Meg is látszott ez a gyümölcsárak alakulásában. Jóllehet az importnak köszönhetően nincs áruhiány a piacokon, a kevés hazai termék az inflációt erősítve magasabb egyensúlyi árakat eredményezett. A meredeken emelkedő gyümölcsárak megütközést keltettek a koronavírus-járvány miatt is egészségtudatosabbá váló fogyasztók körében.

Gyümölcs-külkereskedelmünket sem hagyta érintetlenül a hazai termelést befolyásoló fagy. Az év korábbi szakaszaiban a külkereskedelmi statisztika rendre csökkenő gyümölcsexportról szólt, de már a félévi statisztikai adatok is némi növekedést sejtettek. Közeledve a háromnegyedévhez, úgy tűnik, hogy tartja magát az enyhe fölfelé ívelő trend, aminek a hátterében nem az eladott mennyiség növekedése, hanem az értékesítési árak emelkedése áll. Exportképességünk alakulását az 1%-hoz közelítő árbevétel-növekedés fémjelzi, miközben az exportmennyiség összességében 14%-kal csökkent. Ilyen körülmények között a szinten maradás is eredménynek tekinthető, nemhogy a mégoly szerény növekedés, hiszen a lehetséges európai piacokon is, bár változó mértékben, hasonló időjárási anomáliák uralkodtak.
Áttekintve a gyümölcsexportunk nyolc havi alakulását, indokolt kihangsúlyozni, hogy augusztus végére gyümölcskivitelünk értékben már némi többletet mutatott, jóllehet az előző év azonos időszakához képest mért 100,8%-os exportárbevételi index stagnálásközeli helyzetet jelez. Azonban ez az enyhe pozitívum is több, mint amire számíthattunk. De még mielőtt a gyümölcsexport szerkezetét mélyebben bemutatnánk, hangsúlyozzuk, hogy a gyümölcs-külkereskedelmünk a behozott déligyümölcsök nagyságrendje miatt hagyományosan deficites, az idén a szokásosnál is markánsabban. A gyümölcskivi-tel nagyságrendje összességében már 2019-ben is alig a felét tette ki a behozatalnak, idén pedig a kivitel 2,6-szeresére nőtt az importtöbblet.
Exportszerkezet
A 87,6 millió eurós, időarányos gyümölcsexportunk legjelentősebb tételét 18,2 millió euróval a tartósított gyümölcsök kivitele adta. A második legjelentősebb tételt, 12,2 millió euróval a kajszi, őszibarack, cseresznye, meggy, szilva termékcsoport kivitele képezte, míg a harmadikat a 11,2 millió eurós árbevételt hozó dinnyeexport adta. Mindhárom esetben csökkent a kivitelünk az idén. Hozzá kell tenni azonban, hogy e három fő termékkörön kívül szinte valamennyi termékkörben nőtt az exportunk az év első nyolc hónapjában.
Míg ugyanis 2019. első nyolc hónapjában az exportnak az 57,7%-át képezték, addig 2020-ban alig 47,5%-ot tett ki az arányuk.

Az exportszerkezet változását a grafikon szemlélteti.
A gyümölcskivitel legjelentősebb tételeit adó három termékcsoporton túl, a hazai termelési alapokkal is rendelkező termékek esetében a szamócát, málnát és ribiszkét is magában foglaló egyéb gyümölcsök kivitele ugrott meg, pontosabban több mint kétszeresére nőtt, amit a 213%-os index fémjelez. Ezenkívül közel 18%-kal nőtt az alma, körte, birs összetételű termékcsoport kiviteléből származó árbevétel, de közel 28%-kal lett nagyobb a szárított gyümölcs és a szőlő exportja is, a dió kivitele pedig a másfélszeresére bővült. Az exportbővülési sort folytathatnánk az 5,5%-kal növekvő banán, a 14,4%-kal növekvő datolya, füge, és a 9,6%-kal növekvő citrusfélék kivitelével. A gyümölcs-külkereskedelem palettájához ezek a mediterrán és trópusi termékek is hozzátartoznak.
Mennyiség és árbevétel viszonya
Az exportmennyiségekből az árváltozások kivitelre gyakorolt hatása miatt meglehetősen körülményes lenne következtetni az export-árualapok alakulására, ezért néhány hazai termelési bázissal is rendelkező gyümölcsünk exportmennyiségének változását is bemutatjuk.
A kivitt alma, körte, birs mennyisége alig 3%-kal volt kevesebb, miközben az árbevétel közel 18%-kal nőtt. Mind a dinnyeexport, mind az alma, körte, birs kivitele esetében 26-27%-kal nőtt az értékesítési átlagár, az egyéb gyümölcsökből pedig a 30%-ot is meghaladta a növekedése.
Mélyebbre tekintve az exportszerkezetben kissé közelebb kerülhetünk a valóságos folyamatokhoz. Mindjárt az első szembeötlő kétely, amit érdemes eloszlatni, a dinnyeexport visszaesésével kapcsolatos. Az összevont, termékcsoporti kiviteli érték majdnem 10%-os csökkenése mögött ugyanis a fajsúlyosabb görögdinnye kivitelének 7,8%-os növekedése és a sárgadinnyeexport közel felére zuhanása áll.
A kajszibarack exportja az előző évi időarányos kivitelnek a 32%-ára esett vissza, a meggy kivitele mintegy 20, a cseresznyéé 25%-kal csökkent, a szilvaexport pedig még a kajszin is túltéve 75%-kal zuhant. Ebben a termékcsoportban csak az őszibarack kivitele nőtt, 5%-os árbevételi többlettel. Az egyéb gyümölcs kategóriában a szamócaexportot 18%-os visszaesés, a málnáét pedig ennél is drasztikusabb, 90%-on felüli zuhanás jellemezte, miközben a ribiszke kivitele megugrott, hiszen a tavalyi rendkívül alacsony szintről indulva 3,6 millió eurós magasságba emelkedett.

A második csoportba tartozó termékek közül a citrusfélék behozatala 47 ezer tonnáról 62 ezer tonnára erősödve, rendkívül magas bázis mellett (37 millió euróról 56 millió euróra bővülve) másfélszeresére nőtt. A banánimport 35-ről 41 millió euróra nőtt, mennyiségben pedig 46-ról 56 ezer tonnára emelkedett.
Mint az 5. táblázat utolsó oszlopából kitűnik, az import sokszorosan felülmúlja az export értékét, ami a déligyümölcsök esetében, különösen a jelenlegi helyzetben értelemszerű, illetve a hazai gyümölcsfajoknál a fagyok miatti alacsony termelés egyenes következménye.
Az új tagállamokba szállítunk
Végezetül érdemes röviden kitérni a magyar gyümölcskivitel célországaira is. Ha a teljes kép kibontására most nincs is lehetőség, érdemes megemlíteni, hogy fő külpiacaink alapvetően az európai kontinensen vannak. Ezen belül a legfajsúlyosabb az Európai Unió. Hozzá kell tenni, hogy az első félévben a teljes gyümölcskivitel mintegy 90%-a az EU belpiacán talált fizetőképes keresletre.
A piaci arány 60-40% az EU-13-ak javára. Ez utóbbi csoportban a csehországi kivitelünk megduplázódott, a Szlovákiába irányuló exportunk 43%-kal nőtt, sőt a lengyel piacra is mintegy 13%-kal nagyobb értékben vittünk gyümölcsöt az idén. Mindemellett az EU-n kívüli európai piacaink is bővültek, mintegy 22%-kal. Fő vevőink Svájc, Szerbia, Ukrajna, illetve az EU-t az idén véglegesen elhagyó Egyesült Királyság.