Az utóbbi hetekben több cikk is foglalkozott a magyar és külföldi élelmiszerárak összehasonlításával. Ezek alapján már általánosságban elmondható, hogy Nyugat-Európában valamivel magasabbak az árak, ám az ottani fizetésekhez viszonyítva messze az angol és a német vásárló jár jobban. Az ír és magyar Lidl és Tesco árait a Napi.hu újságírója hasonlította össze.
A könnyebb összehasonlítás érdekében a Lidl és a Tesco kínálatából válogattak, főként sajátmárkás árucikkeket, melyek (elviekben) mindenhol ugyanazok vagy legalábbis nagyon hasonlók egymáshoz.
A személyes tapasztalataik alapján pedig mind textúrájukban, mind ízükben jobbnak bizonyultak az írországi élelmiszerek az itthon kaphatókkal összemérve. Például a Lidlben kapható töltött tortellini tésztának jóval intenzívebb zamata van, míg a Flora margarin úgy ízre, mint állagra érezhetően más jellegű, lényegesen gyengébb minőségűnek tűnik a magyarországi változat.
A tesztelt ételek és alapanyagok között nem találtak olyat, ami esetében a magyar termék lett volna a finomabb a felhozatalból,
szubjektíven kijelenthető, hogy az itthoni árucikkek elmaradnak a kintiektől. Például a Flora margarin itthon 39, ott 70 százalékos zsírtartalmú, a sajtokat jobb minőségű – például magasabb beltartalmú – tejből és hozzáadott növényi összetevők nélkül gyártják. A húsalapú készítmények jóval több fehérjét tartalmaznak, ugyanakkor – és ez minden termékre igaz a szigorúbb írországi előírások miatt – kevesebb, vagy egyáltalán nincs bennük tartósítószer és mesterséges adalékanyag.
Ennek ellenére egy írországi bevásárlás átlagosan olcsóbb. Néhány különbség, melyre a Napi.hu rámutatott, ár szerinti bontásban, 360 forintos euróárfolyam mellett:
Termék | Magyarországi ár | Írországi ár |
Instant kávé (Lidl) | 1100 | 640 |
Flora margarin (Tesco) | 659 | 745 |
Csemegeuborka (Lidl) | 479 | 500 |
Toast kenyér (Tesco) | 598 | 338 |
Rizs 1 kg (Tesco) | 369 | 356 |
Burgonya 1 kg (Tesco) | 300 | 320 |
Tojás 1 darab (Tesco) | 44 | 61 |
Tortellini (Lidl) | 399 | 320 |
Az adatokból könnyen kiszámítható, hogy a végszámla összege 16 százalékkal magasabb a magyar boltokban annak ellenére, hogy a minőség nem üti meg a mércét. Persze itthon is lehet hasonló vagy akár még jobb élelmiszereket is vásárolni, de ahhoz sokkal mélyebben kell a vásárlóknak a zsebükbe nyúlniuk.