A tanulmány szerint a spanyol fogyasztók egyre inkább az egészségesebb étrendet részesítik előnyben, miközben nő a kritikája az ultrafeldolgozott élelmiszereknek, és a hatóságok is lépéseket tesznek fogyasztásuk visszaszorítására.
2025 októberének végére a spanyolországi gyorsfogyasztási cikkek piaca éves szinten 5,3%-kal bővült, elérve a 129 milliárd eurót, míg a mennyiségi értékesítés 2,5%-kal nőtt. A növekedést egyértelműen a friss termékek húzták. A romlandó élelmiszerek esetében 8,3%-os költésnövekedést mértek, szemben a csomagolt termékek 4,1%-os bővülésével, eközben a friss áruk ára 4,2%-kal, a csomagoltaké pedig 2%-kal emelkedett.

A friss termékek mennyiségi növekedését tekintve La Rioja, Kasztília és León, Aragónia, Madrid, Kasztília-La Mancha, Andalúzia és Asztúria járnak az élen, mind 4,3% feletti bővüléssel. A piacot továbbra is a Mercadona uralja 23,5%-os részesedéssel, amelyet a Lidl (5%) és a Carrefour (4,8%) követ. Az utóbbi időszak legnagyobb részesedésnövelői a Lidl, a Dia és az Aldi voltak.
A NIQ elemzése szerint a friss termékek iránti fokozódó keresletet a spanyol népesség közel 1%-os éves növekedésével és azzal a tendenciával hozza összefüggésbe, hogy a hagyományosan vendéglátóhelyeken zajló fogyasztás egy része áttevődött az otthonokba. Emellett a világjárvány óta erősödő egészségtudatosság, a kiskereskedelmi láncok friss részlegekbe történő beruházásai és a rövid ellátási láncokból történő vásárlás térnyerése is fontos szerepet játszanak ebben – hangsúlyozta Andrea García, a NIQ szakértője.



