0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. november 28.

Sikeres fejlesztést mutatott be a MATE a hígtrágya kijuttatásának folyamatára

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem GINOP Plusz program támogatásával fejlesztett ki magyar igényeknek és viszonyoknak megfelelő precíziós hígtrágya homogenizációs és kijuttató rendszert.

Tartálykocsi a pontos kijuttatásért

A tartálykocsi kifejlesztéséről Gyurina Sándor a gyártmányfejlesztő vezetője számolt be. A csavarszivattyúval felszerelt tartálykocsi két méretben került kifejlesztésre, egy 12 köbméteres és egy 16 köbméteres befogadóképességgel. Az eddigi tartálykocsik vákumszivattyúval működnek, amivel nem lehet olyan precíz szabályzást elérni. A csavarszivattyú pontosabb kijuttatást tesz lehetővé. A hígtrágya kijuttatására egy csoroszlyás, ejtőcsöves kijuttató keret kifejlesztésére is sor került. Ez egy olyan moduláris rendszer, ami lehetővé teszi, hogy a különböző vevői igényeknek megfelelően lehessen a szegmenseket összeépíteni. A fő modul 24, 30, 36, illetve 42 csöves rendszerre egészíthető ki. Az alapkeret 7,5 méter, mely különböző toldatok segítségével felbővíthető akár 15 méterig. Fontos szempont volt a modularitás mellett a könnyű tisztíthatóság és az, hogy mindenféle tartálykocsihoz rögzíthető legyen.

A hígtrágya precíziós kijuttatására kifejlesztett tartálykocsi

A fejlesztések sikeres teszteléseken vannak túl terepen is. A csoroszlyák különböző talajminőségeken szépen teljesítettek- számolt be a vezető fejlesztőmérnök.

A fejlesztési törekvések informatikai hátterét két rendszerrel tesztelték. Az ISOBUS rendszert Rózsa Tamás a RO-SYS Software Kft. ügyvezetője mutatta be. Cégük mezőgazdasági elektronikai fejlesztésekkel, rendszerintegrációval és kifejezetten ISOBUS-os vezérlések fejlesztésével foglalkozik Európában. A feladatuk az volt, hogy a tartálykocsit a standard, jelenlegi, iparilag általánosan használt mezőgazdasági rendszerekhez illesszék úgy, hogy a traktorokban lévő integrált, GPS, kormányvezérlést ki tudják használni. Ez a fejlesztés Nyugat-Európát célozza meg, ahol már annyira elterjedtek ezek a rendszerek, hogy piaci szempontból egyértelműen előny, ha illeszkedni tudnak a már meglévő rendszerekhez. Ezek az ISOBUS funkcionalitások, lehetővé teszik a teljes folyamat lebonyolítását, a manuális irányítást traktoron belülről, a hely és időbélyeggel ellátott adatgyűjtést, a helyspecifikusan változó kijuttatást és a szakaszolást.

A RETROFIT rendszer főleg a kelet-európai szegmens megcélzása volt. Ennek oka, hogy itt jóval több az olyan erőgép, mely nem rendelkezik fejlett infokommunikációs eszközökkel. A RETROFIT vezérlőrendszert Erdélyi Viktor Ferenc a MATE Műszaki Intézet mechatronikai mérnöke mutatta be. A vezérlő megalkotásakor azt a célt tűzték ki, hogy olyan gazdák számára is lehetővé tegyék a precíziós kijuttatást, akiknek eszközeik erre még nincsenek felkészítve. Az alaplapra épített különböző modulok különböző funkciókat látnak el. Beépítésre került egy GPS modul, egy input és egy output modul, illetve egy CPU adattovábbító. Tehát látszik, hogy így is hasonló funkciót tud betölteni, mint egy fejlett traktorban működő ISOBUS rendszer.

A fejlesztés három és fél évig tartott, melynek sikereit a zárórendezvény foglalta össze.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu