Back to top

Egészséges függőség a kertészkedés

Ha egész életedben boldog akarsz lenni, kertészkedj, ajánlja a kínai mondás, mely szerint egy nap boldogsághoz elég berúgni, egy hónapnyihoz pedig megnősülni. A legújabb élettani kutatások alátámasztják ezt a régi nézetet. A kertészkedés az egyik legbiztosabb módja az egészség és a lelki nyugalom megőrzésének, amit már számos tudományos eredmény igazol.

A kertészek fittebbek

Fotó: Pixabay
Minden testmozgás jót tesz az egészségünknek, ez alól a kertészkedés sem kivétel. Ásás, gereblyézés, hajlongás a gyomláláskor, nyújtózkodás a gyümölcsszedéskor, emelgetés – csak néhány példa azokra a mozgásformákra, amelyekkel mind energiát égetünk el és eddzük az izmainkat.

Fél óra gyomlálással 100 kalóriát lehet elégetni, ásással pedig 250-et.

Ez a mozgás emeli a pulzusszámot is, ami segít a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.

Ráadásul a kertészkedés titkos edző, hiszen a kerti tevékenységekkel az adott munkára figyelünk, elröppen a délután, mint egy pillanat. Ez koncentrációs gyakorlatnak is felfogható.

A kertészek boldogok

Fotó: Pixabay
Mentális és szociális jóllétünk szempontjából különösen jótékony a természetben tartózkodni. Sajnos napjainkban igen sokan, főként a gyermekek annyira távol kerültek a természettől, ami már viselkedési zavarokhoz, az önértékelés és az elégedettség változásához vezet. A jelenségnek nevet is adtak, ez (tükörfordításban) a természethiány rendellenesség.

Mai kutatások alátámasztják, hogy a természet gyógyír olyan viselkedési rendellenességekre, mint az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar).

Brit elemzésekből az is kiderült, hogy a gyerekek jobban koncentrálnak a tanórán, ha a természetben tartják azt. Ugyancsak jótékony a „zöld gimnasztika”, vagyis ha a gyerekek fát ültetnek vagy az ösvényeket gereblyézik. Léteznek olyan alapítványok, amelyek már tudatosan alkalmazzák gyógymódként a kertészkedést például krónikus betegségben szenvedőknek vagy magányosan élőknek.

A kertünk tehát nemcsak egy olyan hely, ahol növényeket termesztünk, hanem ahol kötődhetünk a természethez és javíthatjuk a kedélyállapotunkat és az önrétékelésünket.

Fotó: Pixabay
A legújabb kutatások rámutattak, hogy maga a föld is boldoggá teszi az embert, mégpedig egy talajbaktérium, a Mycobacterium vaccae segítségével. Amikor puszta kézzel nyúlunk a földhöz vagy belélegezzük az illatát, kapcsolatba kerülünk a baktériummal, és az beindítja a szerotonintermelésünket. A szerotonin pedig nemcsak hangulatjavító, hanem az immunrendszer működését is támogatja. A kertben közvetlen kapcsolatba kerülünk egy sor mikrobával, amelyek, mint kiderült, a mindennapi életünk fontos részei.

Ez a baktériumokból, mikrogombákból és protozoákból álló mikrokozmosz segít egy sor betegség megelőzésében, például távol tartja a depressziót és az autoimmun betegségeket.

Fotó: Pixabay
A szerotonin mellett a dopamin szabályozza az ember hangulatát. Saját gyümölcsünk vagy zöldségfélénk betakarítása bizonyítottan emeli a dopaminszintet, enyhe eufóriához hasonló érzést keltve. Ez valószínűleg vadászó-gyűjtögető őseinkből maradt agyi mechanizmus, és hasonló eredetű a túlzott vásárlás vagy a szociális médiától való függőség. Ezeknél jóval egészségesebb függőség a kertészkedés.

Forrás: 
magyarmezogazdasag.hu/growveg.com

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

A méhcsípések dícsérete

A méhcsípéssel való gyógyítás az ősi hagyományokat köti össze a modern kor természetgyógyászatával. Alkalmazása a legyengült immunrendszert erősíti. Legyünk óvatosak, csak kiképzett szakember által felügyelt terápiában vegyünk részt. Hatékonyságának feltétele, hogy az életmódunkon és táplálkozásunkon is szükséges változtatnunk. Továbbá el kell érnünk, hogy alvásunk megfelelően pihentető legyen.

Ellenőrizetlen import

Spanyol- és Görögországból, illetve az EU-n kívüli országokból, közöttük főleg Albániából és Marokkóból tetemes mennyiségben özönlik olcsó szamóca az olasz piacra, ellehetetlenítve ezzel a délolasz termelőket.

Úgy viszik a bécsi földet, mint a cukrot

Rekord mennyiségű, 300 ezer zsáknyi bécsi földet vásároltak az osztrák főváros lakói 2009 óta. A Guter Grund nevet viselő virágföldet a város zöldhulladékára alapozva állítják elő, ráadásul teljesen tőzegmentes és a biotermesztésben is felhasználható.

Kertekkel és napelemekkel szórja tele a városokat a Lidl

Az olasz Lidl megnyitotta első olyan üzletét, melynek tetején városi kertet alakított ki. A terv egy civil szervezet bevonásával valósult meg. Közben Belgiumban 7200 napelemet szerel fel boltjai tetejére.

Gluténmentes ételek az éttermekben?

Az élelmiszerekben még egy egészen kis mennyiségű glutén is gondot okoz a lisztérzékenységtől szenvedők számára, és az éttermek azok, ahol a legnehezebb elkerülni a glutén fogyasztását.

Egy rövid kilovaglás is aranyat ér a lónak

Egy új kutatás szerint már napi 25 perc kevésbé megerőltető mozgás is jótékony hatással lehet a lovak egészségére, függetlenül attól, hozzájárul-e a súlyvesztésükhöz vagy sem.

Így keltettek nagy hírverést az agrárszakmáknak

Mint arról beszámoltunk, véget ért az I. Agrár Szakma Sztár Fesztivál, amelyet a jó hangulat és a feszült pillanatok egyaránt jellemeztek. A hagyományteremtő célú rendezvényen alaposan körbenéztünk – következzenek bővebb tapasztalataink.

Jól jött a hétvégi csapadék a veteményeseknek és a gyümölcsösöknek

Az elvetett zöldségmagok kikelését és a gyümölcsök virágzását segítette a hétvégén esett csapadék, ugyanakkor az közel sem biztosította a szükséges mennyiséget - közölte Ledó Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke az MTI érdeklődésére.

Növényvédelmi előrejelzés – előcsalogatja a meleg a kártevőket

Átvonult ugyan felettünk egy csapadékzóna, de nem sokra futotta belőle, továbbra is a szárazság határozza meg a kerti növények életét. Ahogy melegszik, egyre több kártevő bújik elő: cserebogarakra, poloskaszagú szilva- és almadarázsra, vadgesztenye-aknázómolyra, keleti gyümölcsmolyra, lepkekabócára, kerti liszteskékre számíthatunk.

Így csökkenthetik a városban élők a stresszhormonokat

Egy amerikai kutatás szerint a városban élőknek elég mindössze napi húsz percet a szabadban tölteniük. Ezzel jelentősen csökkenthetik a stresszhormon szintjüket.