0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2025. szeptember 4.

A bálaszállítás és -rakodás gyakorlata

A gabonatermelő és állattartó gazdaságokban tavasztól-őszig a betakarítási ciklusokhoz (kaszálásokhoz, gabona betakarításhoz, stb.) kapcsolódva jelentkeznek a bálázott szálastakarmányok és a gabonaszalmák rakodási és szállítási feladatai. Az állattartásban pedig a bálák mozgatására egész évben megfelelő eszközöket kell beállítani.

A széna, a szalma és a szenázsbálák logisztikájának három fázisa különböztethető meg. Az elsőben a bálák területen történő összgyűjtésére és beszállítására kerül sor. A második fázisban a bálák betárolását végzik szín alá vagy kazalba. A mozgatás harmadik fázisára a felhasználás során kerül sor. A szálasanyagok bálázásakor a bálázógépek általában a felszedett rendek osztásának megfelelő távolságban sorban, a rendtömeg függvényének megfelelő osztásban egyenként helyezik a tarlóra az elkészült bálákat.

Csoportos bálamozgatás
A bálák csoportos lerakása is megvalósítható, ha a bálázókhoz bálagyűjtő adaptereket kapcsolnak. A szögletes nagybálázókhoz kapcsolható bálagyűjtő-rendező „akkumulátorok” rendszerint 3 vagy 4 bálát képesek csoportosítani, majd a bálarendező asztal billentésével a tarlóra helyezni. Ebben az esetben a bálázás, a bálagyűjtés és a csoportos lerakás megállás nélkül folyamatosan történik. A hengeres nagybálázók után kapcsolt bálagyűjtők használata során a bálázó az elkészült és bekötött (hálózott, fóliázott, csomagolt) bálákat nem a tarlóra, hanem a hozzá kapcsolt, 4-6 bálát befogadni képes bálagyűjtő kocsira továbbítja (görgeti át). Ha megtelik a rakfelület, a következő bálakötözés alkalmával, amikor a bálázó áll, a rakfelület megemelésével és a hátsó támasz-tókeret leengedésével csoportosan a tarlóra gurítja azokat. Ez a szenázsbálák esetében nem alkalmazható, mert a bálákat a tarlóra görgetve a levegőt kizáró fóliacsomagolás megsérülhet, így az erjedési folyamat nem biztosított.

A kisbála készítő gépekhez kapcsolható „bálaakkumulátor” (bálagyűjtő) is kapható a piacon, amely képes fogadni az elkészült kisbálákat és azokból 3-4 bála magasságú és két bála hosszúságú rakatot képezni, majd a tarlóra helyezni. Egyes típusok át is kötik a rakatot. Ezek a megoldások jelentősen csökkentik behordáskor a területen mozgó rakodó gépek és szállító járművek által bejárt útvonalak hosszát és a megállások számát, ezáltal csökken a műveletek végrehajtásának időszükséglete, nő a termelékenység, kisebb az üzemanyag-felhasználás és a gépek okozta talajtaposás. A rendezetlenül bálacsúzdán keresztül a szállítójárműre ömlesztett kisbálák betárolásához pedig nagyon sok kézimunkára van szükség. Növelhető a bálák lehordási teljesítménye abban az esetben is, ha a gyakran alkalmazott bálákat egyenként megközelítve rakja szállítójárműre a rakodógép, a bálák összehordásával pedig előre csoportokat is képezhet. Ebben az esetben gyorsabban, kevesebb megállással történhet a bálaszállító jármű megtöltése. Az ilyen technológiák esetében a rakodási munka volumene csak akkor mérsékelhető, ha a rakodógép egyszerre több bálát képes a munkaeszközével mozgatni, azonban a szállítójárművel csökkenthető a bejárt útvonal hossza, amely a beszállításnál jelent energia- és költségmegtakarítást.

Önfelszedős bálagyűjtő-rendező-szállító kocsik
Önjáró és vontatott kivitelben is kaphatók a piacon kis- és nagyhengeres, vagy szögletes báláknak a területen történő gyűjtésére alkalmas, önfelszedős bálagyűjtő kocsik. Főleg a tengerentúlon használják a saját motoros meghajtású, két- vagy három tengelyen gördülő, szános felszedővel és hidraulikus beemelővel rendelkező magajáró gépeket. A hengeres nagybálázókat a tengelyükkel haladási irányban egy vagy két sorban a rakfelületen gyűjtő, illetve keresztben egy sorban elrendezve két bála magasságban gyűjtő kocsik 6-12 bálát képesek egy rakományba felszedni. A hossztengelyükkel a haladási irányba rendezett hengeres nagybálákból a rakfelület 90 fokos billentésével oszlopszerű kazal képezhető, illetve tölthető meg a tárolószín. Keresztben elhelyezkedő bálák a rakfelület billentésével egymás mellé sorban a talajra helyezhetők, amelyek aztán rakodógéppel kazalba, vagy pajtába, színbe betárolhatók.

A nagy szögletes bálák gyűjtésére használható önfelszedős bálagyűjtő-szállító önjáró kocsik az előzőekhez képest még rendező asztallal is rendelkeznek, amelyeken vízszintes helyzetben rendezi a kocsi a felszedett 2,4 méteres hosszú bálákat, majd az asztalt hidraulikusan függőlegesen állítva tolja be a kocsiszekrénybe, ahol kaparólánc szállítja hátra. A kocsik 0,7/0,8/0,9 méter magasságú bálákat, három egymás feletti sorban rendezik a raktérben, az 1,2/1,3 méter magasságú bálákból két sor képezhető a rakományban. A magassági méreteknek, a közlekedési szempontból korlátozás alá eső 4 méteres űrszelvény szab határt. Egy rakományt 24-36 nagy szögletes bála képezi, amelyekből a rakfelület billentésével és 90 fokos szögbe állításával, futókazal alakítható ki.

A kis szögletes bálák gyűjtésére használható önjáró kocsik hasonló felépítésűek, csupán bálafelszedőjük és rendező asztaluk különbözik az előzőtől. A kisbálákból két sorban és általában hat-hét bála magasságban történik a bálák rendezése. Ezt a bálacsoportot állítja függőleges helyzetbe és tolja kocsiszekrénybe a rendező asztal. Egy-egy rakomány, általában 90-120 kisbálát tartalmaz. A rakományokból a rakfelület hidraulikus billentésével és függőleges helyzetbe állításával 6 méter magas gyalogkazal képezhető.

Vontatott önfelszedő bálagyűjtő-rendező kocsik
A vontatott önfelszedő bálagyűjtő kocsik ugyanolyan felépítésűek, mint a már bemutatott magajárók, csak ezek traktorhoz kapcsolva üzemeltethetők. A bálafelszedő egységük pedig oldalra nyúlik ki azért, hogy a bála felszedése zavartalan legyen. A bála felszedése és rendezése, illetve a rakományképzés folyamatos és automatikus. A traktorvezetőnek a bálákra történő manőverezésre és a felszedő hidraulikus kiemelésére, illetve leengedésére kell koncentrálnia. Lerakodások a kocsi és traktor manőverezésével, valamint a rakomány billentéses ürítésével járnak, amelyek a kezelő munkáját igénylik. Különleges bálafelszedő kocsit fejlesztett ki a Keltec cég a fóliába csomagolt hengeres nagybálák, kíméletes gyűjtésére. A kocsi a rakományképzéshez két jobbra és balra le-, illetve felhajtható rácsos csővel rendelkezik, amelyekbe egyenként 5-5 csomagolt bála fér el. A csövek leengedése esetén, szános felszedő segítségével, előrehaladás közben fokozatosan egymás mögé képes csúsztatni a csőben a bálákat.

Amikor a jobboldali rácsos cső megtelt, felhajtják, majd a baloldali cső megtöltésével folytatják. Az ürítés a bálák kitolásával történik a rácsos csövekből.

Bálagyűjtés, rakodás, szállítás hagyományos módon
A nagybálák területről történő lehordásának, beszállításának és kazalba rakásának leggyakoribb módja a magajáró vagy traktoros homlokrakodókkal a területen történő felszedés és hagyományos, illetve megnövelt rakfelületű pótkocsikra vagy tehergépkocsikra, továbbá speciális bálaszállító pótkocsikra rakodása, valamint a tárolás helyére szállítása és rakodókkal kazalba rakása. Ehhez a logisztikai folyamathoz egyrészt megfelelő bálamegfogó, illetve bálatüskés rakodószerszámmal felszerelt jó manőverező képességű traktoros homlokrakodók vagy magajáró homlok-, illetve teleszkópgémes rakodók szükségesek, másrészt nagy vagy megnövelt rakfelületű traktorvontatású pótkocsik, illetve tehergépkocsik szükségesek.

A területen történő felrakáshoz minimum 4 méter emelési magasságú 500-1000 kg emelőképességű rakodók is megfelelőek, a kazalozáshoz 7 méter emelési magasságú, gyorsmozgású rakodóeszközök szükségesek. A korszerű rakodók hidraulikus munkahengereinek összetett egykaros (Joystick-os) működtetése lehetővé teszi az emelés és az előre-hátramozgás, valamint a rakomány párhuzamos egyidejű vezérlését. A csomagolatlan, zsineggel vagy hálóval átkötött bálákhoz jól megfelelnek a tüskés bálamegfogó szerszámok, a csomagolt szenázsbálák megfogásához azonban csak szorítópofás adapterek használhatók. Ezeknek a legkorszerűbb változatai a bálák forgatására is képesek. Egyszerre több szögletes bála csoportos megfogására és rakodására hidraulikusan működtethető, felső rögzítőkarmos szerszámok használatosak. A bálák szállításához a gyakorlatban legelterjedtebben a hagyományos fix- vagy billenőplatós traktorvontatású pótkocsikat, esetleg tehergépkocsikat alkalmaznak, amelyekre hengeres nagybálákból két sor szélességben, illetve két sor magasságban a rakfelülettől függően 10-14 bála rakható fel. Szögletes nagybálákból pedig 8-18 darab, a bálák méretétől és a rakfelülettől függően. Több pótkocsigyártó kínálatában is szerepel speciális hosszított platójú, nagy tengelytávolságú, kéttengelyes, alacsony rakfelületű bálaszállító pótkocsi is, amelyekre hengeres nagybálákból akár 20-24, szögletes nagybálákból pedig akár 20-30 darab is felrakható.

Dr. Hajdú József

Forrás: