Back to top

Kedvelt a hazai élelmiszer, de mégis kevesen veszik

A magyar élelmiszer megítélése minden szempontból kiváló, mégis tudatosan csupán a magyarok alig egyharmada keresi a hazai termékeket az üzletek polcain – derül ki a Médiaunió Alapítvány legfrissebb vásárlói kutatásából.

A magyar fogyasztók szinte kivétel nélkül egyetértettek azokkal az állításokkal, hogy a magyar élelmiszerek ízletesek, régre nyúló hagyománnyal rendelkeznek, jó minőségűek és eredetük megbízható - írja a nak.hu. A jó ár-érték arány tekintetében jobban megoszlanak a vélemények, de még így is a magyarok négyötödének álláspontja ez.

Habár 95% állította, hogy szívesen vesz magyar élelmiszert, a gyakorlatban csupán 31% törekszik arra, hogy minél több hazai terméket vásároljon. Ez elsősorban a magas státuszú fogyasztókra jellemző (38%).

A felmérésből kiderült, hogy nem meglepő módon még mindig az ár a döntő a legtöbb vásárló esetében: a válaszadók közel kétharmada (72%) számára ez a legfontosabb tényező. Ez az arány a kelet-magyarországi községekben élő vásárlók közt a legmagasabb (80%), és a budapestiek számára a legkevésbé fontos, itt ugyanis az országos átlaghoz képest „csak” 60% számára jelent meghatározó szempontot. A minőség – mint a második legfontosabb vásárlási tényező – , a válaszadók több mint a fele, különösen a 30-49 éves korosztály számára fontos (57%), de a legfeljebb 8 általánost végzettek körében ez csupán a vásárlók 36%-át befolyásolja.

A kutatás rávilágított, hogy bár a válaszadók mindössze az egyötöde nézi meg a termék származási helyét, a vásárlók közel egyharmada kifejezetten törekszik a magyar termékek választására, de majdnem ugyanennyien egyáltalán nem tartják fontosnak a hazait.

Az is kiderült, hogy a többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.

A vásárlók jelentős része (86%) magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, de hasonlóan magas arányban választanak hazai húst és felvágottat (76%), valamint tejterméket és tojást (73%). Kisebb mértékben, de van kereslet ugyanakkor az olyan hazai szárazáruk iránt is, mint a liszt, cukor, tészta (40%), emellett pedig a magyarok harmada üdítő, ásványvíz, fűszerek, margarin, olaj, zsír, illetve lekvár és méz vásárlása során keresi a magyar termékeket. A kifejezetten pozitív megítélés ellenére mégis kevesen választanak tudatosan magyar élelmiszert (30%).

A fenti adatok „A hazai minden előtt!” elnevezésű társadalmi célú kampány keretében, a Médiaunió Alapítvány megbízásából az Ipsos a hazai élelmiszerek vásárlásával kapcsolatos attitűd és szokások megismerése céljából készített tanulmány eredményei. A legfőbb demográfiai változók mentén országosan reprezentatív, 1000 fő személyes megkérdezésével zajlott a kutatás.

Forrás: 
nak.hu/Médiaunió

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A kávé illata serkenti a gondolkodást

A Journal of Environmental Psychology nevű folyóiratban megjelent egyik tanulmány szerint már pusztán a kávé illata is növeli a kognitív teljesítményt

Megrohamozták a magyar pavilont a torinói ízfesztiválon

Hatalmas érdeklődés fogadta Magyarország standját és az ott kiállított minőségi termékeket a Slow Food mozgalom gasztronómiai örökség megőrzésének szentelt nemzetközi fesztiválján Torinóban, amelyet a hétfői zárónapig az becslések szerint mintegy másfél millióan keresnek fel.

A sötétzöld arany titka

Ősszel se szeri se száma a tökkel kapcsolatos programoknak. Már ott vannak a tökök a falvak őszi díszleteinél, tökfesztiválokat hirdetnek a közösségek, tökfaragásos kézműves foglakozásokra invitálnak a művelődési házak, az iskolák.

Nébih farm a belvárosban

Két új városrésszel bővíti a MiniPoliszt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). A hatóság egyúttal bekapcsolódik az interaktív kiállítás élménypedagógiai programjaiba is. E csatlakozásnak köszönhetően a jövőben a felelős állattartásról, az állatorvosi hivatásról, az élelmiszerlánc-biztonságról vagy éppen az erdőtűz-megelőzésről is tanulhatnak az érdeklődő gyermekek.

A koffeinmentes kávé titka

Sokan kedvelik a kávé ízét, azonban a koffein mellékhatásai miatt nem élvezhetik az ital hagyományos változatát. De vajon hogy lehet kiszedni a koffeint a kávébabból?

„Eltört” kakaó helyett fenntartható gazdálkodás

Amerika egyik legnagyobb magánkézben lévő élelmiszeripari vállalat, a Mars új „kakaó stratégiával” rukkolt elő, melynek célja újratervezi az ellátási láncukat annak érdekében, hogy visszaszorítsák az erődirtásokat és a gyermekmunkát a kakaóültetvényekre építő országokban.

Jól szerepelt a magyar tökmagolaj

A Great Taste Awards szakmai zsűrije ismét 3 csillaggal díjazta a Donum Terrae Tökmagolaját, a cég Tökmagkrémje pedig végre belépett a 2 csillagosok táborába.

Nem az élelmiszerek húzták a júliusi kiskereskedelmi forgalmat

Júliusban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 5,4 százalékkal, naptárhatástól megtisztítva 5,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit - erősítette meg pénteken kiadott második becslésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Törökországba költözik a Negro

A snackgyártó Mondelez International vállalat áthelyezi a Negro cukorkák gyártását a törökországi Gebzében található üzemébe jövő év június végéig, ezzel megszűnik a Győri Keksz Kft. által üzemeltetett cukorkagyár működése Győrben - tájékoztatta a Mondelez Hungária Kft., valamint a Győri Keksz Kft. kommunikációs tanácsadója csütörtökön az MTI-t.

Vitaminoktól a rovarokig: mit is eszünk?

Új élelmiszerekről és komponensekről, valamint innovatív technológiákról tanácskoznak az Európai Unió táplálkozástudományi szakemberei a Debreceni Egyetemen. A 3. Food Structure Design Konferencián tradicionális helyi termékeket is bemutatnak a külföldi kutatóknak.