Simonné Szerdai Zsuzsanna elmondta, hogy a tananyag nagy része gyakorlatorientált, és az iskolák folyamatosan integrálják a szakoktatásba. Több ezer diák sajátíthat el új, modern ismereteket – és a több száz, felnőttképzésben tanuló hallgatóról sem szabad megfeledkezni.
Hangsúlyozta: az új ismeretek nemcsak a gépésztanulók, hanem szinte az összes mezőgazdasági ágazatban tanuló diák számára hasznosak. Az újszerű technológiákat bemutató tananyag beépíthető például az állattenyésztés, a szántóföldi növénytermesztés, a mezőgazdasági alapismeretek és a géptan tantárgyakba. A pilot programban részt vevő intézmények összesen 24 tananyagot dolgoztak ki precíziós gazdálkodás témakörben.
Cél a jövedelmezőség maximalizálása
A precíziós gazdálkodás a mezőgazdaság egy speciális megközelítése, mely szerint a termelés hatékonyságát információs technológiai eszközökkel növeljük. Célja a jövedelmezőség maximalizálása, a fenntarthatóság és a környezetvédelem szempontjait figyelembe véve, emelte ki. Simonné Szerdai Zsuzsanna úgy véli, a kidolgozott tananyagban fontos szerepet szánnak annak, hogy a nappali képzésben tanuló fiatalok és a felnőttoktatásban részt vevők naprakész, a 21. századnak megfelelő színvonalú tudásban részesüljenek. Fontos feladat hárul az iskolákra, hogy a vidék megtartó erejét szolgálják, biztosítva a fiatal generációk helyben való boldogulását.
Az agráriumban zajló generációváltás gördülékenyebbé tétele a magyar mezőgazdaság szempontjából alapvető – mondta a főigazgató. Mint hozzátette, az utóbbi évek agrotechnikai fejlődése következtében a hazai agrár-munkaerőpiacon egyre nőtt az igény a precíziós gazdálkodással kapcsolatos munkavállalói ismeretek, kompetenciák iránt. Az iskolák által kidolgozott tananyag ezzel az igénnyel is összhangban áll, továbbá az Agrárminisztérium középtávú szakképzési stratégiájával és a Szakképzés 4.0 irányelveivel is. Minden tananyag „D” körös képzési engedéllyel rendelkezik, amit a Pest Megyei Kormányhivatal állított ki, mint a felnőttképzési hatósági feladatokat ellátó szerv.
Középpontban a gyakorlat
Az iskolák legfontosabb célja, hogy a mezőgazdasági képzés iránt érdeklődőknek korszerű ismereteket nyújtó, modern képzési kínálatot és az igényeiknek megfelelő oktatási formát biztosítson. Ehhez garantálni kell a képzésben tanító kollégák, szakoktatók magas szintű szakmai képzését, valamint a korszerű precíziós technikát bemutató tananyagokat kell elérhetővé tenni, oktatók és diákok számára egyaránt.
A szekszárdi AM Dunántúli Agrárszakképző Központ, Csapó Dániel Mezőgazdasági Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiuma öt tagintézménye vesz részt a programban. Simonné Szerdai Zsuzsanna elmondta, hogy a kidolgozott tananyag nagy része gyakorlatorientált. Általában 30 órára írták, aminek 70 százaléka gyakorlat.
Szólt arról is, hogy a „Precíziós technológia a talajművelésben” című tananyag bemutatja a precíziós talajművelés gépeit, az automatikus kormányzást és a robotkormányzást. A precíziós vetés tananyag külön foglalkozik a precíziós vetőgépekkel, a vetésvezérlő rendszerekkel és a helyspecifikus vetéssel.
Mint elmondta, a tervek szerint intézményükben minden tanuló megismerkedik a most elkészült digitális tananyagokkal. A szekszárdi Csapó Dániel Középiskolában ez mintegy 400 tanulót jelent a 2019–2020-as tanévben, az AM Dunántúli Agrárszakképző Központ esetében pedig 1000–1200 főt.
A diákok fogékonyak a technológiai újításokra
Zsiros László, a baktalórántházai Vay Ádám Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium szakmai intézményvezető-helyettese a Magyar Mezőgazdaságnak hangsúlyozta: az intézmény több mint 50 éves képzési múltra tekint vissza, elsősorban a gépészképzés területén, amiben országos szinten is meghatározó szerepet töltenek be. Folyamatosan részt vesznek szakmai rendezvényeken, versenyeken, és sikeresen is szerepelnek rajtuk.
– Folyamatosan fejlesztjük iskolánkat, illetve a szakoktatásban részt vevő kollégák tudásanyagát, a precíziós gazdálkodás témakörében is – mondta. A precíziós gazdálkodás technológiai hátterének fejlesztése fontos számukra, és örömükre szolgált, hogy a mostani tananyagfejlesztésben a kormányzat is segíti munkájukat. Az intézmény egy GPS-alapú automatikus kormányzással kapcsolatos tananyagot dolgozott ki, amely mind a diákok, mind a szakoktatók tevékenységét segíti. Az elkészült tananyagból már tartottak is egy továbbképzést az oktatóiknak, diákjaik pedig várhatóan a 2020 szeptemberében kezdődő tanévben találkoznak a tananyaggal. Hozzátette, hogy az új tananyag előkészítésként, már a nyári szakmai gyakorlatokon is megjelenhet.
Gépészeti képzésükben 173 fő vesz részt. Ebbe tartozik az 5 éves szakgimnáziumi mezőgazdasági gépésztechnikus, a 3 éves szakközépiskolai képzésben elsajátítható mezőgazdasági gépész szakképesítés, valamint az arra épülő szakképzésben a mezőgazdasági gépjavító szakképesítés. Az új tananyagot elsősorban a gépészeti vonalon tanulók sajátítják el, de az általános mezőgazdasági technikusképzésben részt vevőket is bevonják, a gépészeti ismeretek tantárgy keretében.
A szakmai intézményvezető-helyettestől megtudtuk, hogy a tananyagfejlesztés keretében várhatóan egy korszerű erőgépet is beszerezhet tangazdaságuk. Zsiros László elmondta, hogy diákjaik nyitottak és fogékonyak a technológiai újításokra, naprakészen ismerik ezeket a témákat, és sokszor szívesebben fogadják az ilyen jellegű tanulási lehetőséget, mint az elméleti oktatást az iskolapadban.
Igény van a precíziós technológiát ismerő munkaerőre
Gál Imre, a pápai Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium igazgatója lapunknak elmondta, hogy intézményük tejtermelő szarvasmarhák precíziós tartástechnológiájára dolgozott ki tananyagot. Mind a felnőttképzésben, mind a középfokú oktatásban – elsősorban a mezőgazdasági gépésztechnikus és mezőgazdasági technikus, valamint gazdaképzés – találkozhatnak a tanulóik. Mint kifejtette, az állattenyésztésben is jelentős változások történtek, ott is felhő alapú szolgáltatásokat használnak, például az etetőkocsik és a takarmányozási programot futtató számítógép között. Az intézményükben kidolgozott tananyagban ezeket a modern technológiákat mutatják be, például egy modern etetőkocsi kezelését, beállítását és számítógépes rendszerét ismerhetik meg a diákok.
Mint az igazgató elmondta, a tananyag első részében bemutatják, honnan indultak a hagyományos takarmányozási és fejési rendszerek, és hogy jelenleg hol tartanak. Példaként említette, hogy most már a takarmány szárazanyag-tartalma is megmérhető a komponens bemarása során az etetőkocsin. Ezt a funkciót még a legmodernebb kocsik is csak néhány éve tudják. Összességében az a céljuk, hogy a létező legmodernebb technológiák egyikét kezelői szinten be tudják mutatni. A diákok így megtanulják az eszköz használatát, a takarmányozási programok módosítását (ezeket a felhőből tölti be a kocsi), illetve a sikeres takarmányozáshoz szükséges kezelői lépéseket. Az etetőkocsi megvásárlása költséges beruházás lett volna az iskolának, ezért az egyik közeli együttműködő cég munkagépén végzik a bemutatót, amit 1300 fejőstehén kiszolgálására használnak. Pedagógus kollégáik szintén ott sajátították el az eszköz működtetését, és a tanultakat már használják, folyamatosan beépítik a tananyagba – mondta el Gál Imre.
A Batthyány Lajos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban jelenleg 371 diák tanul, közülük nyolcan mezőgazdasági gépésztechnikus-, huszonnégyen agrárgépész technikus-, tízen mezőgazdasági technikus-, tizennégyen gazda-, nyolcvanöten pedig mezőgazdasági gépészképzésen vesznek részt. A felnőttképzés keretében jelenleg 24 aranykalászos gazda hallgatójuk van. Ebben a képzésben a mezőgazdasági géptani, valamint a takarmányozási ismeretek oktatásába ugyancsak beépül az új digitális tananyag, emelte ki az igazgató.
Hozzátette: ilyen nagyértékű precíziós gépeknél a gyártó külön tanfolyamot is szervez a gépkezelőknek. Kitért rá, hogy a diákjaik érdeklődnek a technológia iránt, sőt, sok tanulójuk már diákkorában elkezdte komolyan használni a precíziós technológiát, vagy sokan közülük a nyári gyakorlaton találkoztak vele.