Mekkora az ukrán csatlakozás közvetlen ára?
Úgy tűnik, hogy az ehhez szükséges forrásokat is biztosítanák Ukrajna számára az úgynevezett Ukrajna-eszköz ötvenmilliárd eurós keretösszegével. Ezen az eszközön keresztül az ukrán felzárkózáshoz 50 milliárd eurót úgy nyújtana a rendszer, hogy ebből 33 milliárd euró hitel és 17 milliárd vissza nem térítendő támogatás lenne. Az Európai Unió teljes agrárbüdzséje 293 milliárd euró.
Idén október végén megszületett a megállapodás Ukrajnára vonatkozóan, hogy milyen agrártermékeket hozhatnak be az Unió területére, és milyen feltételekkel, milyen vámkontingensek mellett, a kontroll nélküli behozatali mennyiséget alapul véve. Kukoricára vonatkozóan nincs meghatározott kvóta.

Tehát kukoricát, amennyiben azt nemzetállami szabályozás nem korlátozza, minden további nélkül korlátlanul be lehet hozni az Európai Unió területére. Az egyik oldal latifundiumaival szemben a másik oldal családi gazdaságai állnak. A szabályozatlanság áll a világ legszigorúbb termelési előírásaival szemben, ezek az erőviszonyok.
A KAP átalakításának hatásai
Az európai uniós KAP támogatások keretrendszerének átalakítási tervezete is borzolja a kedélyeket. A brüsszeli tervek szerint jelentősen csökken a támogatás vagy kompenzáció. A mostani időszakban a Közvetlen Kifizetésekhez(KAP I. Pillér) nem kapcsolható nemzeti kiegészítő finanszírozás, azt csak a vidékfejlesztési pillérhez (KAP II. Pillér) lehet tenni, így a magyar kormány 2021-ben úgy döntött, hogy a II. Pillérből, a vidékfejlesztési büdzséből helyezett át jelentős összegeket az I. Pillérbe annak érdekében, hogy a területalapú támogatás volumene ne csökkenjen.

Fotó: MMG/Csatlós Norbert
Az Unió által megengedett legnagyobb, 80%-os nemzeti kiegészítés teljes összege bekerült a II. Pillérbe. Jakab István rávilágított: hazánknak ezért van most aránylag magas uniós támogatása a többi tagállamhoz képest, gondolva itt akár Romániára, Szlovákiára, vagy Lengyelországra.
A jelenlegi állapot viszonylatában azonban zuhanás várható az elkövetkezendő időszakban, amennyiben a KAP átalakításának tervezetét elfogadják. Ezért vétóz Magyarország, hogy a józanész alapján, a reálisan, helyzethez igazodóan határozzák meg a források nagyságrendjét és a felhasználás módját.
Ez további társadalmi ütközéseket, érdekcsoportok egymásnak feszülését, belpolitikai viták melegágyát képezi majd.



