A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa 2017. és 2023. után idén ősszel is átfogó kutatással mérte fel a hazai borvásárlási és borfogyasztási szokásokat. A kutatás eredményeit online esemény (webinárium) keretében mutatták be az eredmények elemzését és összehasonlítását végző szakemberek: Rabcsánszki Laura a Társadalomkutató Kft. projektvezetője és Prof. Dr. Szolnoki Gergely, a Geisenheimi Egyetem kutatója.
Az érdeklődők többek között képet kaphatnak a hazai borfogyasztási szokásokról, a legjellemzőbb vásárlási helyekről és fogyasztási alkalmakról, vagy a megkérdezettek általános ismereteiről a borokat és borvidékeket illetően.

A borfogyasztók nagy része a száraz borokat preferálta
Mint Rabcsánszki Laura a fókuszcsoportos kutatás eredményeinek elemzéséből kiderült, a magyar felnőtt lakosság valamivel több, mint fele fogyaszt bort valamilyen rendszerességgel, legtöbben legfeljebb havonta. A fehér- és vörösbor ivők több, mint háromnegyede rendszeres fogyasztó, a felmérésben szereplők az elmúlt egy évet felidézve, háromnegyedük a száraz borokat preferálta.
A szakember kiemelte, a borfogyasztás elsődleges motivációja az ízhez kötődik, kicsit kevesebb, mint kétharmaduk számára vonzó a borok kellemes, lazító, felpezsdítő hatása. Úgy tartják, kiváló ajándék, de sokan nemzeti italnak tekintik, a magyar felnőttek a kultúra szerves részének tartják, ami emellett jól illeszkedik az étkezésekhez és a baráti beszélgetésekhez.
A borfogyasztás helyszíne a közösség, a családi ünnepek, a baráti összejövetelek, a többségre nem jellemző, hogy egyedül fogyaszt bort. S, a felmérésből az is kiderült, a borfogyasztás elutasításának legfőbb oka az íz, a korábbi rossz élmények és a hagyományok hiánya.
A sör és a bor a legnépszerűbb

„A rendszeres borfogyasztók aránya 2017 és 2023 között jelentősen csökkent, majd 2025-re stabilizálódott”- foglalta össze Szolnoki Gergely. A Geisenheimi Egyetem kutatója hozzátette, a vizsgálatok azt mutatják, a fiatal – 18-29 éves – generáció egyre inkább eltávolodik a bortól, ebben a körben nőtt leginkább a „soha nem iszom” arány.
Általánosságban nézve az alkoholos italok fogyasztási mintái 2023 óta alig változtak, a sör és a bor továbbra is a legnépszerűbb. A megkérdezettek körében a külföldi borok aránya tovább – 12 százalékra – nőtt, ami duplája a 2017-es értéknek. A száraz borokat jobban preferálják, különösen a rendszeres fogyasztók, miközben az édes borok népszerűsége csökken.
Nézték a bor beszerzésének helyét, s kiderült, a diszkont és szupermarket boltok ezen a területen előretörtek, szemben a hipermarketekkel. Az online vásárlás elsősorban a nők és a fiatalok körében népszerű. A szakember rámutatott fogyasztói „evolúcióra”, vagyis a fiatalok, azok esetében, akik még nem kapcsolódnak a borhoz, le kell egyszerűsíteni az ismerkedést, hétköznapi módon bemutatni. Ha megvan az első élmény, jöhet az edukáció.
Csökkenő tendencia

A meghallgatott elemzések is rámutattak az ágazat nehéz helyzetére. A világon tapasztalható tendencia a borfogyasztás csökkenése, ami alól a legnagyobb boros hagyományokkal rendelkező országok sem tudják kivonni magukat.
Franciaországban másfél évtized alatt felére esett vissza a borfogyasztás – 120 literről 60 literre –, ami hazánkra is jellemző, de a németeknél is tapasztalható a visszaesés.





