A légiforgalom koronavírus járvány miatti jelentős csökkenése megnehezítette az időjárás előrejelzést és az éghajlatváltozás megfigyelését, mivel a repülőgépek fedélzeti érzékelői immár nem szolgáltatnak adatokat.
A problémát a Meteorológiai Világszervezet (WMO) jelezte, miszerint
Ugyanez vonatkozik a katasztrófa jellegű meteorológiai jelenségek előrejelzésére is, ami megnöveli a kockázatot az ily módon veszélyeztetett országok számára.
Az időjárás modellezéséhez a lehető legnagyobb mennyiségű mérési adat szükséges az aktuális időjárási viszonyokról. A repülőgép érzékelői rögzítik a levegő hőmérsékletét, páratartalmát, a szél sebességét és irányát, valamint a légkör vertikális mozgását. A globális légiközlekedés szinte teljes felfüggesztése ezért drámai hatásokkal jár a meteorológiai előrejelzések vonatkozásában is.
A fejlett országokban a meteorológiai műholdak és a földi obszervatóriumok általában automatikus üzemmódban gyűjtik és továbbítják az adatokat. Az elhúzódó válság azonban zavart okozhat az eszközök problémamentes működéséért felelős személyzet körében – figyelmezteti a genfi székhelyű meteorológiai szervezet.
Számos fejlődő országban, ahol ugyan az automatizált megfigyelésekre való áttérés folyamatban van, a meteorológusok még mindig leginkább a manuálisan elvégzett megfigyelésekre támaszkodhatnak, amelyeket a globális időjárási és éghajlati modellek számára továbbítanak a nemzetközi hálózatokba.
A WMO jelezte, hogy az elmúlt két hétben jelentősen csökkent a kézi megfigyelők elérhetősége is, ami valószínűleg a koronavírus helyzetnek tulajdonítható.


