Back to top

Szabadkereskedelmi megállapodást írt alá Nagy-Britannia és Japán

Szabadkereskedelmi megállapodást írt alá Japánnal a brit kormány. A londoni külkereskedelmi minisztérium ismertetése szerint az egyezmény alapján a japán piacra irányuló brit export 99 százaléka vámmentes lesz.

A múlt hónapban véglegesített egyezményt Liz Truss brit és Moteki Tosimicu japán külkereskedelmi miniszter írta alá Tokióban. A megállapodás január 1-én lép életbe.

A brit külkereskedelmi minisztérium becslése szerint a pénteken Tokióban aláírt szabadkereskedelmi megállapodás hosszú távon várhatóan 15,2 milliárd fonttal (6100 milliárd forinttal) növeli a Japánnal folytatott brit kereskedelem értékét.

Ez az első olyan szabadkereskedelmi megállapodás, amelyről London a brit EU-tagság megszűnése óta önállóan egyezett meg egy magasan fejlett, világgazdasági szinten is nagy súlyú nem európai gazdasággal.

A brit külkereskedelmi minisztérium adatai szerint Nagy-Britannia és az Európai Unió kereskedelmi forgalma 2018-ban megközelítette a 660 milliárd fontot (265 ezer milliárd forint); a Japánnal folytatott kétoldalú kereskedelem értéke nem egészen 30 milliárd font volt abban az évben.

Nagy-Britannia az Európai Unió tagjaként 40 szabadkereskedelmi szerződés részese volt, és ezek 70 országra terjedtek ki. A brit külkereskedelem 12 százaléka ezeknek a külső országokkal kötött EU-szerződéseknek a hatálya alapján zajlott.

Két éve az Európai Unió is szabadkereskedelmi megállapodást kötött Japánnal. Ez a megállapodás felszámolja a kétoldalú árukereskedelemre kivetett vámokat, megnyitja a szolgáltatások és a közbeszerzések piacát, emellett közös szabályrendszert és szabványokat hoz létre.

Az Európai Unió és Japán együtt a világgazdasági szintű hazai össztermék (GDP) csaknem 30 százalékát állítja elő, közös részesedésük a világkereskedelmi forgalomból megközelíti a 40 százalékot.

Miután Nagy-Britannia január 31-én kilépett az EU-ból, a japán piacon éppen az Európai Unió lesz a legfőbb kereskedelmi versenytársa.

A brit kormány számításai szerint a Japánnal elért szabadkereskedelmi egyezmény hosszú távon 1,5 milliárd fonttal emeli a brit hazai össztermék éves értékét és 800 millió fonttal a brit alkalmazottak jövedelmét.

London várakozása szerint a szabadkereskedelmi megállapodás elősegítheti Nagy-Britannia csatlakozását a Átfogó és Előremutató Csendes-óceáni Partnerség (CPTPP) nevű térségi gazdasági társuláshoz.

Forrás: 
MTI

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Válaszd a természetet, válaszd a kartont!

A Tetra Pak, az élelmiszer-feldolgozás és -csomagolás egyik vezető vállalata "Válaszd a természetet, válaszd a kartont!" elnevezéssel indított kampányt, amelynek célja, hogy klímasemleges, teljes egészében megújuló vagy újrahasznosított anyagokból készült csomagolásokat hozzon létre.

Oroszország a hajdinaexport korlátozását fontolgatja

Oroszország azt fontolgatja, hogy egy ideig korlátozza a hajdina exportját annak érdekében, hogy stabilan tudja tartani a hazai árakat – közölte az orosz mezőgazdasági minisztérium.

Tartós és vonzó megjelenés: Indul a Kubota traktor második generációja

A Kubota márka folyamatosan arra törekszik, hogy a legjobb megoldásokat kínálja a felmerülő igényekre. Ennek szellemében vezeti be a japán gyártó két teljesen új kompakt traktor-szériáját a piacra. Mindkét új gépcsalád az V. fokozatú emissziós szabványnak megfelelő Kubota motorokkal van felszerelve, a karosszéria és a kezelőfedélzet pedig friss, vonzó megjelenést kapott.

Takarmánnyal a klímakatasztrófa ellen

Akár 38 százalékkal csökkentheti a tehenek metánkibocsátását a svájci Mootral takarmánykiegészítő terméke, a Mootral Ruminate, amit a tehenek Teslájának is neveznek.

Magyarországra került a 300 ezredik SULKY műtrágyaszóró

Az AXIÁL Kft. forgalmazhatta a SULKY 300 ezredik műtrágyaszóróját. Az XT 130 ECONOV-ot Umenhoffer Péter marketingigazgató adta át Bodorics Pálnak, a Répcevölgye 2001 Kft. ügyvezető igazgatójának.

Sikeres kampányok a pandémia idején: aranyat és ezüstöt is elhozott a Magyar Termék a 2020-as promócióversenyről

A Magyar Termék Nonprofit Kft. két 2020-as kampánya is díjat nyert „Az év legsikeresebb promóciója 2020" pályázaton.

A Nagykunsági szilvapálinka uniós oltalmat kapott

Az Európai Bizottság május 3-ai döntésével a „Nagykunsági szilvapálinka” védett elnevezés lett az Európai Unióba.

Génmegőrzés és bivalyhústermékek

Szurdokpüspöki határában, a Mátra nyugati kapujának egyik legnagyobb fennsíkján bivalyok élnek szabadtartásban a Mátrai Bivalyrezervátumban, ahová nem vezet kiépített út. Egy turistaút és egy vízmosás mentén jutnak oda azok is, akik gondozzák az állatokat. A szélsőségek tanyájának nevezi a tulajdonos ezt a helyet, hiszen igazi kihívás a bivalyok megközelítése.

Beperelték a legnagyobb mézimportőröket

Az amerikai méhészek utolsó reménye a most indított per, melyet kiszerelők, importörök és egy mézvizsgáló szervezet ellen kezdeményeztek.

Jövőbe mutató piaci fejlesztés

A hagyományoknak megfelelően április elején nyitott a Nyugat-Balaton egyik legrégebbi és egyik legszebb piactere, a gyenesdiási. A pandémia miatt az ünnepélyes megnyitótól ezúttal eltekintettek, de így is szolgált meglepetéssel a nyitás: egyszerre látványos és hasznos, mintegy 21 millió forint értékű fejlesztést hajtottak végre a helyiek és a turisták által egyaránt kedvelt szabadtéri piacon.