0,00 HUF

Nincsenek termékek a kosárban.

2024. március 19.

Fájdalommentesen akarnak győzni

Hogyan gondolkodnak az Y és a Z nemzedékek tagjai? Mi motiválja őket? Ezekre a kérdésekre is választ kaptunk a Zsendülés VI. Kertészeti Konferencián.

Az Y (1984–1994) és Z (1995–2009) generáció tagjait más szempontok motiválják, mint a szüleiket, nagyszüleiket, mondta Baja Sándor,  a Randstad Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Eleve kevesebb dolog érdekli őket, és azok közül az Y generáció szülötteinél a karrierlehetőségek, a még fiatalabbaknál a sokszínűség és a tolerancia áll az első helyen. Többségük sokkal jobban bízik az üzleti vezetőkben, mint a politikusokban vagy az egyházi vezetőkben, a munkáltatók felelőssége tehát ebből a szempontból is nagy.

A Z generáció tagjai kifejezetten nyitottak a részmunkaidős foglalkoztatásra, hazánkban azonban nem használjuk ki az abban rejlő lehetőségeket, ezzel nagy tartalékokról mondunk le. Az Európai Unióban Bulgária után Magyarországon a legalacsonyabb a részmunkaidő aránya, még Törökország, Szerbia, és Montenegró is megelőz bennünket ezen a téren.

A külső magabiztosság ellenére az újabb generációk sokkal bizonytalanabbak, mint a szüleik. 

Komolyan aggódnak a jövőért, és csak minden harmadik fiatal hiszi azt, hogy az számára kedvező dolgokat tartogat. Megerősítésre van szükségük, ápolni kell a lelküket. Elvárják az átlátható kommunikációt, a folyamatos visszacsatolást, a partnerséget, bizalmat.

A megfigyelések szerint ezek a fiatalok képtelenek a katonás végrehajtásra, mindig tudni akarják, mit miért kell csinálniuk. Rendszeres, rövid, lényegre törő kommunikációval érhetünk el eredményt náluk, nem szabad teleírt oldalakon tájékoztatni őket. Emellett az igazságosságot keresik. Folyamatosan értékelni kell a munkájukat, és meg kell tanulni, hogy hogyan kell eljuttatni hozzájuk a jobbító üzeneteket. Úgy tűnik, hogy a magázódásnak vége, és a mai fiatalok utálják a mikromenedzsmentet, azaz nem szeretik, ha pontról pontra megmondják nekik, hogy mit csináljanak, szeretik önállóan kitalálni a megoldást.

Téves elképzelés, hogy az Y és Z nemzedék tagjainak nem fontos a javadalmazás, hangsúlyozta Baja Sándor.

Egy 8000 fős fölmérés eredménye azt mutatja, hogy elsősorban a megfelelő jövedelmet várják el a munkahelyüktől. Azt követi a pozitív munkahelyi légkör, a rugalmasság (munkaidő, a munkavégzés helye), és csak a negyedik a fontossági sorrendben, hogy a munkájuk érdekes legyen. A Z generáció harmada saját vállalkozást akar, szeretne családi vállalkozásoknál dolgozni és kedveli a startup cégeket.

Fiatalságuk ellenére látszólag könnyen vállalnak vezető pozíciót, és a munkaerőhiány miatt sokaknak gyorsan megadatik ez a lehetőség. Arra azonban számítani kell, hogy mivel már a digitális technológiák világába születtek, gyakran nehezen értik meg munkatársaikat, de még a kortársaikkal is nehezen kommunikálnak. Azt is megfigyelték, hogy konfliktushelyzetekben gyakran erőszakosan viselkednek, kevésbé higgadtak és kitartóak, mint a szüleik, és lehetőleg „fájdalommentesen” akarnak győzni. A munkahelyváltástól is kevésbé ódzkodnak.

Forrás: magyarmezogazdasag.hu