A spanyol háztartásokban sokak számára a karácsonyi időszak kezdete egyértelműen a karácsonyfa felállításához kötődik. Évről évre visszatérő hagyomány ez, amelyben továbbra is a természetes hatású fenyő az első számú választás, bár új trendek – például az összecsukható vagy a LED-karácsonyfák – lassan teret nyernek.
A Szeplőtelen Fogantatás ünnepéhez kapcsolódó decemberi hosszú hétvége az egyik leggyakoribb időpont, amikor a spanyol családok feldíszítik otthonaikat, és a karácsonyfának ebben továbbra is kiemelt szerep jut.

A fenyőfák értékesítése és eredete Spanyolországban
A Mercabarna-flor nagykereskedelmi piacán évente mintegy 5 000 darab karácsonyfát adnak el. Ez a mennyiség megegyezik a tavalyival, ugyanakkor 5 százalékos növekedést jelent az azt megelőző évekhez képest. A növekvő kereslet fő oka, hogy a spanyol fogyasztók egyre inkább a természetes és fenntartható alternatívákat részesítik előnyben a műanyagból készült fákkal szemben.
A kínálat 95 százaléka a nordmann-fenyő, azaz kaukázusi jegenyefenyő, amelyet tartóssága miatt kedvelnek, míg a fennmaradó 5 százalék a „nobilis” fajta. A fák többsége Sant Hilari Sacalm, Pasteral és Cellera ültetvényeiről származik, Girona tartomány La Selva járásából.

Méretek, trendek és vásárlói szokások
A vásárlók 60 százaléka az 1,5–2 méteres fák iránt érdeklődik, amelyek ideálisak otthoni díszítésre. A nagyobb, 2,25–2,50 méteres fákat – a kereslet 30 százalékát – főként üzletek, éttermek és nagyobb terek dekorálására használják. A legkisebb, 1,5–1,75 méteres fák a kisebb lakások tulajdonosai között népszerűek.
Bár a hagyományos fenyő továbbra is vezet, új irányzatok is megjelentek: összecsukható modellek, amelyeket sokan díszekkel együtt tárolnak, illetve keskeny vagy fél-fák, amelyeket fal mellé terveztek.
Az online kereskedelemben működő üzletek ilyenkor különösen nagy forgalmat bonyolítanak, és az év bármely szakában érkeznek rendeléseik – még februárban vagy augusztusban is. Ennek ellenére az árak egész évben stabilak maradnak.



