Mivel a vendéglátó helyek délután 3-kor bezárnak, a fogyasztás drasztikusan csökken, miközben sokan mérlegelik, a bevásárlásoknál fér-e a kosarukba bor, vagy az alapvető élelmiszerek töltik ki a helyet.
Az elmúlt hetekben a koronavírus elterjedése következtében Kínában majdhogynem teljesen leállt a nemzetközi borok importja. Üresek az éttermek és jelen pillanatban senki sem azon töri a fejét, vajon milyen bort kellene vásárolni a hétvégére, hanem küzdelmet folytatnak a karanténba helyezett területeken az élelemért is. A nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy Kínába a szokottnál 80-90 százalékkal kevesebb bort értékesítettek az elmúlt hónapokban. Nem meglepő, de
A spanyol Torres borászatot is nagy kár érte, hiszen az előrejelzések szerint az eladásai februárban 80 százalékkal csökkentek az előző időszakhoz képest. Chile is meghatározó mennyiségű bort – termelése egyharmadát – exportált Kínába, azonban ez a mennyiség az elmúlt hónapban a felére esett vissza. Ausztrália termelésének 20 százalékát Kínába szállítja, amely nagyjából 1,3 milliárd dollár értéket jelentett, és a hírek szerint az év első két hónapjában az exportált borok mennyisége 90 százalékkal csökkent.
Ráadásul olyan szakmai borfesztiválokat is elhalasztanak, mint a China International Alcoholic Drinks Expo (CIADE), TWC Chengdu Fine Wine Showcase, vagy a Sud de France Wine Roadshow.
Így az exportból kimaradt borokat szeretnék ezek az országok valahol értékesíteni, ám a Kínai kiesést az európai piac nem képes felszívni. A franciáknál már öt főnél többen nem lehetnek együtt, tiltják a családi rendezvényeket, kevesebbet isznak, de a többi országban sem jobb a helyzet.
A négy berlini arannyal már 13-ra növelte a badacsonyörsi Varga Pincészet az idei évi nemzetközi versenyeken elért érmei számát. Újabb éves rekordra azonban nem lesz lehetőségük, mert a járvány miatt valószínűleg nem lesz több verseny. Jól alakult a pincészet értékesítése az év elején, de az év hátralevő részében a gasztronómiában nagy veszteségekre számítanak. Ugyanakkor mindent megtettek, hogy biztosítsák a termeléshez szükséges anyagokat, de így is előre nem látható nehézségek merülhetnek fel, ha valamit külföldről kell beszerezni.
A belföldi piacokon az első két hónapjuk jól alakult, március első felében 20 százalékkal adtak el többet, mint tavaly ilyenkor.
Nem ad okot bizakodásra az sem, hogy értékesítésük több mint felét a gasztronómia képviseli, ami a turizmus várható visszaesése következtében jelentősen csökkenhet.