és költségcsökkentési előnyöket biztosít. A jövőben tehát elképzelhető, hogy többféle teljesítményű és kialakítású John Deere elektromos traktor is ugyanazon gyártósoron készül majd.

SESAM után: tapasztalatból fejlődés
A John Deere korábban már próbálkozott elektromos traktorral, a SESAM-projekt formájában, de az túlságosan nagy és drága volt a piaci bevezetéshez. Az EPower viszont jóval életközelibb, célszerűbb és piacképesebb megoldásnak tűnik, amely valóban alkalmas lehet a kisebb-nagyobb gazdaságok igényeinek kiszolgálására – legalábbis bizonyos munkákhoz.
Összegzés
Az EPower még nem forradalom, de minden esélye megvan arra, hogy azzá váljon. A John Deere elektromos traktorja valós megoldást kínál, nem csupán látványos prototípus. Ráadásul költséghatékony, moduláris és zöld – három tulajdonság, amely a jövő mezőgazdaságát jellemezheti. Lehet, hogy néhány éven belül a traktorokat már nem csak a színük miatt hívjuk zöldnek.
Új korszak kezdete: a Claas Axion 9 az Agritechnica 2025-ön – Magyar Mezőgazdaság




