Hobbinak indult, nincs mögötte kényszer, hogy üzleti vállalkozássá váljon. – Minden nap, amikor ráülök a magam tervezte traktorra, kimondhatatlan örömöt érzek – kezdte beszélgetésünket dr. Renner Tamás, aki szerint nem úgy kell rátekinteni a konstrukcióra, melynek a globális piacon, farkastörvények között kellene a konkurenciával versenyezni.
A Renner Bt.-t 1991-ben jegyezték be, ám munkájuk már korábban is ismert volt a géppiacon. A szakmai felkészültség és műszaki érzék jellemezte a cégalapító édesapát, aki mindig tudta, miként lehet egy-egy problémára megoldást találni. Targoncák, személygépjárművek és traktorok önindítói, generátorai újultak meg a kezei között. – Gyerekként nagyon tetszett ez a hozzáállás, olyan dolgokkal kell foglalkozni, amely szakmai kihívást jelent- magyarázta a szakember, hogy munkájuk rákényszerítette, mindig valami újdonságon törjék a fejüket.
Renner Tamás gépészmérnökként végzett Gödöllőn, majd a műszaki doktori iskolát is végigjárta. Tudományos szinten a rezgéscsillapítás érdekelte leginkább, azóta is ezzel foglalkozik.
Az innovatív szellemű Renner Tamás szabadidejében barátaival öreg traktorokat, motorokat újított fel, így a legendás Dutra traktor és a Pannónia motor is megfordult a kezeik között. -A nagybátyám biztatott, próbáljunk meg egy traktort építeni – említi az indítékot, ám csak hosszú gondolkodás után vágtak bele. Hangsúlyozta, hogy nem üzleti vállalkozásként, inkább maguknak igyekeztek bebizonyítani, tudnak készíteni egy egyszerű, de jó erőgépet. Tudták,
A valamikori kiváló erőgép a hazai és egyes európai mezőgazdasági üzemek és erdészetek elterjedt járműve volt.
szakember, hangsúlyozva, hogy a magyar gyártmány annak idején előremutató megoldás volt a mezőgép szakmában. A négy egyforma kerék, az orrnehéz kivitel újdonság volt a piacon, laza, homokos talajon akár 10 százalékkal jobb az ilyen járószerkezet erőátviteli hatásfoka. – Ha csak az üzlet lebegett volna a szemünk előtt, biztosan nem ezt a modellt választjuk – jegyezte meg, hogy egy olyan traktorról van szó, amely egy szűk szegmensben – a homoktalajon – versenyképes. A fiatal szakgárda döntésében a traktor népszerűsége mellett közrejátszott a patrióta gondolkodás is.
A fejlesztésbe külsős partnereket is bevontak, bár a munka dandárja az üzemen belül folyt a megbízhatóság, gazdaságosság és funkcionalitás jegyében. A gyártáshoz független forrásokból szerzik be a fődarabokat, az egyes hidraulikus és elektromos részegységeket és a fontos alkatrészeket. Az 50 és 80 lóerős, összkerék-meghajtású, négy azonos, nagy méretű keréken gördülő traktor első hídja és sebességváltója Carraro gyártmány, erőforrásai pedig megbízható, gazdaságos üzemeltetésű Kubota motorok. – Ez a feladat bebizonyította, hogy képesek vagyunk a járműfejlesztésre, ami a mai világban meglehetősen munka- és forrásigényes feladat – nyilatkozta Renner Tamás. A tervezés, prototípus-gyártás, tesztelés, dokumentáció-készítés, engedélyek megszerzése és a sorozatgyártás előkészítése, beindítása rengeteg ismeretet, időt és pénzt igényel.
A további fejlesztésekről a főkonstruktőr elmondta, a legújabba egy benzines erőforrást építenek be, mert szeretnék kiváltani a bonyolultabb dízelmotorokat
– Lehetne elektromost is készíteni, de a nagyobb teljesítményű traktoroknál ettől még messze vagyunk – hangsúlyozta, és inkább az üzemanyagcellás, illetve a gázüzemű motorokban lát fantáziát.
Jánoshalmán a traktorok ma még csak megrendelésre, a felhasználó igénye alapján, egyedileg készülnek, jelenleg a nyolcadik gyártása van folyamatban. Aki Renner traktor tulajdonosa szeretne lenni, a megrendeléstől számítva két-három hónapot kell várnia. Az érdeklődők kiállításokon ismerhetik meg az új magyar traktort, de a jánoshalmi üzem is nyitva áll a gazdák előtt.
Szükség lenne magyar gyártású traktorra, de ahhoz, hogy üzleti vállalkozás lehessen, Renner Tamás véleménye szerint széles körű nemzeti, szakpolitikai összefogásra volna szükség.