0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. december 21.

Konfliktuskezelés a családi vállalkozáson belül

A becslések szerint a hazai kis- és középvállalkozások több mint fele családi vállalkozás, mégis kevesen készülnek tudatosan az utódlásra.

Konfliktuskezelés a családi cégekben

A családi vállalkozások ereje a bizalom, a lojalitás és az összetartozás. De éppen ezek az értékek válhatnak konfliktusforrássá is, ha az érzelmek, a szerepek és az érdekek összekeverednek. Míg egy klasszikus szervezetben a viták szakmai alapon zajlanak, addig a családi cégekben a konfliktus gyakran érzelmi, identitásbeli kérdéseket is hordoz. A vállalkozásban jelen lévő generációk közötti különbségek, a kommunikáció hiánya és a döntési határok tisztázatlansága könnyen vezethetnek feszültséghez.

Egy családi cégben a „szerephármas” – családtag, tulajdonos, munkatárs – állandóan változó dinamikát hoz létre. Az otthoni és a munkahelyi szerepek összemosódnak: a vasárnapi ebédnél előkerülnek a céges ügyek, míg a munkahelyen személyes sérelmek befolyásolják a döntéseket. A konfliktus tehát nem kerülhető el, de kezelhető és irányítható, ha a felek tudatosan készülnek rá.

gazdaságátadás konfliktus
Fotó: MMG/Medgyesi Milán
A leggyakoribb problémák a generá­ciók közötti különbségekből erednek.

Az alapítók a személyes tapasztalatra, „józan paraszti észre” és megérzésekre támaszkodnak/támaszkodtak, az utódok viszont strukturáltabb, adatvezérelt működést, digitalizációt és átláthatóságot szeretnének. A különbség nem a célokban, hanem a módszerekben van – a feladat az, hogy ezek harmonizáljanak.

A legtöbb családi cégben a konfliktus nem a vita pillanatában kezdődik, hanem évekkel korábban, amikor a problémákról nem beszélnek őszintén. A „struccpolitika” – amikor a családtagok inkább hallgatnak, nehogy megsértsenek valakit – hosszú távon a szervezet egyik legnagyobb kockázata.

A megelőzés kulcsa a nyílt kommunikáció és a rendszeres egyeztetés. Javasolt évente legalább egyszer (az idő előrehaladtával többször) formális családi tanácsot tartani, ahol nem a napi működés, hanem a jövőkép, az értékek és a személyes szerepek kerülnek napirendre. Ez a fórum lehetőséget ad a véleménykülönbségek kulturált megvitatására, mielőtt azok személyes sérelemmé válnának.

Konfliktuskezelési módszerek

A hatékony konfliktuskezelésnek több szintje van:

1. Érzelmi tudatosság: minden résztvevőnek fel kell ismernie, mi mozgatja benne az indulatot – félelem, veszteségérzet, elismerés hiánya vagy kontrollvesztés.

2. Szereptisztázás: külön kell választani, ki mikor beszél mint tulajdonos, mint vezető vagy mint családtag.

3. Mediáció vagy moderált beszélgetés: külső szakember, tanácsadó vagy coach bevonása gyakran segít az objektivitás fenntartásában.

4. Írásos megállapodások: a Családi Alkotmányban konkrétan rögzíthetik a döntési folyamatokat, szerepeket és konfliktuskezelési eljárásokat.

5. Tanuló szemlélet: a konfliktus nem kudarc, hanem tanulási lehetőség. Minden vita feltárhat egy szervezeti vagy kommunikációs hiányt, amit fejleszteni lehet.

juh bárány gazda fiatal gazda
Fotó: Pixabay
Egy családi vállalkozásban a vita ritkán csak „üzleti vita”. Az érzelmi biztonság hiánya, a generációk közötti hatalmi különbség vagy az el nem ismerés érzése mély sebeket okozhat.

A legnagyobb erőforrás azonban éppen a bizalom és a kölcsönös tisztelet, amelyet tudatosan kell ápolni. Az alapító fela­data, hogy teret adjon az új ötleteknek, az utódé pedig, hogy elismerje az előd érdemeit.

A családi vállalkozás csak akkor marad fenn generációkon át, ha a tagjai képesek a különbségeket közös céllá formálni. Az értékek – megbízhatóság, tisztesség, elkötele­zett­ség – adják azt a közös nevezőt, amely mentén a viták is értelmet nyernek. A kon­fliktus tehát nem ellenség, hanem fejlődési lehetőség, ha a család tanulni tud belőle.

A konfliktuskezelés nem azt jelenti, hogy ne legyen vita, hanem azt, hogy legyen biztonságos tér a kimondáshoz. Mert a csendes feszültség veszélyesebb, mint a kimondott nézetkülönbség. Az igazi családi vállalkozások nem a konfliktusmentességben, hanem az együttműködés kultúrájában erősek.

Marázi Judit
HR-szakértő
marazijudit.hu

 

Forrás: Kistermelők Lapja

Szaklap, amelyben a cikk megjelent: