Csak Törökországban és Finnországban regisztrált magasabb forgalmat a Nielsen „Growth Reporter” című, negyedévenkénti európai elemzése.
Töretlen a hazai kiskereskedelem lendülete: A mennyiségi eladás 3,4 százalékkal nőtt az előző év utolsó negyedévéhez képest a magyar kiskereskedelemben, Európában ez az érték 1 százalék volt. A hazai élelmiszereket, háztartási vegyi árukat és kozmetikumok piacát érintő árszínvonal-növekedés a vizsgált időszakban 4,2 százalékon állt, míg Európában az értékbeli növekedés fő motorja volt: 2,7 százalékkal növekedett az árszínvonal-változás hatására a piac.
A hazai élelmiszerpiac összességében értékben 7,3 százalékkal bővült, míg 8,9 százalékos növekedési ütemével a vegyi áruk piaca még erre is rávert.
„Habár a legutóbbi negyedéves adat 0,2 százalékponttal elmarad a második negyedév dinamikájától, teljes éves összevetésben továbbra is gyorsulást látunk. A júniusi 7,4 százalék után szeptemberrel bezárólag 8,0 százalékkal növekedett a hazai FMCG-piac.” – mondta Kovács Gergely, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. „A tavalyi negyedik negyedév kiugróan erős volt (8,2 százalékos növekedéssel), így nagy kérdés lesz, hogy ezt sikerül-e hasonló mértékben túlszárnyalnia az idei év végi szezonnak.”
Kontinensünk huszonegy vizsgált országa közül mindegyiknél bővülést regisztrált a Nielsen. A legnagyobb arányú növekedést, a korábbi negyedévi adatokhoz hasonlóan, ismét Törökországban mérték (+21,0 százalék), őt követi Finnország (+7,6 százalék) és Magyarország (+7,6 százalék).
A lista további alakulása: Lengyelország (+5,9 százalék), Hollandia (+3,8 százalék) és Egyesült Királyság (+3,5 százalék). A lista végén Ausztria (+0,8 százalék), Dánia (+1,0 százalék) és Csehország (+1,0 százalék) áll.
Az európai kiskereskedelem növekedését – az eurózóna GDP-csökkenése dacára – a stabil fogyasztói bizalom (Európában átlagosan 87 pont) és a folyamatos, enyhe áremelkedés eredményezte; a 3,7 százalékos negyedévi eredmény a legmagasabb érték 2012 óta. Az éves infláció mértéke az Eurostat szerint Európa-szerte stabilan +1,7 százalékon áll, hasonló értéket várnak 2019-re is.
Ami a jövőt illeti: a kevésbé kedvező külső tényezők okán az utóbbi idők gazdasági lendülete valamelyest kezd alábbhagyni. A politikai bizonytalanság és az olaj emelkedő ára nagyobb költségeket, magasabb rezsiszámlákat, drágább utazásokat, ró a fogyasztókra. Mindezek miatt elképzelhető, hogy Európában hamarosan tetőzik a kiskereskedelem bővülése.
A kiskereskedelem értékbeli növekedési üteme néhány európai országban 2018 harmadik negyedéve 2017 harmadik negyedévéhez viszonyítva, százalékban:
|
Értékbeli változás |
Árszínvonal változás |
Mennyiségi változás | |
|
Európai átlag |
3,7 | 2,7 | 1,0 |
|
Ausztria |
0,8 | 0,8 | -0,0 |
|
Dánia |
1,0 | -0,3 | 1,3 |
|
Csehország |
1,0 | 3,6 | -2,6 |
|
Olaszország |
1,3 | 1,3 | -0,0 |
|
Svájc |
1,5 | 2,1 | -0,6 |
|
Görögország |
2,0 | 0,5 | 1,5 |
|
Franciaország |
2,1 | 2,0 | 0,1 |
|
Szlovákia |
2,2 | 1,8 | 0,4 |
|
Németország |
2,3 | 1,8 | 0,5 |
|
Belgium |
2,4 | 2,9 | -0,5 |
|
Portugália |
2,8 | 2,2 | 0,6 |
|
Írország |
3,1 | 0,4 | 2,7 |
|
Svédország |
3,1 | 1,3 | 1,9 |
|
Norvégia |
3,2 | 2,4 | 0,7 |
|
Spanyolország |
3,2 | 2,0 | 1,2 |
|
Egyesült Királyság |
3,5 | 1,6 | 1,9 |
|
Hollandia |
3,8 | 1,4 | 2,4 |
|
Lengyelország |
5,9 | 2,0 | 3,9 |
|
Magyarország |
7,6 | 4,2 | 3,4 |
|
Finnország |
7,6 | 2,3 | 5,3 |
|
Törökország |
21,0 | 18,9 | 2,1 |


