Genetikusan kék rózsa

A kertészek már évszázadokkal ezelőtt szerettek volna kék rózsát nemesíteni, eddig sikertelenül. Ám most, a korszerű biotechnológiai eljárásoknak köszönhetően lehetőség nyílik arra, hogy kékes árnyalatú rózsa virítson a kertekben.

Kínai kutatók ugyanis megtalálták a módját annak, hogyan lehet baktériumokból kivont, a kék színanyagok termeléséért felelős enzimeket a rózsába bejuttatni annak érdekében, hogy a fehér szirmok kékes árnyalatúra színeződjenek. Fölfedezésüket az ACS Synthetic Biology szaklapban publikálták.

Kék rózsa a természetben nem létezik és nem is nemesíthető természetes úton, mivel hiányzik belőle a kék színanyag termeléséért felelős gén. A piacon kapható kék rózsák valójában kékre festett fehér szirmú növények.

Yihua Chen, Yan Zhang és kollégái húsz éves fáradtságos kutatómunka eredményeként génsebészeti és szelekciós nemesítési eljárás kombinálásával megteremtették a lehetőségét az első genetikusan kék rózsa termesztésének. A „prototípus” egyelőre inkább mályva színű, de a kutatók szorgosan dolgoznak olyan eljáráson, amellyel valódi kék szín alakítható ki.

A kék szín a beinjektálás helyétől kiindulva fokozatosan szétterjednek a rózsasziromban
Ennek érdekében a kutatók kiválasztottak két bakteriális enzimet, amelyek együttesen képesek az rózsasziromban természetes módon előforduló L-glutamint kék színt adó indigoidinné átalakítani. Ezek a színanyagok különböző baktériumokban találhatók meg, de a kutatók GM-technológiával létrehoztak egy Agrobacterium tumefaciens törzset, amely mindkét színanyag-termelő gént tartalmazza. Ezt a baktériumot nagyon gyakran használják a GM-eljárásokban, mivel génkészlete könnyen átvihető a növénybe.

Az átalakított baktériumot a kutatók a rózsaszirmokba fecskendezik, majd annak pigmenttermelő génjei beépülnek a rózsa génkészletébe, és a kék szín a beinjektálás helyétől kiindulva fokozatosan szétterjednek a rózsasziromban, ahogyan az a képen is látható.

Bár a kék szín csak rövid ideig stabil és foltokban jelentkezik, a kutatócsoport szerint ez a genetikusan kék rózsa kialakításának első lépése. A továbbiakban azon dolgoznak, hogy elérjék azt, hogy a rózsa saját maga termelje a kék szín kialakulásához szükséges két enzimet.
sciencedaily.com

Új GM-jelölési előírás az USA-ban

Január 1-jével megváltozott a genetikailag módosított összetevőket tartalmazó élelmiszerek jelölése az USA-ban.

Növényvédelem - Van megoldás

Minden gyakorló kertész megtapasztalta már, hogy a kártevők egyre kevésbé érzékenyek a növényvédő készítményekre, a növényállományokat egyre nehezebb egészségesen tartani, a helyzetet pedig csak súlyosbítja a felhasználható szerek kínálatának fokozatos szűkülése. Szerencsére léteznek környezetkímélő és rezisztenciatörő megoldások a dísznövénytermesztésben is.

Pokol a szájban, avagy a világ legerősebb paprikája

A Scoville-skála a paprika csípősségét méri. A legutoljára nemesített csili paprika 3 millió Scoville egységet tartalmaz. Miért versengenek a nemesítők még mindig, hogy minél erősebb paprikát állítsanak elő?

Elérhetők a friss a szőlőiskolai szaporítások adatbázisok

A beérkezett szőlőiskolai szaporítási és leltárjelentések alapján frissítette a „Szőlőiskolai szaporítások” című áttekintő táblázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). Az adatbázis 84 termelő vállalkozás adatait foglalja össze ABC rendben, számba véve az általuk termesztett fajtákat és klónokat.

Amit az emberek megszeretnek, azt gondozzák is

Ha hagyjuk működni a természetet, akkor csak kicsit kell irányítgatni a folyamatokat. Ez az igazi költségcsökkentés. A zöldfelület-kezelés azonban jelenleg emberközpontú, mindenekelőtt a kényelmünket szolgálja, és csak nagy környezetterheléssel és jelentős költségekkel lehet fenntartani, véli Kerényi-Nagy Viktor okleveles kertészmérnök, tanár, aki 2020 novembere óta Budapest harmadik kerületének főkertésze.

Megtalálták a növénynemesítés „szent grálját”

A Wageningen Egyetem honlapján a napokban jelent meg egy hír egy friss felfedezésről: nemzetközi kutatói együttműködés keretében megtalálták az apomixis nevű jelenségért felelős gént. Ez elméletileg bármely növénynél megnyitja a lehetőséget a beporzás nélkül vetőmagtermelés előtt.

Elfagynak a hóvirágok?

Az elmúlt hetek szinte tavasziasan enyhe időjárásának hatására nagyon korán, már december végén, január első napjaiban kibújtak és kinyíltak az első hóvirágok. A meleg időjárást most igazi, januárhoz méltó hideg váltja fel. Mi vár ilyenkor a frissen kibújt hóvirágra?

Évente 30 millió szál rózsa

Az Anning Northward Flower Industry, a kínai Yunnan Jinyuan Flower Industry leányvállalata energiatakarékos és alacsony szén-dioxid-kibocsátású rózsatermesztési módszerre tért át.

Rendezvények a növények fővárosában

Az eredetileg január 11-13-ra tervezett SIVAL nemzetközi kertészeti, elsősorban a zöldség-gyümölcs ágazatot és borászatot fölölelő kiállítás március 15. és 17. között rendezik meg Angers-ban. A szervezők a Covid új hullámával és a koronavírus gyorsan terjedő Omicron változatával indokolják a döntést. Tavaly egyáltalán rendezték meg az eseményt.

Vízkereszt napja van, ideje újrahasznosítani a karácsonyfát

A decemberi ünnepi időszak szinte elképzelhetetlen a szépen feldíszített karácsonyfa nélkül. Az otthonunk ékköve nem csak szemet gyönyörködtető látványt nyújt, az illata is teljesen elvarázsolja az embert.