Back to top

Rendhagyó születésnap a Lillafüredi Állami Erdei Vasútnál

Éppen száz évvel ezelőtt, 1920. november 14-én indult el az első fával rakott szerelvény a - mai nevén - Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) fővonalán a Garadna völgyéből a miskolci Fáskertbe. A csaknem 18 kilométeres szakasz alig 9 hónap alatt készült el. A koronavírus járvány miatt sajnos nincs lehetőség az évforduló nagyszabású megünneplésére.

Fotó: ÉSZAKERDŐ Zrt.
Az ÉSZAKERDŐ Zrt. és a LÁEV dolgozói ezért egy rendhagyó installációval, a Diósgyőr-Majláth forgalmi telepen 100-as számot formázó alakzatba rendezett kisvasúti személykocsikkal és mozdonyokkal emlékeztek a jubileumra.

Ez egyébként kettős évforduló a Lillafüredi Állami Erdei Vasút történetében.

Éppen tíz évvel ezelőtt továbbította ugyanis első menetrend szerinti vonatát az Mk48 2021 pályaszámú dízel-villamos hibrid mozdony Miskolc-Dorottya utca és Garadna között.

Keskeny nyomközű, menetrend szerinti vonatot továbbító hibrid mozdonyként ez világelső volt. A mozdony az utóbbi években a LÁEV legstabilabb, legtöbbet közlekedő, gazdaságosan üzemeltethető és jól kezelhető járműve lett. Az idei év fejlesztései részeként további két hagyományos külsejű, számos elemében továbbfejlesztett hibrid mozdony készül a Lillafüredi Állami Erdei Vasút részére – közölte Zay Adorján, az ÉSZAKERDŐ Zrt. vezérigazgatója.

Fotó: ÉSZAKERDŐ Zrt.

Forrás: 
ÉSZAKERDŐ Zrt.

Népszerű agrárszaklapok

Ezeket olvasta már?

Hatalmas lehetőség előtt állunk

Közel egy év múlva hazánk ad otthont az „Egy a Természettel” Vadászati és Természeti Világkiállításnak. A szervezés és a munkálatok nagy erőkkel zajlanak szerte az országban, hiszen a kiállítás budapesti központja mellett több kiemelt vidéki helyszínen is számos program várja az érdeklődőket.

Színes őszi immunerősítők

Elődeink a gyógyuláshoz, szépüléshez vagy éppen a főzéshez is gyakran hívták segítségül a természet gazdag kincsestárát, ami máig kíméletes és olcsó megoldás. Az őszi, színesedő erdőben tett kiránduláskor is sokféle immunerősítő termésre bukkanhatunk.

Biztos, hogy az erdőbe valók?

Az utóbbi másfél évtizedben igen népszerűvé váltak a motoros technikai sportok hazánkban. Olyannyira, hogy gyakorlásuk már a védett és a fokozottan védett területekre is kiterjedt. Veszélyezteti az élővilágot, és mind nagyobb gondot okoz a természet értékeit tiszteletben tartó, megóvni óhajtó csoportok, mint a gyalogtúrázók, a vadgazdálkodók és az erdészek számára.

Futóhomok helyén zöldellő erdő

A NEFAG Nagykunsági Erdészeti és Faipari Zrt. Monori Erdészete Pest megye 25 községének határában, mintegy 10 ezer hektár állami területen látja el erdőgazdálkodói feladatait. Az erdészet 1977-ben alakult a Mendei és a Csévharaszti Erdészetek összevonásával. Jelenleg kilenc hagyományos erdészkerületből áll, ezen kívül Csévharaszton fűrészüzemet, Mendén pedig csemetekertet működtet.

Az erdő igazi tanítómester

Jung László úgy tartja, az erdő maga az állandó változás. Minden nap más arcát mutatja, más kihívásokat tartogat, és a benne gazdálkodók is ilyen sokoldalúak. Az EGERERDŐ Zrt. korábbi vezérigazgatója a szakmában eltöltött 40 év tapasztalatait felhasználva friss nyugdíjasként sem állt le, folytatja kutatásait, téziseket állít fel, s megdönti korábbi sajátjait.

Az erdő örök, de nem hagyhatjuk magára

Az állami kezelésben lévő erdők jelentős része természetvédelmi oltalom alatt áll. A fokozottan védett, védett vagy Natura 2000 rendeltetésű erdők esetében gazdasági szempontok helyett a természetvédelmi elvárásokat előtérbe helyezve kell meghatározni az erdőkezelés céljait.

Futrinka Fánival Rákóczi erdejében

A Dabas közeli Mántelki erdőtömbben húzódik a Rákóczi erdeje tanösvény. A piros körrel jelölt útvonal autóval először közúton, majd földúton közelíthető meg; a Mántelki erdészház és pihenőnél kezdődik és 7 kilométeren keresztül bemutatja az erdő élővilágát, az erdészek munkáját.

A Mátravasút 2021. évi díjszabása és menetrendje

A Mátravasút 2021. évi díjszabása és menetrendje a következőképpen alakul.

A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút 2021. évi menetrendje és díjszabása

A Szilvásváradi Állami Erdei Vasút 2021. évi menetrendje és díjszabása a következőképpen alakul.

A járvány ellenére nőtt az utasok száma a Pálházi Állami Erdei Vasúton

Felemás esztendőn vannak túl az ÉSZAKERDŐ Zrt. által fenntartott kisvasutak. A Lillafüredi Állami Erdei Vasúton (LÁEV) csökkent, a Pálházi Állami Erdei Vasúton (PÁEV) viszont növekedett az utasok száma, a 2019-es esztendőhöz viszonyítva. A LÁEV szerelvényein több mint 152 ezren utaztak, a PÁEV-nél pedig meghaladta a 43 ezret a jegyet váltók száma.