0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. április 19.

Újra itt a „Dutra”

Az újszerű Dutra traktor a maga idejében a magyar mezőgépgyártás csúcsa, a hazai műszaki kultúra nemes megtestesítője volt. Az utolsó erőgépek 1975-ben gördültek ki a kispesti gyár kapuján, és azóta is legendák övezik ezt a márkát. A Renner Bt. jánoshalmi üzemének udvarán ma is áll 4-5 Dutra, ezek tanulmányozásával és a múlt sikerein felbuzdulva készítették el a Renner traktort.

Hobbinak indult, nincs mögötte kényszer, hogy üzleti vállalkozássá váljon. – Minden nap, amikor ráülök a magam tervezte traktorra, kimondhatatlan örömöt érzek – kezdte beszélgetésünket dr. Renner Tamás, aki szerint nem úgy kell rátekinteni a konstrukcióra, melynek a globális piacon, farkastörvények között kellene a konkurenciával versenyezni.

A Renner Bt.-t 1991-ben jegyezték be, ám munkájuk már korábban is ismert volt a géppiacon. A szakmai felkészültség és műszaki érzék jellemezte a cégalapító édesapát, aki mindig tudta, miként lehet egy-egy problémára megoldást találni. Targoncák, személygépjárművek és traktorok önindítói, generátorai újultak meg a kezei között. – Gyerekként nagyon tetszett ez a hozzáállás, olyan dolgokkal kell foglalkozni, amely szakmai kihívást jelent- magyarázta a szakember, hogy munkájuk rákényszerítette, mindig valami újdonságon törjék a fejüket.

Renner Tamás gépészmérnökként végzett Gödöllőn, majd a műszaki doktori iskolát is végigjárta. Tudományos szinten a rezgéscsillapítás érdekelte leginkább, azóta is ezzel foglalkozik.

A családi cég fő tevékenysége ma gumirugós rezgéscsillapítók gyártása. Motor- és sebességváltó tartóbakokat, különféle rezgésgátló elemeket készítenek a személyautókhoz egészen a repülőgépekig. A vállalkozás munkáját minősíti, hogy termékeik megjelennek az Airbus repülőkben is.

Az innovatív szellemű Renner Tamás szabadidejében barátaival öreg traktorokat, motorokat újított fel, így a legendás Dutra traktor és a Pannónia motor is megfordult a kezeik között. -A nagybátyám biztatott, próbáljunk meg egy traktort építeni – említi az indítékot, ám csak hosszú gondolkodás után vágtak bele. Hangsúlyozta, hogy nem üzleti vállalkozásként, inkább maguknak igyekeztek bebizonyítani, tudnak készíteni egy egyszerű, de jó erőgépet. Tudták,

a Dutra olyasvalami a traktorok között, mint az Ikarus a buszoknál, a valaha volt nemzetközileg elismert, dicső magyar márka, rengeteg rajongóval.

A valamikori kiváló erőgép a hazai és egyes európai mezőgazdasági üzemek és erdészetek elterjedt járműve volt.

szakember, hangsúlyozva, hogy a magyar gyártmány annak idején előremutató megoldás volt a mezőgép szakmában. A négy egyforma kerék, az orrnehéz kivitel újdonság volt a piacon, laza, homokos talajon akár 10 százalékkal jobb az ilyen járószerkezet erőátviteli hatásfoka. – Ha csak az üzlet lebegett volna a szemünk előtt, biztosan nem ezt a modellt választjuk – jegyezte meg, hogy egy olyan traktorról van szó, amely egy szűk szegmensben – a homoktalajon – versenyképes. A fiatal szakgárda döntésében a traktor népszerűsége mellett közrejátszott a patrióta gondolkodás is.

A takarékos üzemű, könnyen kezelhető és javítható, egyszerű felszereltségű Renner traktort a Dutra 4400 hagyományaira alapozva építették meg, átmentve az orrnehéz felépítés, a sebességelosztás, a négy egyforma nagy kerék koncepcióját és a jellemző kubatúrát.

A fejlesztésbe külsős partnereket is bevontak, bár a munka dandárja az üzemen belül folyt a megbízhatóság, gazdaságosság és funkcionalitás jegyében. A gyártáshoz független forrásokból szerzik be a fődarabokat, az egyes hidraulikus és elektromos részegységeket és a fontos alkatrészeket. Az 50 és 80 lóerős, összkerék-meghajtású, négy azonos, nagy méretű keréken gördülő traktor első hídja és sebességváltója Carraro gyártmány, erőforrásai pedig megbízható, gazdaságos üzemeltetésű Kubota motorok. – Ez a feladat bebizonyította, hogy képesek vagyunk a járműfejlesztésre, ami a mai világban meglehetősen munka- és forrásigényes feladat – nyilatkozta Renner Tamás. A tervezés, prototípus-gyártás, tesztelés, dokumentáció-készítés, engedélyek megszerzése és a sorozatgyártás előkészítése, beindítása rengeteg ismeretet, időt és pénzt igényel.

A további fejlesztésekről a főkonstruktőr elmondta, a legújabba egy benzines erőforrást építenek be, mert szeretnék kiváltani a bonyolultabb dízelmotorokat

. Mára a Kubota fejlesztett ki olyan benzines traktormotorokat, amelyek olcsóbbak és egyszerűbbek, mint a gázolajüzeműek.

– Lehetne elektromost is készíteni, de a nagyobb teljesítményű traktoroknál ettől még messze vagyunk – hangsúlyozta, és inkább az üzemanyagcellás, illetve a gázüzemű motorokban lát fantáziát.

Jánoshalmán a traktorok ma még csak megrendelésre, a felhasználó igénye alapján, egyedileg készülnek, jelenleg a nyolcadik gyártása van folyamatban. Aki Renner traktor tulajdonosa szeretne lenni, a megrendeléstől számítva két-három hónapot kell várnia. Az érdeklődők kiállításokon ismerhetik meg az új magyar traktort, de a jánoshalmi üzem is nyitva áll a gazdák előtt.

Szükség lenne magyar gyártású traktorra, de ahhoz, hogy üzleti vállalkozás lehessen, Renner Tamás véleménye szerint széles körű nemzeti, szakpolitikai összefogásra volna szükség.

Forrás: Magyar Mezőgazdaság / MMG Gép Piac